Kun logistiikka ratkaisee

– Haluamme aidosti keskittyä asiakkaaseen, sanoo VR:n logistiikkadivisioonan johtaja Rolf Jansson.

– Haluamme aidosti keskittyä asiakkaaseen, sanoo VR:n logistiikkadivisioonan johtaja Rolf Jansson.

VR Transpointin uusi strategia korostaa asiakaskumppanuuksia

29.9.2015

VR Transpointin uusitussa strategiassa keskeisiä ovat asiakaskumppanuudet, kilpailukyvyn jatkuva parantaminen ja kasvun etsiminen myös uusilta liiketoiminta-alueilta. Maltillisia investointeja suunnataan vaunukalustoon ja digitaalisiin palveluihin.

VR Transpointin uusittu strategia kattaa vuodet 2016–2020.

– Keskeiset perusasiat ovat edelleen paikallaan, mutta painopisteet ovat vaihtuneet, kertoo VR:n logistiikkadivisioonan johtaja Rolf Jansson.

Strategia lähtee nyt vahvemmin liikkeelle asiakaskumppanuuksista, kasvun hakemisesta sekä kannattavuuden jatkuvasta parantamisesta.

Tarkat palvelulupaukset

– Haluamme aidosti keskittyä asiakkaaseen. Teemme tarkempia palvelulupauksia kuin aikaisemmin. Ne voivat tarkoittaa esimerkiksi aikatauluun sidottua kuljetuskapasiteettia, turvallisuuslupauksia tai vaunujen kiertoon liittyviä lupauksia.

– Otamme kantaa siihen millainen palvelulupauksemme on, ja pidämme lupauksesta kiinni, Jansson korostaa. ­– Tätä kautta tehostamme myös toimintaamme, esimerkiksi vaunukiertoa.

Liiketoiminnan kasvutavoitteita on strategiassa täsmennetty. Kasvua haetaan nykytoiminnan lisäksi neljästä suunnasta.

– Ensimmäinen kasvualueemme ovat teolliset uushankkeet, joissa asiakkaamme investoivat uuteen tuotantokapasiteettiin. Toiseksi haemme kasvua uusilta toimialoilta kuten bioenergian kuljetuksista. Kolmas kasvusuunta on idän liikenne ja neljäs laajemmat logistiikkaratkaisut, joissa ei puhuta pelkästä kuljetuksesta, vaan mukana on esimerkiksi lastausta, purkua, varastointia ja kumppanien avulla jopa satamaoperointia ja laivakuljetuksia.

­– Logistiikka on luonteeltaan saturoitunut toimiala. Kasvua on etsittävä myös uusista suunnista ja silmät on pidettävä auki jatkuvasti, perustelee Jansson.

Kannattavuuden parantaminen pohjaa muutosohjelmaan, joka oli käynnissä vuosina 2009–2012.

– Aiemmin meillä oli muutosohjelma, nyt kannattavuuden ja kilpailukyvyn parantaminen on jatkuva osa päivittäistä työtämme.

Jansson korostaa, että päivittäisessä työssä on paljon mahdollisuuksia kannattavuuden parantamiselle.

– Esimerkiksi joissakin kuljetusvirroissa oli volyymilaskua tänä vuonna. Käynnistimme nopeasti hyvin kattavia toimenpiteitä lisätehokkuuden löytämiseksi. Yhdistimme kuljetusvirtoja, tehostimme suunnittelua, allokoimme ylimääräistä kalustoa uudelleen ja puutuimme ratapihojen resursseihin.

Myös kalustostrategiaa on tarkennettu.

­– Tavoitteenamme on lisätä joustoa investoimalla enemmän standardivaunualustoihin sekä täsmäinvestonneilla uusin hankkeisiin. Kaikkien investointien lähtökohta on kuljetusten kokonaistehokkuuden kehittäminen ja kaluston riittävyyden varmistaminen.

Kustannushyötyä halutaan jakaa asiakkaan kanssa

Myös hinnoittelu lähtee siitä, että toiminnan keskiössä on asiakas.

– Meillä pitää olla rohkeutta jakaa kustannushyötyä asiakkaan kanssa, Jansson painottaa.

– Jos yhdessä asiakkaan kanssa sovitaan toimenpiteistä, joiden kautta saadaan kalusto aiempaa tehokkaampaan käyttöön, hinnoittelun pitäisi ohjata siihen, että meillä on valmius jakaa hyöty asiakkaan kanssa. Tämä on suuri muutos aiempaan verrattuna.

Uusia hinnoittelumalleja on käytetty esimerkiksi kuljetuksissa, joissa junia ja autoja käytetään kulloisenkin kuljetustarpeen ja kuljetusmäärien vaihtelun mukaan.

– Sovimme yhdessä asiakkaan kanssa tavoitehinnan logistiikkaratkaisulle. Hinta on sama riippumatta siitä kuljetammeko tavarat autolla tai junilla. Kuljetustavan valinta on meidän vastuullamme ja asiakas tietää aina, mikä hinta on.

Investointeja digitaalisiin palveluihin

  • Ratapihoilla testataan uutta, 3G- ja 4G-verkoissa toimivaa tablet-päätettä. Ratapihalle saapuvan junan aikataulu, paino, vaunumäärä, kuljetettava tavara sekä asiakkaan tekemä vaunutilaus välittyvät suoraan vaihtotyönjohtajan päätteeseen. Tabletilla vaihtotyönjohtajat näkevät, mitä vaunuja millekin raiteelle on siirrettävä. Lähtevän junan tiedot välitetään edelleen tabletin avulla. Laitteeseen voi liittää erillisen RFID-lukijan.
  • Langattomassa viestinnässä siirrytään RAILIsta digitaaliseen VIRVEen toimivuuden ja tehokkuuden kehittämiseksi.
  • Tuotannonohjauksessa otetaan käyttöön uusi RALLI-järjestelmä, joka voidaan integroida asiakkaiden ennuste- ja suunnitteluprosesseihin. Kun kuljetusten suunnittelun käytössä on ajantasaiset tuotantoennusteet, kuljetuksia voidaan ohjata läpinäkyvästi ja tarkasti.