Uudessa kuljetuskonseptissa asiakkaille tarjotaan yhtenäinen paketti, joka sisältää rekkakuljetuksen lähtöpäässä, terminaalikäsittelyn Kajaanissa, rautatiekuljetuksen ja satamakäsittelyn.
Tuotteet noudetaan sahoilta VR Transpointin autoilla ja kuljetetaan Kajaanin Lamminniemeen Pölkky Oy:n terminaaliin. Siellä autojen kuormat puretaan joko välivarastoon tai raiteilla odottaviin vaunuihin.
Kun vaunut on kuormattu, pelkästään Kainuun sahatavaraa kuljettava kokojuna ajetaan suoraan Kotkan tai Haminan satamaan.
Avaimet käteen -periaatteella hoidettavaan kokonaispakettiin sisältyy myös Stevecon hoitama satamakäsittely. Kotkassa Kainuun sahojen tuotteet kontitetaan, Haminassa ne lastataan break bulk -laivoihin.
Sahojen logistiikka kilpailukykyiseksi
Uusi kuljetuskonsepti on kehitetty alentamaan Kainuun sahojen vientikuljetusten kustannuksia.
”Sahoilla on tarve saada logistiikka äärimmäisen kilpailukyiseksi, koska kuljetusmatka satamaan on aina pitkä”, kertoo VR Transpointin tuotantojohtaja Tero Kosonen.
”Pyrkimyksenämme on keskittää tavaravirrat niin, että saamme aikaan tehokkaan rautatiekuljetuksen Kajaanista etelän satamiin. Tavoitteemme on saada mahdollisimman paljon sahatavaraa kulkemaan tämän putken kautta.”
Kokojunalla suoraan satamaan
Kajaanista lähtevä juna on aina niin sanottu kokojuna. Vaunut ajetaan suoraan satamaan ilman ratapihakäsittelyä.
Eri sahoilta tulevista lähetyksistä muodostetaan kokonaisuuksia niin, että kokonainen juna saadaan syntymään. Junat ajetaan lähtökohtaisesti täysinä, jolloin jokaisessa junassa on 40 vaunua.
”Ajatuksemme on varata vaunut nimenomaan tätä kuljetusta varten. Silloin tarvittava kalusto on aina olemassa.”
”Alkuun junaa ajetaan kaksi kertaa viikossa. Tavoite on aluksi saada kuljetus toimimaan hallitusti. Jatkossa voimme ajaa 4-6 junaa viikossa”, Kosonen suunnittelee.
Kuljetusta testattiin ensimmäisen kerran maaliskuun lopussa. Pölkky Oy:n ja Kuhmo Oy:n tuotteet lastattiin suunnitellusti junaan 22. maaliskuuta. Perillä Kotkan satamassa juna oli seuraavana aamuna.