VR Transpoint on tarkentanut strategiaansa. VR:n logistiikkadivisioonan johtaja Rolf Jansson kertoo, miksi näin oli syytä tehdä:
– Reilussa viidessä vuodessa olemme päässeet aivan uudenlaiseen tilanteeseen. Olemme saaneet toimintaamme lisää tehoa, ja meillä on huomattavasti aiempaa kilpailukykyisempi kuljetusjärjestelmä. Sitä on mielekästä lähteä tarjoamaan markkinoille.
Kaiken kaikkiaan Jansson odottaa innolla tulevaa.
– Aiemmin jouduimme pitkälti tehostamaan toimintaamme. Nyt taloudellinen tuloksemme on tyydyttävä, ja meillä on mahdollisuuksia panostaa kasvuun ja investoida uusiin ratkaisuihin, Jansson sanoo.
Rautateiden markkinaosuus 30 prosenttiin
VR Transpointin uusittu strategia on selvästi kasvuhakuinen. Tavoitteena on muun muassa nostaa rautatielogistiikan markkinaosuus Suomen tavaraliikenteestä 30 prosenttiin.
– Ilman kustannustehokasta ja asiakaslähtöistä toimintaa emme pääse kasvuun kiinni, Jansson painottaa.
Kasvun myötä laajeneviin ja entistä vaativampiin asiakastarpeisiin vastaaminen edellyttää uusia taitoja.
– Esimerkiksi kattavien kokonaisratkaisujen toteuttaminen vaatii meiltä uusia kyvykkyyksiä ja entisten vahvistamista. Kaikki tarvittavat taidot eivät aina löydy talon sisältä.
– Kun rautatiekuljetukseen lisätään lastaus, purku ja satamaoperointi, meidän on osattava myös verkostoitua.
Strategiseksi kumppaniksi
VR Transpoint on linjannut strategiassaan, että se pyrkii olemaan asiakkaidensa massalogistiikan strateginen kumppani.
– Meillä on jo useita hyviä esimerkkejä ratkaisuista, joissa asiakkaan kanssa on käyty avointa keskustelua ja lopulliseen ratkaisuun on yhdistetty laajasti erityyppisiä palveluja.
– Esimerkiksi sahateollisuudelle on onnistuttu luomaan ratkaisuja, joissa tuotteet kuljetetaan kumipyörillä radan varteen ja rautateitse eteenpäin. Toinen hyvä esimerkki on Äänekosken biotuotetehtaan logistiikkaratkaisu, joka perustuu tehtaan ja Vuosaaren sataman väliseen jatkuvaan kokojunaliikenteeseen.
Aivan uudenlaisiakin ratkaisuja halutaan nyt suunnitella ja toteuttaa.
– Olemme valmiita ottamaan entistä suurempia vastuita. Jos asiakas haluaa, hän voi ulkoistaa meille merkittävän osan logistiikastaan, mukaan lukien kokonaisuuden jatkuvan suunnittelun ja ohjauksen.
– Asiakas tietysti päättää mitä haluaa ostaa, mutta on tärkeää että pystymme tällaista tarjoamaan. Markkinoilla vaikuttaisi olevan tilaa suurillekin ulkoistuksille.
Logistiikka parantaa kilpailukykyä
Jo toteutetuista kumppanuuksista saatujen kokemusten perusteella Jansson on varma, että asiakas hyötyy monin tavoin laajoista logistiikkaratkaisuista.
– Käyttämällä pelkästään hintaruuvia asiakas voi tietysti saavuttaa jotain, mutta jos yhteistyössä käydään läpi laajempi osa toimitusketjusta, löydetään huomattavasti enemmän kohteita, joissa yhteistä toimintaa voi tehostaa.
Läheinen yhteistyö kasvattaa myös molemminpuolista ymmärrystä.
– Me ymmärrämme paremmin asiakkaan liiketoimintamalleja ja vaatimuksia, asiakas puolestaan rautateiden reunaehtoja.
Voisiko olla niin, että strategiset kumppanuudet logistiikassa voivat edistää suomalaisen teollisuuden kilpailukykyä kokonaisuudessaan?
– Logistiikka on varmasti merkittävässä roolissa, mutta ei missään nimessä ainoana.
Satamat tärkeitä kumppaneita
Monissa jo toteutetuissa kokonaisratkaisuissa tärkeitä kumppaneita ovat satamat ja satamaoperaattorit.
– Teemme laajaa yhteistyötä kaikkien satamien ja operaattoreiden kanssa. Pihvi on siinä, että ymmärrämme toistemme toimintaa. Junat ja laivaliikenne pitää nivoa yhteen – esimerkiksi sovittamalla yhteen resurssitasoja – ja koko ketjun pitää olla tehokas.
Maantie- ja rautatieinfra tukevat pääosin kumppanuuksia ja kokonaisratkaisuja, mutta parannettavaakin löytyy.
– Erälle asiakkaalle kuljetuksen kannalta keskeisellä rataosalla akselipainon nostaminen olisi erittäin tarpeellista. Erässä satamassa on taas huoli raidekapasiteetin riittävyydestä.
– Tunnistamme kehityskohteita jatkuvasti, sillä infran parantaminen mahdollistaa kasvua tulevaisuudessa. Tosin tämä kokonaisuus ei ole ikinä valmis.
Uutta tekniikkaa ja toimintamalleja
VR Transpoint on ottanut käyttöön uusia teknologioita ja toimintamalleja, joita ovat muun muassa radio-ohjauksen laajentuminen, siirtyminen Virve-verkon käyttöön ja uudet kenttätyössä käytettävät tabletit.
– Uusista ratkaisuista saadaan tehoja toimintaan. Jos meillä on paremmat työkalut, laatu paranee ja kuljetuksista tulee entistä täsmällisempiä.
– Olen varma, että uudet työkalut lisäävät myös henkilöstön motivaatiota. Esimerkiksi uusista tableteista olemme saaneet positiivista palautetta henkilöstöltä.
VR Transpointin strategia lyhyesti:
- VR Transpoint haluaa olla asiakkaidensa strateginen kumppani massalogistiikassa.
- Toiminnan kulmakiviä ovat kustannus- ja energiatehokas toiminta, luotettavat ja täsmälliset kuljetukset, valtakunnallinen verkosto keskeisissä toiminnoissa ja teknologinen edelläkävijyys.
- Kasvua haetaan kehittämällä asiakaslähtöisiä ratkaisuja.