Kun logistiikka ratkaisee

Finnowagon on yleiskäyttöinen kuljetusalusta, jonka päälle voidaan kuormata erilaisiin tarkoituksiin räätälöityjä kontteja.

Finnowagon on yleiskäyttöinen kuljetusalusta, jonka päälle voidaan kuormata erilaisiin tarkoituksiin räätälöityjä kontteja.

Muunneltavat Finnowagon-vaunut tuovat joustavuutta rautatielogistiikkaan

20.5.2016

VR Transpoint ja itävaltalainen Innofreight kehittävät yhdessä uutta, modulaarista kalustoratkaisua tavaraliikenteen tarpeisiin. Yhteistyön tuloksena syntyy Finnowagoniksi nimetty tehokas vaunualusta konteille ja sen päälle erilaisia konttiratkaisuja eri asiakastarpeiden mukaan.

­Perinteiset rautatievaunut on suunniteltu ja optimoitu jotain tiettyä kuljetustarvetta varten. Ne soveltuvat omaan käyttötarkoitukseensa mainiosti, mutta niitä ei voi juurikaan käyttää muihin kuljetuksiin.

Finnowagonin modulaarinen idea on päinvastainen. Alusta on eri kuljetustarpeille aina samanlainen. Sen päälle voi kuormata monia erilaisia kontteja, jotka soveltuvat parhaiten juuri kyseiseen kuljetukseen.

"Finnowagon on pohjimmiltaan äärimmäisen kevyt ja tehokas konttikuljetusalusta", tiivistää VR Transpointin tuotantojohtaja Tero Kosonen.

"Kun meillä on yleiskäyttöinen alusta, voimme rakentaa sen varaan kilpailukykyisiä konttikuljetusratkaisuja, jotka ovat perinteisiä rautatiekuljetuksia joustavampia ja nopeammin käyttöön otettavia. Kun kuljetustarve vaihtuu, vain kontit vaihdetaan ja kuljetuksia jatketaan samalla alustalla. Samoin kunnossapito tehostuu merkittävästi."

Kevyt ja kantava ratkaisu

Vaunualusta kontteineen on useassa tapauksessa jopa kevyempi kuin nykyiset vaunut.

"Keveys mahdollistaa vaunukohtaisesti suurempien kuormien kuljettamisen, mikä lisää rautatiekuljetusten tehokkuutta ja kilpailukykyä. Lisäksi pääsemme aivan uudenlaiseen kaluston hallintaan."

Uusien kuljetusalustojen avulla myös auto- ja junakuljetusten joustava yhdistely tulee tarvittaessa mahdolliseksi. Konttien siirtäminen autosta junaan tai päinvastoin on nopeampaa kuin perinteinen siirtokuormaus. Runkokuljetukset voidaan hoitaa junilla, keräily ja jakelu autoilla.

Kososen mukaan uudentyyppinen kalusto on tarpeen, kun VR Transpoint hakee kasvua uusilta liiketoiminta-alueilta kuten bioenergiasta ja kaivoskuljetuksista. Lisäksi uusilla vaunuilla korvataan vanhenevaa ja käytöstä poistuvaa kalustoa.

Tilauksessa 50 kaksoisvaunua

VR Transpointin ja Innofreight GmbH:n yhteistyösopimus sisältää Suomen rataverkolle sopivan prototyypin kehittämisen ja hyväksymisen, 50 kaksoisvaunun tilauksen sekä niiden päälle tarvittavien konttien leasingin. Sopimuksen arvo on noin 10 miljoonaa euroa.

"Suomeen soveltuvan vaunun prototyyppi saadaan valmiiksi tämän vuoden aikana. Ensimmäinen tuotantosarja saadaan liikenteeseen vuoden 2017 lopulla", Kosonen arvioi.

Innofreightin kalustoa käytetään laajasti Euroopassa. Erityyppisiä kontteja on käytössä noin 10 000, ja niillä kuljetetaan vuositasolla noin 25 miljoonaa tonnia tavaraa.

Suomessa Innofreightin konteilla on tähän asti kuljetettu rautapasutetta, pyriittiä ja fosfaattia.

Innofreight GmbH

Innofreight on itävaltalainen kalustotoimittaja, jonka pääasiallinen liiketoiminta on suunnitella, valmistuttaa ja vuokrata konttikalustoa sekä niihin liittyviä logistisia ratkaisuja. Liikevaihto noin 20 M€. Yhtiön Kalustolla kuljetetaan tavaraa noin 25 miljoonaa tonnia vuosittain eri puolilla Eurooppaa. www.innofreight.com