Kun logistiikka ratkaisee

Vectron-sähköveturi vakuuttava koeajoissa

5.9.2016

Alustavat testitulokset vahvistavat, että uusien Vectron-vetureiden energiatehokkuus, vetovoima, diesel-apumoottorit ja radio-ohjausmahdollisuus voivat tehostaa merkittävästi monia kuljetusketjuja. Tuotantokäyttöön Vectronit tulevat vuonna 2017 muun muassa Äänekosken biotuotetehtaan kuljetuksissa.

Siemensin valmistama Vectron on moderni ja tehokas sähköveturi. Lisäksi siinä on kaksi dieselillä toimivaa apumoottoria, joita voidaan käyttää lyhyillä matkoilla silloin, kun sähköä ei ole käytettävissä.

Diesel-apumoottoreiden avulla entistä suurempi osa kuljetuksista voidaan hoitaa yhdellä veturilla.

”Nykyisin junan kokoaminen tehdään lähtöpäässä dieselillä, linjaveto ajetaan sähköllä ja määräpäässä käytetään taas dieselvetoista vaihtotyöyksikköä. Lisäksi monissa kuljetuksissa on pieni sähköistämätön osuus, jossa on pakko käyttää dieseliä. Pian tällaisetkin kuljetukset voidaan hoitaa yhdellä sähköveturilla nykyisen kahden, jopa kolmen veturin sijaan”, arvioi rautatielogistiikan suunnittelupäällikkö Nina Mähönen

”Sähkövedon lisääminen parantaa kuljetusketjujen tehokkuutta, toimintavarmuutta ja myös ympäristöystävällisyyttä”, Mähönen korostaa.

Vetovoimaa ja irtiottokykyä

Diesel-apumoottoreista on paljon hyötyä varsinkin kokojunaliikenteessä, jossa vaunurunko viedään lähtöpaikasta määränpäähän kokonaisena. Pian vaunut voidaan viedä linjaveturilla perille saakka satamaan tai asiakasraiteille.

Ratapihoilla tehtäviä töitä helpottaa ja tehostaa radio-ohjausmahdollisuus, joka laajentaa sähkövedon käyttöä yksin työskentelyssä.

”Kuormattu runko saadaan entistä nopeammin matkaan. Se parantaa vaunujen ja vetureiden kiertoaikaa”, Mähönen arvioi.

Vectronilla on myös nykyisiä diesel- ja sähköveturimalleja parempi irtiottokyky eli kyky saada kuorma liikkeelle.

”Erityisesti hankalissa olosuhteissa kuten liukkaalla kelillä tulee esille paljon eroja siinä, miten eri veturit saavat liikkeelle painavan kuorman. Irtiottokyvyn lisäksi Vectronin vetokyky on erinomainen. Se mahdollistaa joillain rataosilla nykyistä suuremmat junapainot.”

Kokojunia ja puuraaka-ainetta

Ensimmäiset kymmenen veturia tulevat kaupalliseen käyttöön vuonna 2017 tavara- ja matkustajaliikenteen kuljetuksissa.

Tuotantokäyttöön tulevat veturit saavat tunnuksen Sr3.

Äänekosken biotuotetehtaan tuleva vientituotteiden kuljetusketju perustuu Vectroneiden käyttöön. Vaunut viedään yhdellä vedolla perille Vuosaaren satamaan.

”Alussa Vectroneita käytetään ensisijaisesti kokojunaliikenteessä, jossa voimme heti hyödyntää täysimääräisesti uusien vetureiden ominaisuuksia. Lisäksi ne tulevat puuraaka-aineen kuljetuksiin, joissa voimme lisätä sähkövedon osuutta. Myöhemmin käyttökohteita tulee lisää”, Mähönen sanoo.

Ominaisuuksia säädetään vielä

VR Groupille räätälöityjen Vectroneiden testiajot alkoivat vuoden alussa.

”Olemme testanneet veturin vetovoimaominaisuuksia erilaisilla vaunukokoonpanoilla. Sen lisäksi olemme testanneet apudieseleitä ja radio-ohjausta”, kertoo Vectroneiden käyttöönotosta vastaava projektipäällikkö Mikko Tikkanen.

Testit ovat sujuneet kaikin puolin hyvin.

”Valmistaja säätää vielä veturin ominaisuuksia tuotantovaihetta varten. Siihen nähden että elämme vasta testivaihetta, veturi on vastannut odotuksiamme.”

Testausta on edesauttanut se, että osalta asiakkailta on saatu aitoja kuormia kuljetettavaksi.

”Asiakkaat ovat olleet mukana testikuljetusten järjestämisessä. Suhtautuminen on ollut valtavan positiivista”, Nina Mähönen kiittää.