Siirry sisältöön

Sähköistetty Pori–Mäntyluoto-rataosuus on otettu käyttöön – mahdollistaa energiatehokkaat rautatiekuljetukset

Porin ja Mäntyluodon välisen rataosuuden sähköistys on valmistunut tammikuussa 2020. Sähköistys saattaa radan ja satamaliikenteen uudelle aikakaudelle sekä luo mahdollisuuksia uusille tavaravirroille ja teollisuudelle.

Sähköistetty rataosuus otettiin käyttöön tammikuun lopussa. Investointi tehostaa teollisuuden rautatiekuljetuksia ja vähentää hiilijalanjälkeä. Sähköistetty rata mahdollistaa entistä suuremmat junakoot rikasteraaka-ainekuljetuksille, jolloin sama määrä raaka-ainetta voidaan kuljettaa pienemmällä junamäärällä. Uusi liikennöintimalli vähentää rikastekuljetusten hiilidioksidipäästöjä jopa 62 prosenttia, sillä nyt koko rataosa Harjavallasta Mäntyluotoon voidaan operoida sähkövedolla.

Porin satamien ja Harjavallan välisellä teollisuuskäytävällä toimivat yritykset ovat viime vuosina toteuttaneet useiden satojen miljoonien eurojen investointeja. Sähköistetyn Pori–Mäntyluoto-radan käyttöönotto täydentää teollisuuden tekemiä investointeja ja on osa Porin satamien ja Harjavallan välisen teollisuuskäytävän kehittämistä. Porin kaupunki haluaa olla mukana kehittämässä yritysten kilpailukykyistä toimintaympäristöä mahdollistaen tulevat investoinnit.

Väylässä on käynnissä useita rautatieinfraa parantavia hankkeita, joilla rautatieliikenteen kilpailukykyä parannetaan. Pori-Mäntyluoto –sähköistämishanke on näistä yksi. Rataosan perusparannusta jatketaan vielä tulevina vuosina.

Rataverkon kehittämistä ja logistisia ratkaisuja on edistetty usean toimijan yhteistyönä. Mukana kehitystyössä ovat Porin kaupunki, Väylä, Boliden Harjavalta, Porin Satama ja VR Transpoint.