Kun logistiikka ratkaisee

Heikki Hellsten vaihtoi kumipyörät kiskoihin

16.3.2017

Kokenut logistiikan ammattilainen Heikki Hellsten otti hoitaakseen avainasiakaspäällikön tehtävät VR Transpointin myynti- ja markkinointiyksikössä. Uutta opittavaa on riittänyt, mutta asiakastyön perusteet pysyvät. Pitää kuunnella enemmän kuin puhua ja perehtyä asiakkaan toimintaan niin syvällisesti, että pystyy tekemään aidosti lisäarvoa tuottavia ehdotuksia, korostaa Hellsten.

Kerro taustastasi logistiikka-alalla

Olen työskennellyt logistiikan parissa vuodesta 1994 alkaen. Ensimmäinen työnantajani oli Scansped, josta myöhemmin tuli DB Schenker. Seuraavaksi menin Combitransiin ja sieltä palasin takaisin DB Schenkeriin. Loppuvaiheessa vastasin Venäjän, Baltian ja Itä-Euroopan liikenteistä.

Miksi päätit valita VR Transpointin uudeksi työnantajaksi?

Täytin 49 vuotta, ja alkoi tulla sellainen olo, että haluan tehdä vielä jotain uutta. Yhteys logistiikkaan oli hyvä lähtökohta uudelle työlle, mutta halusin päästä nimenomaan rautatiepuolelle. Lisäksi minulle oli tärkeää, että työnantajani olisi suomalainen.

Miltä alku uudessa työssä on tuntunut?

Olen tykännyt ihan hirveästi! Työkaverit ovat ottaneet minut hyvin vastaan. Työkavereiden joukossa on sekä nuorta väkeä että pitkän linjan porukkaa. Kaikki ovat tosi fiksuja ja mukavia.

Tulin VR:lle isosta logistiikkatalosta. Minulla oli vähän sellainen kuva, että VR olisi vanhanaikainen ja tekniikka olisi sitä, että pilliin vihelletään ja laikalla lähetetään. Todellisuus on ollut kaikkea muuta. Täällä ollaan erittäin hyvin ajan tasalla.

Kuinka paljon uusia asioita on tullut eteen?

Rautateiden toiminta on pitänyt opetella aivan alusta alkaen. Olen lukenut paljon, opetellut tuntemaan vaunutyypit ja veturit, olen käynyt ratapihoilla tutkimassa vaunuja ja ajanut veturin kyydissä. Uutta opittavaa tulee jokaisena päivänä, ja se on todella virkistävää!

Työskentelet avainasiakaspäällikkönä logistiikan myynti- ja markkinointiyksikössä. Mitä työhösi kuuluu?

Toimenkuvani on hyvin laaja, se kattaa oikeastaan kaikki asiakkaita koskevat asiat. Asiakkaan toimintaan perehdytään ja tilanteita käydään läpi yhdessä. Sitten tehdään suunnitelmat ja toimitaan niiden mukaan. Tärkeintä on kehittää yhteistyötä niin, että asiakas on meidän toimintaamme tyytyväinen ja tietenkin myös siten, että toiminta on mielekästä omankin talon kannalta.

VR Transpoint haluaa tarjota avainasiakkailleen kattavaa kokonaispalvelua. Miten tätä tavoitetta voisi edistää?

Meillä on jo useita konkreettisia esimerkkejä siitä, miten juna- ja autokuljetuksia on yhdistetty varsinkin idänliikenteessä. Uusia mahdollisuuksia tarjoaa myös suunnittelupalvelu, jonka puitteissa voisimme ottaa hoitaaksemme esimerkiksi tietyn yksikön lähtevän logistiikan kokonaisuudessaan.

Pieni haaste on siinä, että tämän päivän maailmassa isot asiakkaat keskittävät ostojaan. Meidän tuoteportfoliomme läntisissä autokuljetuksissa on toistaiseksi ollut suppea.

Sinulla on pitkä kokemus asiakastyöstä logistiikassa. Moni asia on varmasti muuttunut tuona aikana. Mitä ovat suurimmat muutokset?

Suurin muutos on se, että logistiikan painoarvo asiakkaiden toiminnassa on noussut. On selvästi havaittu, että logistiikka on menestystekijä eikä sitä saa hoitaa huonosti. Kaiken täytyy luistaa hyvin. Se on taas johtanut siihen, että asiakkaat satsaavat logistiikkaan ja sitä hoitavat henkilöt ovat huipputason ammattilaisia. Asiakkaamme ovat tiukkoja neuvottelijoita niin kuin kaikki ammattiostajat nykyään, mutta he arvostavat myös sitä, että pystymme tuomaan yhteistyöhön uusia näkökulmia ja tuoreita ratkaisumalleja. Silloin he saattavat olla myös valmiita investoimaan ja jakamaan saavutetun hyödyn.

Entä millaisia haasteita on edessä?

Alan yleinen haaste ja toisaalta mahdollisuus on digitalisaatio – tulee erilaisia palvelualustoja, joiden avulla asioita hoidetaan. Kerrokset asiakaspalvelussa vähenevät. Tässä kehityksessä on pakko olla mukana.

Toisaalta firmat, jotka tuntevat hyvin asiakkaansa ja ovat valmiita aidosti satsaamaan molempia hyödyttäviin ratkaisuihin pärjäävät aina.

Kolme tärkeintä muistettavaa asiaa asiakastyössä:

  1. Pitää kuunnella enemmän kuin puhua.
  2. On tärkeää perehtyä asiakkaan kaikkiin toimintoihin niin syvällisesti, että pystyy tekemään järkeviä ehdotuksia, jotka tuottavat asiakkaalle lisäarvoa. Luontainen kiinnostus asiakkaisiin ja heidän toimintaansa auttaa.
  3. Pitää luoda toimivat suhteet monella tasolla niin, että kaikista asioista on helppo puhua.

Heikki Hellsten:

Ikä: 49

Koulutus: ekonomi

Asuinpaikka: Klaukkala

Perhe: vaimo ja kaksi poikaa

Harrastukset: kaikki urheiluun liittyvä, erityisesti tennis ja karate