Kun logistiikka ratkaisee

Säiliövaunuja Kilpilahden ratapihalla.

Säiliövaunuja Kilpilahden ratapihalla.

Kilpilahden ruuhkiin löydettiin käytännöllisiä ratkaisuja yhteistyöllä

6.5.2014

Neste Oilin Logistiikkapäällikkö Risto Heikkala, Borealiksen suunnittelu- ja logistiikkapäällikkö Antti Ilves ja VR Transpointin avainasiakaspäällikkö Juha Petäjäniemi joutuivat ratkomaan ajankohtaista haastetta, kun Kilpilahden ratapihalle saapui lyhyessä ajassa runsaasti venäläisiä säiliövaunuja.

”Venäläiset halusivat vanhaan tapaansa toimittaa kaikki loppuvuoden avoimet tilaukset yhtä aikaa. Ruuhkaa syntyi, kun monesta paikasta tulevat kuljetusvirrat yhtyivät Suomen rajalla”, muistelee Petäjäniemi.

 Tuon tapahtumasarjan jälkeen kuljetus- ja  terminaalioperaatioita ryhdyttiin yhdessä muuttamaan niin, että kuljetusvirta saataisiin entistä tasaisemmaksi ja ruuhkilta vältyttäisiin.

Vaunut oikeaan järjestykseen

Ensimmäiseksi päätettiin, ettei Kilpilahden ratapihalle yksinkertaisesti oteta enempää vaunuja kuin sinne sopii.

”Ratapihalla on tietty kapasiteetti. Nyt ratapihalle otetaan vain sellainen määrä vaunuja, että niitä pystyy järkevästi operoimaan”, kertoo Heikkala.

Toinen tärkeä päätös oli purkujärjestyksen prioriteettien määrittely.

”Kärkeen otetaan nyt junat ja vaunut, joiden lasti voidaan purkaa nopeasti”, Ilves sanoo.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vaunut joiden käsittelyaika on lyhin saavat prioriteetin.

Vaihtotöiden suunnittelussa löydettiin yhteisesti ratkaisuja, joilla purkuaikaa saatiin nopeutettua. Lisäksi sekä Neste Oil että Borealis kehittivät omia prosessejaan. 

Molemmat ostavat omat raaka-aineensa, mutta terminaalioperaatioita on tehty yhteistyössä. Osa Borealikselle tulevasta syöttöaineista puretaan Nesteen terminaalissa.

 Parempaa suunnittelua

 Kolmas tärkeä päätös oli ennakkosuunnittelun parantaminen.

Sekä Neste Oilin että Borealiksen vaunut lähtevät liikkeelle monelta eri lähtöasemalta eri puolelta Venäjää ja IVY-maita. Kuljetusajat Venäjällä vaihtelevat kahdesta päivästä kahteen viikkoon.

”Pyrimme vaikuttamaan vaunujen lastaukseen niin, että kuljetusvirta pysyy mahdollisimman tasaisena.  Logistiikkakoordinaattorimme ohjaa kuljetuksia syöttöaineiden kuljetusten aikatauluttamisella. Vuodenvaihteen ruuhkaa aloimme ehkäistä jo marraskuussa vähentämällä ostoja joulukuun lopulle ja nostamalla syöttöainevarastoja loppuvuoden aikana”, Ilves sanoo.

Neste Oil, Borealis ja VR Transpoint saavat tiedot vaunujen lähtöajasta ja sisällöstä sähköisesti.

”Tiedämme milloin vaunut lähtevät, mutta kun ne tulevat Venäjän läpi, emme  tiedä missä vaunut milloinkin ovat. Reaaliaikainen seurantatieto puuttuu ja näemme tässä selkeän kehittämisen paikan”, Heikkala sanoo.

Vainikkalassa vaunut ryhmitellään kokojuniksi, joissa on sekä Borealiksen että Neste Oilin tuotteita. Neste- ja kaasuvaunut erotellaan eri juniin.

Vainikkalasta lähtee Kilpilahteen päivittäin kaksi aikataulutettua junaa, joissa on 60 vaunua. Vuodessa Kilpilahteen vedetään 1,4 miljoonaa tonnia nesteitä ja kaasuja. Määrä jakaantuu lähes tasan Neste Oilin ja Borealiksen kesken.

”Tätä kokonaisuutta ei voisi hallita, ellemme tekisi asioita yhdessä”, Petäjäniemi painottaa.

 Ruuhkat helpottuivat

Uudet järjestelyt ovat jo osoittautuneet toimiviksi. Tänä talvena on myös sää ollut suosiollinen, koska leuto talvi ja vähälumisuus ovat sujuvoittaneet operaatioitamme.

”Tavaravirrat ovat tänä talvena olleet tasaisempia kuin aikaisemmin. Lisäksi Neste Oilille on tullut paljon nopeasti purettavaa tavaraa. Olemme saaneet vaunut nopeasti purkuun, tyhjäksi ja pois ratapihalta”, sanoo VR Transpointin Kilpilahden ryhmäesimies Timo Åkman.

Uusilla järjestelyillä on luotu edellytykset myös tulevalle kasvulle.

 ”Meillä on valmius ottaa käyttöön kolmas päivittäinen junavuoro”, Petäjäniemi sanoo.

 Vaikka kuljetukset sujuvat hyvin, parantamisen varaa riittää.

 ”Kolmikantainen kommunikaatio toimii hyvin, mutta sitä voi parantaa edelleen. Lisäksi voimme parantaa ennakkosuunnittelua entisestään. Selkeästi tärkein kehityskohde on kuitenkin turvallisuus. Poikkeamia on vieläkin liian paljon. Niitä pitää saada karsittua”, Heikkala sanoo.

Teollinen symbioosi

Neste Oilin ja Borealiksen yhteistyö on viety niin pitkälle, että yritykset muodostavat Kilpilahdessa aidon teollisen symbioosin.

Neste Oilin purkamat tuotteet kulkevat Borealiksen tuotantolaitokselle vajaan kilometrin päähän putkia pitkin. Kilpilahden alueen putkisto on muutenkin ahkerassa käytössä.

 ”Putkikuljetuksissa molemmat yhtiöt ovat toimittajia ja asiakkaita toisilleen”, Heikkala sanoo.

 Ilveksen mielestä Kilpilahden toimintojen tiivis integraatio on kaikkien Kilpilahden yritysten strateginen etu Borealikselle selkeä etu. ”Emme tarvitse jokaiseen toimintoon omaa kapasiteettia.”

Kumpikin yritys voi valmistaa erilaisia tuotteita ja ottaa vastaan monenlaisia syöttöaineita.

 ”Tämä vaihtelu luo haasteita logistiikalle koska syöttöaineiden määrät vaihtelevat markkinatilanteen mukaan”, Heikkala sanoo.