Kun logistiikka ratkaisee

Muuntaja siirrettiin Osg-vaunuun Vuosaaren satamassa.

Muuntaja siirrettiin Osg-vaunuun Vuosaaren satamassa.

281 tonnin muuntajan kuljetus vaati 32-akselisen vaunun

1.4.2015

VR Transpoint ja Nostokonepalvelu Projects Oy kuljettivat jättimäisen, peräti 281 tonnia painavan suurmuuntajan Vuosaaren satamasta Fingrid Oyj:n sähköasemalle Kangasalan Lavianvuorelle.

Perjantai-iltana 22. tammikuuta lähti Vuosaaren sataman ratapihalta kohti pohjoista harvinaisen painava ja kookas kuljetus.

VR Transpointin 32-akseliseen Osg-suurkuormavaunuun oli satamassa nostettu 281 tonnia painava muuntaja, joka oli määrä kuljettaa rautateitse Valkeakoskelle.

Kun 70 metriä pitkän Osg-vaunun oma massa oli 325 tonnia, kertyi kokonaisuudelle painoa huimat 606 tonnia.

Siemensin valmistaman 400 MVA:n suurmuuntajan lopullinen määränpää oli Fingrid Oyj:n rakenteilla oleva sähköasema Kangasalan Lavianvuorella.

Ensimmäistä kertaa Vuosaaren kautta

− Aikaisemmin näin suuret muuntajat ovat tulleet Suomeen pääsääntöisesti Porin Mäntyluodon kautta. Nyt testasimme ensimmäistä kertaa Vuosaaren satamaa ja päärataa, kertoo VR Transpointin erikoiskuljetuksista vastaava myyntipäällikkö Teuvo Nurmi.

Kuten erikoiskuljetuksien rutiineihin kuuluu, muuntajan kulkureitti kartoitettiin ennakkoon. Jokaisen esteen kohtaamiselle määriteltiin tarkat toimintaohjeet.

Leveän lastin matkantekoa helpottaa se, että painavaakin kuormaa voidaan Osg-vaunussa nostaa ja siirtää sivusunnassa hydraulisesti.

Vaunun mukana seuraa kaksi kolmihenkistä miehistöä, jotka tekevät töitä vuoron perään.

− Osg-vaunulla liikennöidään pääasiassa viikonloppuisin illalla ja öisin, koska emme halua häiritä muuta liikennettä, Nurmi korostaa.

Ensimmäisestä esteestä eli Vuosaaren satamatunnelista kuljetus selvisi hienosti. Matkan varrella joidenkin opasteiden ohittaminen oli haasteellista. Kohtaamiset pääradan muiden junien kanssa sujuivat sovitulla tavalla, ja Valkeakosken asemalle tultiin aikataulun mukaan sunnuntaina 24. tammikuuta.

Valkeakosken asemalla Nostokone Projects Oy:n miehistö siirtokuormasi muuntajan lavetteineen 70-metriseeen ajoneuvoyhdistelmään.

Vetoauton apuna oli kaksi avustavaa veto- ja työntöautoa. Reitin alussa ylämäessä tarvittiin kolmannenkin työntöauton apua.

− Näin painavaa kuljetusta ei voi viedä perille yksinomaan maanteitä pitkin. Siltojen ja teiden päällysrakenteen kantokyky ei yksinkertaisesti riitä, Nurmi sanoo.

15 kilometrin maantiekuljetus sujui hyvin, ja parhaillaan muuntajaa valmistellaan varsinaiseen tehtäväänsä eli mahdollistamaan tehonsiirto valtakunnan verkon 400 kV verkosta 110 kilovoltin verkkoon.

VR Transpoint hoitaa näillä näkyminen useita vastaavia muuntajakuljetuksia vuosina 2015−16. Seuraava suurmuuntaja on menossa Kangasalaan kesäkuun alussa.

Vetovastuu vaihtui erikoiskuljetuksissa

Vuodesta 1974 käytössä olleella Osg-vaunulla on Teuvo Nurmen laskujen mukaan hoidettu 112 kuljetusta.

Nurmelle itselleen kyseessä oli erään matkan päätepiste, sillä pitkäaikainen erikoiskuljetusten asiantuntija jää eläkkeelle toukokuun alussa.

− Tarkkaa lukua en ole kirjannut, mutta lähemmäs 100 kuljetusta olen tällä vaunulla hoitanut, Nurmi naurahtaa.

Nurmi sanoo jäävänsä eläkkeelle hyvillä mielin.

− Kun tulin tähän työhön vuonna, tavoitteena oli keskittää erikoiskuljetusten suunnittelu ja toteuttaminen yhteen pisteeseen. Tämä on tiimityötä, jossa tarvitaan monenlaista osaamista, Nurmi korostaa.

Suurin osa erikoiskuljetuksista suuntautuu Suomesta Venäjälle, ja niinpä Nurmikin on vuosien mittaan tullut tutuksi monien naapurimaan rautatieammattilaisten kanssa.

Nurmen työtä erikoiskuljetusten myyntipäällikkönä jatkaa Kimmo Kadenius, joka aloitti työnsä viime vuoden elokuussa.

− Työ vaikutti jo hakuvaiheessa mielenkiintoiselta. Tuli sellainen vaikutelma, että tässä pääsee vaikuttamaan asioihin alusta alkaen. Työ onkin sisältänyt jopa yllättävän paljon kehityssuuntien ja uusien yhteistyökuvioiden kartoittamista ja tutkimista. Myös tarjouspyyntöjen määrä vaikuttaisi olevan selvästi kasvussa. Toteutuminen riippuu kuitenkin ennen kaikkea Venäjän talouden kehityksestä, Kadenius sanoo.

Venäjä on Kadeniukselle uusi alue, mutta hän arvelee senkin tulevan tutuksi.

− Toimiva yhteistyö Venäjän rautateiden kanssa on kriittisen tärkeää, koska suurin osa erikoiskuljetuksista suuntautuu Venäjälle. Teuvon ja koko VR:n pitkäaikaiset suhteet Moskovaan ja Pietariin auttavat varmasti oikeiden kontaktien luomisessa.