Kun logistiikka ratkaisee

Martti Koskinen VR Transpointin johtajaksi: Toiminnan perustasta on huolehdittava

16.2.2017

VR Transpointin johtajaksi nimitetty Martti Koskinen painottaa toiminnan jatkuvan kehittämisen merkitystä. – Kasvua voi saada aikaan vain silloin, kun asiakkaat ovat meihin tyytyväisiä ja kilpailukykymme on kunnossa, Koskinen muistuttaa.

Martti Koskinen tuli VR Transpointin myynti- ja markkinointijohtajaksi vuonna 2009. Seitsemän vuoden aikana sekä organisaatiota ja sen toimintatapoja on uudistettu monin tavoin.

– Olemme panostaneet ennen kaikkea perustan vahvistamiseen. Olemme parantaneet selvästi toimintamme tehokkuutta ja uskon, että asiakkaatkin ovat sen huomanneet.

– Myös asiakaslähtöisyyden kehitys on ollut hyvää viimeiset vuodet. Sen näkee esimerkiksi uusimmasta asiakastyytyväisyystutkimuksesta, jonka arvosanat ovat parantuneet.

Koskinen painottaa, että perusasioita täytyy jatkuvasti parantaa.

– Kilpailukyky ja asiakaslähtöisyys ovat asiakkaillemme äärimmäisen tärkeitä. Onnistuessaan ne luovat kasvua, jonka avulla pystymme investoimaan ja kehittämään toimintaamme edelleen.

Lisää yhteydenpitoa operatiiviselle tasolle

Asiakastyytyväisyyden parantumisen tärkeimpänä tekijänä Koskinen pitää viestinnän ja yhteydenpidon lisäämistä.

– Olemme lisänneet kanssakäymistä asiakkaiden kanssa. Lisäksi olemme pyrkineet ymmärtämään entistä paremmin asiakkaiden liiketoimintaa ja myös heidän asiakkaittensa tarpeita.

Tutkimuksissa on noussut esille myös parannuskohteita.

– Selvästi asiakkaat ovat tyytyväisiä silloin, kun perusta on kunnossa eli vaunuja on riittävästi ja aikataulut pitävät. Jatkossa meidän on ennen kaikkea oltava entistä parempia operatiivisissa toiminnoissa. Vain sitä kautta saamme asiakastyytyväisyyden nousuun.

Tehoa toimintaan kokonaispalvelulla

Operatiivisessa toiminnassa on tärkeintä, että toimitusketjut toimivat nopeasti ja ilman katkoja.

– Asiakkaittemme tuotteitten pitää olla liikkeessä, joko pyörillä tai veden päällä. Ne eivät saa maata satamissa tai tehtailla.

Toimitusketjuihin on haettu tehoa muun muassa kattavalla kokonaispalvelulla, josta on jo olemassa useita esimerkkejä.

– Suuremman kokonaisuuden hallinnalla pystymme tarjoamaan asiakkaalle uudenlaisia ratkaisuja. Haemme tehokasta maantie- ja rautatiekuljetusten yhdistelmää ja olemme mukana myös satamaoperoinnissa. Myös aikataulut kaikilla tasoilla ovat meidän vastuullamme. Silloin kokonaisuus on yhdessä paketissa.

Kumppaniksi suurille ja pienille asiakkaille

VR Transpointin strategian päämäärä on olla strateginen kumppani teollisuuden massalogistiikassa.

– Suomessa toimivat teollisuusyritykset ovat strategisia asiakkaitamme, joihin meidän pitää panostaa. Työskentelemme sen eteen, että kumppanuus olisi molemminpuolista ja kehittäisimme yhdessä tehokkaita ratkaisuja. Se vaatii avoimuutta, yhteydenpitoa, läpinäkyvyyttä ja uusia yhdessä luotuja toimintamalleja.

Entä haluaako ja pystyykö VR Transpoint palvelemaan myös pienempiä asiakkaitaan esimerkiksi sahateollisuudessa, jossa on paljon pieniä yrityksiä eri puolilla Suomea?

– Ilman muuta. Jos useamman sahan volyymeja voidaan yhdistää, saadaan aikaan tehokkaita ratkaisuja. Alkumatka ajetaan autolla, sen jälkeen volyymit kootaan yhteen ja tuodaan yhteisellä junalla alas etelän satamiin. Tällainen malli toimii, mutta se vaatii avoimuutta myös sahoilta – pitää voida toimia yhdessä kilpailijan kanssa.

Koskinen muistuttaa, että rautatieliikenne tarvitsee välttämättä riittävän volyymin ollakseen tehokasta.

– Jos junaa ajetaan samoilla volyymeilla kuin autoja, se on aina kallista. Junan tehokkuus paranee kuitenkin eksponentiaalisesti, kun vaunuja tulee lisää.

Teollisuuden ohella VR Transpointin tärkeitä kumppaneita ovat satamat.

– Teemme yhteistyötä kaikkien satamien kanssa. Lähtökohtaisesti tarjoamme kuljetuksen siihen satamaan mihin asiakas pyytää. Jos asiakas kysyy vaihtoehtoja, annamme niitä.

Huomiota vaunukaluston kehitykseen

Koskisen siirtyminen koko divisioonan johtajaksi aiheuttaa liikettä myös muussa organisaatiossa. Tero Kosonen nimitettiin rautatielogistiikan myynti- ja markkinointijohtajaksi 7. helmikuuta alkaen.

– Suuria muutoksia ei ole tulossa. Meillä on selkeä konsernistrategia, joka sopii meillekin hyvin. Olemme organisoituneet pitkälti tuota strategiaa vastaavasti.

Koskinen muistuttaa, että joitain muutoksia organisaatioon on tehty aivan lähimenneisyydessä.

– Rautatiekuljetusten suunnittelu ja ohjaus ovat jo yhden henkilön suunnittelujohtajan vastuulla. Myös kuljetusten tuotannossa ja myynnissä vastuut ovat selkeät. Turvallisuudessa organisaatiota tiivistetään, ja vaunukaluston kehittämiseen kiinnitämme jatkossa entistä enemmän huomiota.

Kehitys on tiivistä myös digitaalisissa palveluissa.

– Kuljetusten tilaus, suunnittelu ja ohjaus on jo pitkälti digitalisoitu, ja meillä on vaihtotyövetureita, jotka ovat radio-ohjattuja.

– Uusi toiminnanohjausjärjestelmämme otetaan pian tuotantokäyttöön. Se tarjoaa mahdollisuuksia sekä meidän että asiakkaiden sovellusten jatkokehitykselle.

Martti Koskinen:

  • VR Transpointin johtaja 1.2.2017 alkaen
  • VR Transpointin myynti- ja markkinointijohtaja vuosina 2009-2016
  • Työskennellyt aiemmin muun muassa Corus Ltd:n Keski- ja Itä-Euroopan liiketoimintojen johtajana sekä Rautaruukki Oyj:n Ruukki Constructionin markkinointi-ja hankintajohtajana sekä sitä ennen Keski-Euroopan aluejohtajana