Kun logistiikka ratkaisee

Idän logistiikka uuteen asentoon – tuonti kasvaa vahvasti

1.12.2016

Ruplan arvon heikkeneminen on kasvattanut nopeasti Venäjältä Suomeen suuntautuvaa tuontiliikennettä. – Idänliikenne on nyt aidosti kaksisuuntaista, sanoo Transpoint Internationalin Venäjän tytäryhtiöiden pääjohtaja Risto Kelloniemi.

Kansainvälisessä maantielogistiikassa toimivan Transpoint Internationalin idänliikenne on hyvässä kasvuvauhdissa.

Tammi–lokakuussa vientiliikenne kasvoi 12 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Tuontiliikenteessä kasvu oli vielä tätäkin kovempaa, peräti 37 prosenttia.

– Idän logistiikka on selvästi asettunut uuteen asentoon. Ruplan arvon alenemisen myötä tuonti Venäjältä Suomeen on entistä kannattavampaa, ja se näkyy kuljetusten kysynnässä, tiivistää Transpoint Internationalin Venäjän tytäryhtiöiden pääjohtaja Risto Kelloniemi.

Teollisuustuotteita Suomeen

Monet suomalaiset yritykset ovat viime vuosina investoineet Venäjälle. Uusissa tehtaissa valmistetaan tuotteita pääosin Venäjän markkinoita varten, mutta ruplan arvon alenemisen myötä Venäjällä valmistettuja tuotteita kannattaa tuoda myös Suomeen.

– Viime vuoteen verrattuna tuhannella eurolla saa nyt tuplamäärän tavaraa.

Venäjältä tuodaan juuri nyt Suomeen erityisen paljon rakennusmateriaaleja.

– Me tuomme Suomeen muun muassa lämpöeristeitä, rakennusmateriaaleja, kattohuopaa ja rakennuskiveä. Lisäksi kuljetamme esimerkiksi renkaita ja kierrätyspaperia.

Kelloniemi ennakoi, että kierrätysmateriaalien kuljetusmäärät kasvavat jatkossa. Esimerkiksi keräyspaperia ei saada Suomesta likimainkaan tarpeeksi. Jo nyt keräyspaperia tuodaan Suomeen Baltian maista.

Tärkeät paluukuormat

Ruplan arvon lasku on kannustanut kuljetusliikkeet hankkimaan paluukuormia.

– Ennen vuonna 2014 alkanutta ruplan arvon alenemista kuljetustariffit olivat huomattavasti korkeampia kuin nyt. Rahalla, jolla pääsi vaikkapa Helsingistä Moskovaan ja takaisin, pääsee nyt juuri ja juuri yhteen suuntaan. Paluulippu on hankittava toisen asiakkaan kanssa, jolla on viemistä toiseen suuntaan.

­Ruplan arvo on heikentynyt noin puoleen, ja venäläisten kuljetusliikkeiden tariffit euromääräisenä ovat myös puolittuneet.

­– Ne, jotka saavat tulonsa euroina, joutuvat kilpailutilanteen vuoksi tyytymään kurssimuutoksella alennettuihin hintoihin ja hankkimaan menettämänsä liikevaihdon kuljettamalla paluukuormia.

Joissain tapauksissa paluukuormat syntyvät luontevasti. Esimerkiksi sama asiakas saattaa viedä Venäjälle metsäteollisuuden tuotteita ja tuoda Suomeen keräyspaperia.

Useimmissa tapauksissa paluukuormat on kuitenkin myytävä.

– Olemme vahvistaneet myyntiorganisaatiotamme Venäjällä. Tärkein alueemme on Pietari. Kauemmas itään ei nykyisillä rahtihinnoilla juuri kannata lähteä.

Kelloniemi arvioi, että noin 70 prosenttia liikenteestä lähtee Pietarin alueelta tai päätyy sinne.

Suomessa kuljetukset tukeutuvat Kouvolan CET-terminaaliin.

– Kouvolan sijainti on hyvä. Lisäksi terminaali mahdollistaa yhteistoiminnan rautatieliikenteen kanssa

40 000 rekkaa kuukaudessa

Suomen tullin tilastojen mukaan Suomen ja Venäjän välisen rajan ylittää noin 40 000 rekkaa kuukaudessa. Se on vähän, jos vertailukohdaksi otetaan huippuvuosien 60 000 rekkaa kuukaudessa.

­– Kun vertaa vuoden 2016 tammi-elokuun lukuja vastaavaan viime vuonna, tuonti rahassa mitattuna on laskenut noin 6,5 % ja vienti noin 12,4 %. Tämä johtuu ruplan arvon alentumisesta.

Kilpailu alenevien hintojen markkinassa on kovaa, mutta se ei Kelloniemeä pelota.

– Kalustomme on huippuluokkaa verrattuna kilpailijoihimme. Paikallisten kuljetusliikkeiden uus- ja korvausinvestoinnit ovat jäissä korkeiden kierrätysmaksujen vuoksi. Pitkällä aikavälillä ajoneuvokalustot suorastaan romuttuvat.

– Meidän kuusiakseliset yhdistelmämme tarjoavat kolmen tonnin painohyödyn asiakkaiden eduksi. Monipuolisella perävaunukalustollamme löydämme aina oikean vaihtoehdon asiakkaan kuljetustarpeisiin. Meillä on muun muassa kapelleja, lämpökärryjä sekä termokärryjä.

Transpoint Internationalin molemmat Venäjällä toimivat tytäryhtiöt OOO VR Transpoint ja AO Transpoint International (RU) ovat nyt molemmat saaneet Venäjän tullikuljettajan statuksen.

– Emme tarvitse mitään erillistä vakuutta kuten TIR carnetia tai muuta vastaavaa takuuta kuljettaessamme asiakkaiden tavaroita.