Kun logistiikka ratkaisee

Janne Heikkilä palvelee asiakkaita massatavaralogistiikan myynnissä.

Janne Heikkilä palvelee asiakkaita massatavaralogistiikan myynnissä.

Logistiikan täytyy sopeutua

6.5.2014

Logistiikka elää tavarakaupasta, ja logistiikan täytyy sopeutua yleisiin kysyntä- ja rakennemuutoksiin. Tätä mieltä on massatavaralogistiikan myyntipäällikkö Janne Heikkilä, joka palasi VR Transpointiin reilun vuoden tauon jälkeen.

Teksti: Kimmo Kiimalainen Kuva: Lauri Rotko

Janne Heikkilä, mikä houkutteli takaisin VR Transpointiin?

­Liike-elämän käänteet ovat nopeita ja usein yllättäviäkin. Tällaiset käänteet ja lopulta yrityskaupat veivät minut VR Transpointilta Itella Logisticsille. Palasin nyt lähtöruutuun eli siihen työtehtävään, johon minua alun perin kaavailtiin, kun tulin VR Transpointille myyntipäälliköksi reilut kaksi vuotta sitten.

Mitä nykyisen tehtäväsi toimenkuvaan kuuluu?

Toimin Massatavaralogistiikan myynnissä eli myyn Logistiikkadivisioonan maantiekuljettamisen palveluita. Uusmyynnin lisäksi työtehtäviini kuuluu yhteydenpito nykyisiin, minulle nimettyihin asiakkuuksiin. Heidän kanssaan pyrin kehittämään ja lujittamaan yhteistyötä.

Mitkä näet suurimmiksi haasteiksi tehtävässäsi?

Keskeinen haaste on yleinen taloudellinen tilanne, josta on seurannut kilpailun kiristymistä sekä kuljetusalalla että asiakkaillamme. Sopeutuminen on aiheuttanut kaikille toimijoille suuren haasteen, joka heijastuu meidän jokaisen työhön. Onneksi nyt alkaa näyttää valoisammalta, mutta haasteiden helpottumiseen en usko. Maailma muuttuu ja kehittyy kiihtyvällä tahdilla. Siinä on syytä pysyä mukana, mutta siinä pitää myös pystyä pitämään pää kylmänä.

Millaiseksi näet massatavaralogistiikan kehittyvän tulevaisuudessa?

Logistiikka elää tavarakaupasta. Logistiikan täytyy sopeutua yleisiin kysyntä- ja rakennemuutoksiin. Tämä sopeutumiskyky on ratkaiseva tulevaisuudessa ja on myös opittava uusia toimintamalleja. Uskon, että meillä on erinomaiset mahdollisuudet pärjätä herkkyytemme ja ammattitaitoisen organisaatiomme ansiosta.

Miten VR Transpoint vastaa muutoksiin ja miten kilpailukykyinen se on?

VR Transpoint vastaa muutoksiin asiakaslähtöisyydellään. Olemme palveleva, kattava ja luotettava kumppani.

Kuvaile tärkeimpiä tavoitteita, joihin pyrit tehtävässäsi?

Tavoitteena on löytää ratkaisuja, jotka auttavat asiakkaitamme ja VR Transpointia menestymään liiketoiminnoissaan.

Lopuksi: millaisia terveisiä haluaisit lähettää muille VR:läisille?

Oikein hyvää työtä on tehty koko konsernissa. Meininki on vahva ja siinä on mukava olla mukana. Työntäyteistä ja antoisaa kevättä kaikille! •

Kuka: Janne Heikkilä

Tehtävä: Sales Manager / Myyntipäällikkö

Koulutus: Kuljetusinsinööri 1989

Ikä: 51

Aiemmin: Muun muassa Kesko, DB Schenker /Kiitolinja, VR Transpoint