Siirry sisältöön

Mammuttirekka liikenteeseen – VR Transpoint tuo maanteille uusien mittojen mahdollistamaa tehokkaampaa ja ympäristöystävällisempää kalustoa

VR Transpoint ottaa käyttöön uusien mittojen mahdollistamaa aiempaa tehokkaampaa ja siten ympäristöystävällisempää kalustoa Suomen maanteille. Uusi kalusto mahdollistaa kuormakoon kasvattamisen sekä liikennepäästöjen vähentämisen. VR Transpointin uusi yhdistelmä on kokonaismassaltaan yksi suurimmista puoliperävaunuyhdistelmistä säännöllisessä liikenteessä Suomessa. Mammuttirekka aloitti liikennöinnin teräsyhtiö SSAB:n raaka-aine ja tuotekuljetuksissa Raahen ja Oulaisten välillä 11. maaliskuuta.

VR Transpointin ensimmäinen uusien mittojen mahdollistama puoliperävaunuyhdistelmä aloitti säännöllisen liikennöinnin Raahen ja Oulaisten välillä 11. maaliskuuta. Mammuttirekan kyydissä kulkee SSAB:n Raahen tehtaalta teräskeloja SSAB:n Oulaisten putkitehtaalle ja Oulaisista valmiita putkia takaisin SSAB:n Raahen satamaan. Kuljetuksiin on saatu lisää tehoa, sillä rekka pystyy kuljettamaan kaksi teräskelaa aiemman yhden sijaan ja putkien kuljetus ei vaadi enää pidemmän kaluston myötä perävaunun jatkamista tai lyhentämistä reitin molemmissa päissä, kuten aiemmin. Kuljetus on järkevää hoitaa rekalla välimatkan ollessa lyhyt. Rekka liikennöi kahden kaupungin väliä päivittäin, ja käy tarvittaessa myös SSAB:n Pulkkilan putkitehtaalla.

Mammuttirekan paino kuormassa on 71 tonnia ja pituus 22 metriä. Valtioneuvoston ajoneuvojen käytöstä tiellä -asetusmuutoksen myötä mammuttirekassa on voitu järkevällä tavalla maksimoida asetuksen mahdollistama massamuutos. VR Transpointin pikkujättiläisessä on viisiakselinen teli sekä puoliperävaunun suurempi kokonaismassa. 

"Tuomme ensimmäisten joukossa maanteiden logistiikkakuljetuksiin uusien mittojen mahdollistamaa kalustoa Suomen maanteille asiakkaitamme varten. Kuormakoon kasvu tuo tehoa kuljetuksiin, ja pystymme kuljettamaan enemmän tavaraa pienemmällä rekkamäärällä. Uuden teknisen kalustoratkaisun avulla parannamme kuljetus- ja energiatehokkuutta, ja se tarkoittaa suoraan myös liikennepäästöjen laskua", VR Transpointin maantielogistiikan johtaja Tommi Välimäki kertoo.

Kalustoa on suunniteltu yhdessä SSAB:n kanssa ja yhteistyössä on luotu myös sujuva toimintamalli teräskelojen ja putkien maantiekuljetuksiin Raahen ja Oulaisten välillä.

"Molemmilla osapuolilla oli halu kasvattaa kuljetusten kokoa, mutta kuitenkin liikennettä ja päästöjä vähentämällä. Kun tavara kulkee vähemmällä ajoneuvomäärällä, on sillä vaikutusta myös liikenneturvallisuuteen. Vaikka asetus olisi mahdollistanut vielä suuremman rekan kokonaismassan, päädyimme turvallisuuden ja ajovakauden takia pienempään massamäärään, mikä taas sujuvoittaa tieliikennettä muun muassa helpottaen ajoneuvon käännöksiä", Tommi taustoittaa. 

VR Transpointin ja SSAB:n laaja yhteistyö sisältää raaka-aine- ja tuotekuljetuksia rautateillä sekä vaihtotöitä tehdasalueilla ja ratapihoilla. Myös maantielogistiikassa yhteistyö on merkittävää. VR Transpoint kuljettaa SSAB:n teräskeloja ja -levyjä, putkitehtaiden tuotteita sekä rautapellettiä.

"Olemme kehittäneet VR Transpointin kanssa kelojen, rainojen ja putkien kuljetuksiin konseptin, jolla parannetaan kustannustehokkuutta ja samalla tuetaan kestävää kehitystä. Uuden konseptin myötä mammuttirekkaa käyttämällä voimme vähentää kuljetusten lukumäärää, tyhjänä ajettuja kilometrejä sekä päästöjen määrää", kertoo toimitusketjun hallinnasta vastaava johtaja Tarja Kemppi SSAB Europe –divisioonasta.

 

VR Transpointin mammuttirekka:

  • Asetusmuutoksen myötä mahdollistama korkeamman kokonaismassan ja kantavuuden puoliperävaunuyhdistelmä
  • Pituus: 22 metriä
  • Kokonaismassa: 71 tonnia (aiemmin max. 52 tonnia)
  • Kuormakantavuus: 48 tonnia (aiemmin 32 tonnia)
  • Liikennöintiväli: Raahe–Oulainen–Raahe