Siirry sisältöön

Sähkövetoisen liikenteen ratamaksuun muutoksia

Rautatiealan sääntelyelin on antanut päätöksen koskien sähkövetoisen liikenteen ratamaksun suuruutta. Päätöksen mukaan sääntelyelin alentaa Väyläviraston perimää ratamaksua.

Rautatiealan sääntelyelimen päätöksen mukaan Väyläviraston perimä sähkövetoisen liikenteen ratamaksun perusmaksu aikataulukaudelle 2019 ja 2020 ei ole täyttänyt kaikkia soveltuvan lainsäädännön asettamia vaatimuksia. Rautatiealan sääntelyelin alensi päätöksessään vuoden 2019 ja 2020 ratamaksua sähkövetoisen liikenteen kohdalla keskimäärin 8 prosenttia. Aikataulukauden 2019 osalta muutos koskee 1.1.2019 voimaan tullutta hintaa.

– Päätös on VR Transpointin kannalta hyvä. Sähköveturit parantavat tavaraliikenteen kuljetusten tehokkuutta ja ympäristöystävällisyyttä. Tavoitteenamme on kasvattaa rautatielogistiikan energiatehokkuutta kasvattamalla sähkövedon osuutta jatkuvasti mahdollisuuksien mukaan. Tavaraliikenteen osalta tulisi tavoitella kestäviä logistisia ketjuja ja pyrkiä lisäämään energiatehokkaita kuljetusratkaisuja. Energia- ja logistiseen tehokkuuteen pitäisi jatkossakin kannustaa, sillä tämä on myös asiakkaan etu. Kuljetusten verotuskäytäntöjen pitää myös palkita kestävistä logistiikkaratkaisuista, toteaa VR Transpointin johtaja Martti Koskinen.

Lisätietoa päätöksestä Rautatiealan sääntelyelimen tiedotteesta.