Kun logistiikka ratkaisee

Cargo East Terminal avautuu myös länteen

11.4.2017

Raidekapasiteettia on 450 metriä, ja siltanosturi mahdollistaa monien erilaisten tuotteiden käsittelyn. Terminaalin kautta kulkeva tuotevalikoima on laajentunut, ja terminaalia käytetään entistä monipuolisemmin, esimerkiksi Skandinavian markkinoille menevien tuotteiden välivarastointiin. Terminaali on nykyisin myös Transpoint Internationalin Venäjän liikenteen tukikohta.

Kouvolan Cargo East Terminal eli CET on ollut nimensä mukaisesti suomalaisen vientiteollisuuden portti itään.

Idän-vientiä kulkee toki edelleen Kouvolan kautta, mutta terminaalia käytetään moneen muuhunkin tarkoitukseen. Nykyisin terminaali on myös väylä länteen. Venäjältä Suomeen päin tuodaan muun muassa lannoitteita ja teräskeloja.

Perustoiminnot ovat kuljetusten ilmansuunnasta riippumatta samat.

­– Tavaraa tulee meille autoilla ja junilla. Tarvittaessa tuotteet varastoidaan, sitten ne kuormataan uudelleen ja kuljetetaan edelleen, tiivistää varastopäällikkö Niko Paakkonen.

Metsäteollisuuden palveluksessa

Idänliikenne on edelleen näkyvässä osassa CET-terminaalissa.

­Esimerkiksi paperirullia ja lavoille pakattuja leikattuja arkkeja tuodaan eri tehtailta terminaaliin. Siellä ne kootaan asiakaskohtaisiksi eriksi ja ajetaan Venäjälle autoilla tai junilla.

Terminaalia käytetään myös läntisten markkinoiden buffer-varastona. Tuotteet välivarastoidaan, kootaan lähteviksi kuormiksi ja kuljetetaan autoilla asiakkaille esimerkiksi Suomeen, Ruotsiin tai Norjaan.

Laajennus lisäsi raidekapasiteettia

Terminaaliin hankittu siltanosturi on ahkerassa käytössä.

­– Voimme nyt siirtää rautatievaunuista autoihin ja päinvastoin sellaisiakin tuotteita, joita ei voi käsitellä trukeilla. Voimme purkaa esimerkiksi suursäkkejä korkealaitaisista venäläisistä avovaunuista. Silloin tavaran purkamisessa ei ole muuta vaihtoehtoa kuin nosto, Paakkonen sanoo.

Niin venäläisiä kuin suomalaisiakin vaunuja sopii terminaaliin vähintään riittävästi. Laajennuksen yhteydessä vuonna 2013 terminaalin raiteiston pituus kasvatettiin 450 metriin.

– Raidekapasiteetti on poikkeuksellisen iso. Harvassa terminaalissa on yhtä paljon raidetta kuin meillä.

Terminaalilla on tullin myöntämä AEO-valtuutus.

– Monet kansainvälisesti toimivat yritykset arvostavat AEO-valtuutusta. Se tuo mukanaan myös vaateita: meillä onkin aidattu alue, kameravalvonta ja rekisterinumeron tunnistus portilla. Tuoteturvallisuuden näkökulmasta katsottuna olemme hyvin edistyksellisiä.

Transpoint International kotiutui Kouvolaan

Viime vuodesta alkaen myös Transpoint Internationalin Venäjän-maantieliikennettä on hoidettu CET-terminaalista käsin.

– Kotkan Mussalon Merituuleen jäi edelleen toimipiste, mutta liikenteenhoitajat, kuljetusten suunnittelijat ja huolitsijat työskentelevät nyt Kouvolassa, kertoo Transpoint Internationalin osastopäällikkö Michael Mayer.

– Toiminnallisesti olemme nyt yhdessä massatavaralogistiikan kanssa. Pystymme jakamaan työt ja resurssit keskenämme. Työssä on uutta yhdessä tekemisen meininkiä, josta myös asiakkaat hyötyvät.

Transpoint International kuljettaa terminaalin kautta Venäjälle muun muassa elintarvikkeita ja päivittäistavaroita.

– Tavara tulee tänne kumipyörillä. Me teemme koontikuormat ja lähetämme tavarat omalla kalustollamme edelleen Venäjälle.

Terminaalissa toteutetaan myös erilaisia lisäarvopalveluja.

– Pystymme tekemään täällä uudelleenpakkausta ja lavoitusta sekä liimaamaan Venäjälle meneviin tuotteisiin esimerkiksi tarroja ja etikettejä.

Tuontiliikenettä Venäjältä

Yhä useammin Transpoint Internationalin autot tulevat täytenä myös Suomen suuntaan.

­– Tuontiliikenteen kasvattaminen on vaatinut aikamoisia myyntiponnistuksia, mutta nyt autojen ja asiakkaiden määrä tuontiliikenteessä on kasvanut. Tuomme tänne muun muassa rakennusteollisuuden tuotteita ja energiakäyttöön meneviä pellettejä. Terminaalikäsittelyn jälkeen tavarat jatkavat matkaansa autoilla Pohjoismaihin. Kuljetamme myös ilman terminaaliskäsittelyä paljon kuormia, kuten kierrätyskartonkia ja paperia, Mayer kertoo.

Sekä Paakkonen että Mayer odottavat, että terminaalin toiminta vilkastuu vuoden 2017 aikana.

– Volyymit lähtivät nousuun lokakuussa. Varastoinnissa tämä vuosi tulee olemaan viime vuotta selkeästi parempi. Venäjän-viennissä odotamme 15–20 prosentin kasvua, Paakkonen sanoo.

TransRussia Moskovan Crocus Expossa 18.–20. huhtikuuta