Kun logistiikka ratkaisee

Kuljetuspussit sidottiin lastauksen ajaksi tarkoitusta varten valmistettuun metallikehikkoon. Jokaiseen pussiin lastattiin noin 65 tonnia alumiinisavea.

Kuljetuspussit sidottiin lastauksen ajaksi tarkoitusta varten valmistettuun metallikehikkoon. Jokaiseen pussiin lastattiin noin 65 tonnia alumiinisavea.

Alumiinisavea Siperiaan - pussitettua bulkkitavaraa

4.12.2014

Satamaoperaattori Rauanheimo siirsi reilussa kahdessa viikossa 42 000 tonnia alumiinisavea laivasta rautatievaunuihin. Urakan haasteita lisäsi uusi kuljetustapa. Osa tavarasta lastattiin 65 tonnia vetäviin pusseihin, jotka oli kiinnitetty VOK-avovaunuihin.

Lokakuun alussa Haminan satamaan odotettiin laivaa, joka toisi Brasiliasta 42 000 tonnia alumiinin raaka-aineena käytettävää alumiinisavea.

Satama-operaattori Oy M.Rauanheimo Ab:n oli määrä purkaa laiva ja lastata alumiinisavi suoraan venäläisiin rautatievaunuihin, jotka matkaisivat 5 000 kilometrin päähän Siperiaan Ruskij Aluminiumin tehtaille.

650 vaunua 

Operaatiossa riitti haasteita.

Alumiinisavi on hienojakoista, pölisevää ja jauhomaista ainetta, joka ei saisi missään tapauksessa kastua aluksesta purkauksen tai vaunuun lastauksen aikana.

Laiva oli poikkeuksellisen suuri, samoin vaunumäärä. Kuljetuksessa tarvittaisiin 650 vaunua, kun tavanomainen määrä on 120–160.

Lisäksi tällä kertaa haluttiin käyttää tavanomaisten bulkkitavara- eli Hopper-vaunujen lisäksi korkealaitaisia VOK-avovaunuja. Ne oli määrä varustaa suurilla, pressukankaasta valmistetuilla pusseilla, joissa oli lastausta varten neljä suljettavaa suuaukkoa.

Rauanheimon, VR Transpointin ja venäläisen vaunuoperaattorin RWD-Servicen työryhmät olivat aloittaneet lastauksen suunnittelun hyvissä ajoin ennen laivan saapumista.

Alumiinisavea oli toki kuljetettu aiemminkin, mutta suomalaisilla ei ollut aiempaa kokemusta VOK-vaunujen soveltuvuudesta työhön.

Vaunuja ryhdyttiin valmistelemaan kuljetusta varten 29. syyskuuta.

– 20 miehen työporukka puhdisti, eristi ja tarkasti vaunut ennen lastauksen aloittamista. Työ oli vaativaa, sillä kaikki vanhojen lastien jäänteet piti saada pois Hopper –vaunuista ja VOK –vaunut piti valmistella ja suojata vaunujen sisäpuolelta, jotta lastipussit eivät vahngoittuisi, kertoo Rauanheimon logistiikkapäällikkö Tommi Laukka.

Ensimmäiset vaunut ajettiin Haminan satamaan 6. lokakuuta. Koska vaunuja mahtui lastausraiteelle vain 15 tai 16 kerrallaan, niitä piti liikutella moneen otteeseen lastauksen ja junien kokoamisen aikana.

– VR Transpoint panosti työhön ekstraväkeä, mistä olimme hyvin tyytyväisiä, Laukka sanoo.

Alumiinisavi purettiin laivasta mobiilinostureilla.

– Työ oli haasteellista. Jos nosturien, vaunujen tai lastaussuppiloiden kanssa olisi tullut ongelmia, meillä ei olisi ollut vaihtoehtoja.

Hopper-vaunujen lastaus sujui rutiinilla, mutta VOK-vaunujen lastausmenetelmä oli uusi.

Kuljetuspussit sidottiin lastauksen ajaksi tarkoitusta varten valmistettuun metallikehikkoon. Jokaiseen pussiin lastattiin noin 65 tonnia alumiinisavea. Kun pussi oli täynnä, kehikko poistettiin vaunusta.

Monivaiheinen työ vaati ylimääräisiä käsiä. Rauanheimo olikin kiinnittänyt työhön yli 20 miestä. Purkua ja lastausta tehtiin pääsääntöisesti kahdessa vuorossa.

– Työ oli tavanomaista hitaampaa, mutta sujui lopulta hyvin. Työtavat kehittyivät lastauksen aikana, Laukka sanoo.

11 kokojunaa

Alumiinisavi lastattiin onnistuneesti 418 Hopper-vaunuun ja 212 VOK-vaunuun. Niistä muodostettiin 11 kokojunaa. Viimeinen juna lähti Haminasta 21. lokakuuta.

Junat vedettiin Haminasta suoraan Vainikkalan raja-asemalle. Sieltä ne jatkoivat Ruskij Aluminiumin tehtaille joko 5 000 kilometrin päähän Krasnojarskiin tai vielä kauemmas, 5 800 kilometrin päähän Begulnajaan.

Vaikka kuljetus oli monessa mielessä ainutlaatuinen, prosessi sujui hyvin.

– Aikataulu piti ja yhteistyö sujui erittäin hyvin. Jos jokin asia ei toiminut, se pystyttiin korjaamaan välittömästi, Laukka sanoo.

– Tietoa jaettiin puolin ja toisin. Silloin kaikilla oli mahdollisuus varautua tulevaan. Yhteydenpito oli ykkösasia, Laukka painottaa. •