VR Transpointin idänliikenteen myyntipäällikkö Antti Pursiainen ja varastopäällikkö Niko Paakkonen seurasivat Riihimäen terminaalilla vaunujen purkua.

Riihimäen terminaali – uusi vaihtoehto idän liikenteen välivarastointiin

23.11.2017

VR Transpointin Riihimäen terminaalissa on purettu ja lastattu autoja keväästä 2016 asti, ja nyt myös junakuljetukset terminaaliin ovat käynnistyneet. Terminaalin sijainti on erityisen edullinen, jos esimerkiksi Venäjän tuontiliikenteen asiakastoimitukset päätyvät Länsi-Suomeen tai pääkaupunkiseudulle.

Ensimmäiset venäläiset vaunut rullasivat Riihimäen terminaaliraiteelle lokakuussa. Lastina olleet lannoitesäkit nostettiin vaunuista järeällä materiaalinkäsittelykoneella. Osa säkeistä vietiin suoraan autoon, osa siirrettiin pyöräkuormaajalla terminaaliin sisätiloihin välivarastointia varten. Lopulta kaikki säkit päätyivät asiakastoimituksiin eri puolille Suomea.

VR Transpointin idänliikenteen myyntipäällikkö Antti Pursiainen arvioi, että Riihimäen terminaali on juuri sopiva lisä kansainvälisen rautatielogistiikan palveluvalikoimaan ja hyvä vaihtoehto Kouvolan Cargo East Terminalille.

­– Riihimäen terminaali antaa asiakkaillemme mahdollisuuden monenlaisten tuotteiden säilytykseen, välivarastointiin ja terminaalikäsittelyyn. Se palvelee hyvin Venäjältä tulevia tuontikuljetuksia ja soveltuvin osin myös vientiä.

– Riihimäen sijainti on edullinen, jos loppuasiakkaat ovat lännessä tai pääkaupunkiseudulla. Kouvola palvelee hyvin Itä-Suomeen päätyviä tai sieltä lähteviä kuljetuksia.

Bulkkia ja yksiköityä tavaraa

Terminaali sijaitsee vanhan tavara-aseman tontilla aivan pääradan tuntumassa. Maantieyhteydet kaikkialle Etelä-Suomeen ovat erittäin hyvät. Niin sanottu neloskehä on lähietäisyydellä, samoin Helsinki–Tampere-moottoritie.

Tontille tulevan raiteen ansiosta tavaraa voidaan siirtää helposti rekasta junaan tai toisinpäin. Raiteen pituus terminaalialueella noin 100 metriä. 

Terminaalissa on kaksi 3 400 neliömetrin kylmää pressuhallia, joista toinen on hyllytetty. Lisäksi käytössä on 1 000 neliömetriä puolilämmintä tilaa.

Lastien käsittelyyn käytetään vastapainotrukkeja ja pyöräkuormaajaa, ja tarvittaessa käytössä on myös materiaalinkäsittelykone. Terminaalissa on myös ajoneuvovaaka.

VR Transpoint purkaa kuormat, inventoi tuotteet, hyllyttää ja kerää tuotteet lopulta tilausten mukaan asiakastoimituksiksi. Palveluihin kuuluvat myös uudelleenpakkaus ja varastokirjanpito.

Terminaalissa käsitellään monenlaista massatavaraa, sekä bulkkia että yksiköityä tavaraa. Toiminnan painopiste on selkeästi yksiköidyissä tuotteissa.

– Viime aikoina olemme käsitelleet ja varastoineet muun muassa puutarhatuotteita, elintarvikekartonkia, eristeitä sekä rakennusmateriaaleja, jotka on toimitettu suoraan työmaille. Sesonkituotteita voidaan ajaa bufferiin, josta niitä on helpompi syöttää jatkokuljetuksiin esimerkiksi pääkaupunkiseudulle, kertoo Cargo East Terminalin ja Riihimäen terminaalin varastopäällikkö Niko Paakkonen.

Käytössä vuodesta 2016

Riihimäen terminaali otettiin käyttöön toukokuussa 2016

– Toiminta on sujunut suunnitellusti, ja olemme saaneet terminaaliin koko ajan uusia asiakkaita. Tähän saakka tavara on tullut ja lähtenyt autoilla, ja nythän olemme laajentaneet toimintamme myös junakuljetuksiin.

Ensimmäisen junakuljetuksen käsittely saa Paakkoselta kiitettävän arvosanan.

– Tavaran käsittely sujui oikein hyvin. Vaunut purettiin yläkautta, ja lannoitesäkit saatiin siirrettyä nopeasti vaunuista terminaaliin.