Kun logistiikka ratkaisee

Maanteillä kulkee muun muassa sahatavaraa. Kuvassa UPM:n tuotteita.

Maanteillä kulkee muun muassa sahatavaraa. Kuvassa UPM:n tuotteita.

Metsäteollisuuden kotimaan maantiekuljetusten suunnittelu Kouvolaan

27.6.2014

Metsäteollisuuden massatavaralogistiikan suunnittelu on keskitetty Kouvolaan. Se mahdollistaa VR Transpointin toiminnan tehostamisen entisestään.

VR Transpoint keskitti keväällä Kouvolaan metsäteollisuuden massatavaralogistiikan kuljetusten suunnittelun. Tampereelle jäi lähinnä kierrätykseen ja rakentamiseen liittyvien kuljetusten suunnittelu.

”Toimintojen keskittäminen tehostaa sekä sisäisiä toimintojamme että asiakaspalveluamme”, sanoo tuotantopäällikkö Juha Haapanen.           

Kuljetusten suunnittelussa VR Transpoint hankkii kaluston sekä suunnittelee ajoreitit ja aikataulut. Metsäteollisuuden kuljetuksille tyypillisiä ovat isot massat ja kuljetuserät sekä tiukat aikataulut.

”Metsäteollisuuden tuotteet pitää saada nopean tilaus- ja toimitusrytmin mukaisesti tuotantolaitoksilta vastaanottajille – usein esimerkiksi Kotkan tai Haminan satamiin. Muun muassa paperituotteissa toimitus tapahtuu joko jo kuljetusten tilauspäivänä tai seuraavaan aamuun mennessä”, Haapanen kertoo.

”Koska tuotteet valmistetaan tilausten perusteella, varastot ovat kumipyöriemme päällä.”

Metsäteollisuuden massatavaralogistiikkaa pyörittää Kouvolassa 15 kuljetussuunnittelijaa ja VR Transpointille räätälöity Rahti-ohjelma. Siihen tulevat asiakkaiden tilaukset, sen kautta kulkevat myös kuljetuksia koskevat tiedot niin asiakkaille, sopimusautoilijoille kuin muun muassa satamille.

Metsäteollisuuden tuotteita kuljettaa kaksi kolmasosaa VR Transpointin sopimusautoilijoista ja heidän kalustostaan. ŸŸŸŸŸ•