Kun logistiikka ratkaisee

Palvelukeskus – aktiivinen linkki asiakkaiden suuntaan

6.5.2014

Rautatielogistiikan Palvelukeskus on olemassa asiakkaitaan varten, niin informaatiokanavana kuin palveluyksikkönäkin.

Teksti: Hannele Niemi Kuvat: Johannes Wiehn

VR:n rautatielogistiikan palveluyksikön toiminta-alueena alue on koko Suomi ja myös laajalti kansainvälinen liikenne. Toimipisteet ovat Kouvolassa, Vainikkalassa, Niiralassa ja Imatrankoskella.

Neljä vuotta toiminut erikoisyksikkö on yhtenäistämisen ja tehostamisen tulos. 60:n erikoisosaajan vahvuisen henkilöstön tehtävät ulottuvat kuljetustilauksesta laskutukseen ja kaikkeen siltä väliltä.

Kaikkien työntekijöiden nimike on palveluneuvoja. Kullakin toimipisteellä on oma esimiehensä ja koko Rautatielogistiikan Palvelukeskuksen yksikön päällikkö on Jarmo Jalkanen.

”Tavoitteemme on auttaa asiakkaitamme kaikissa heitä askarruttavissa asioissa. Pyrimme myös olemaan aktiivisia asiakkaidemme suuntaan”, Jalkanen toteaa.

Hänen työpöytänsä on Kouvolan toimipisteessä, joka muutti pari vuotta sitten rautatieaseman siipirakennukseen, ja on avoinna arkisin klo 7-17.

Vainikkalan asemarakennuksessa 24/7 palvelevassa toimipisteessä hoidetaan Venäjän tuontiin ja vientiin liittyvät asiat. Yhteistyökumppani Venäjän puolella on rautatieyhtiö RZD ja Suomessa asiakkaat sekä tulli.

Kouvolassa on 26 palveluneuvojaa, Vainikkalassa 21, Niiralassa ja Imatrankoskella kummassakin neljä.

Logistiikkaosaamisen ohella myös kielitaito on vahva: venäjästä englantiin.

Valtaosa työstä tehdään sähköisesti, mutta täysin paperittomiksi eivät toimipisteet ole vielä päässeet. Sähköiset arkistot tulevat lähiaikoina myös asiakkaiden käytettäviksi.

Suuri osa Palvelukeskuksen työntekijöistä on viihtynyt VR:llä vuosikymmeniä, ja valtaosa heistä on naisia. •