Kun logistiikka ratkaisee

Kivihiilen purkua Meri-Porin voimalan hiilikentällä.

Kivihiilen purkua Meri-Porin voimalan hiilikentällä.

Kivihiilijuna Poriin kulki yli 4 000 kilometrin matkan

25.11.2015

Fortumin Meri-Porin voimalaan tuotiin lokakuussa pitkästä aikaa kivihiiltä junalla. Yli 4 000 kilometrin koekuljetus Siperiasta Poriin sujui suunnitelmien mukaan.

Fortumin kivihiilen ostopäällikkö Heikki Vestman on urallaan nähnyt hiililastin jos toisenkin.

Meri-Porin voimalaan lokakuussa saapunutta hiilierää hän tutkii kuitenkin erittäin tarkasti.

Kyseessä on ensimmäinen kerta yli 20 vuoteen, kun kivihiiltä on tuotu Venäjältä junalla.

– Edellisen kerran junakuljetusta käytettiin Imatran Voiman aikaan 90-luvulla, Vestman kertoo.

Vestman on näkemäänsä tyytyväinen. Hiili on hyvälaatuista ja puhdasta, ja vaunut ovat saapuneet ehjinä Siperiasta Suomeen.

65 vaunua

Lokakuun kuljetus oli testi, jossa selvitettiin junayhteyden toimivuutta. Tavallisesti Forumin Venäjältä ostama kivihiili laivataan Suomeen.

– Aloite tuli VR Transpointilta. Junakuljetusta on suunniteltu aiemminkin, mutta tällä kertaa yhteys oli hyvä ja kuljetussuunnitelma realistinen, Vestman sanoo.

Hiilen toimittaja SUEK vastasi kuljetuksesta Etelä-Siperiasta Kusbasin alueelta Vainikkalaan. 65 vaunun juna kulki Venäjällä 4 000 kilometrin matkan. Osa vaunuista oli SUEK:n omia hiilivaunuja, osa vuokrakalustoa.

VR Transpointin vastuu kuljetuksesta oli tavanomaista laajempi, sillä myös kivihiilen purku kuului sovittuun kokonaisuuteen

– Rautatiekuljetus ja lastin käsittely toimivat aivan suunnitellun mallin ja aikataulun mukaan, kertoo VR Transpointin idän liikenteen myyntipäällikkö Antti Pursiainen.

Pursiainen uskoo, että kuljetuksesta saatiin toimiva malli myös muiden bulk-tuotteiden rautatiekuljetuksille.

Kivihiilijuna rullasi maanantaina 5. lokakuuta Vainikkalan raja-asemalle ja sieltä edelleen Poriin.

Vaunut ajettiin Meri-Porin voimalan raiteelle pienemmissä erissä. Ahtausliike Adolf Lahti Oy:n miehet aloittivat vaunujen purkutyöt tiistaina.

Vaunut tyhjennettiin kauhakuormaajalla ja puhdistettiin. Lauantaina 16. lokakuuta urakka oli ohi, ja tyhjät vaunut lähtivät takaisin Venäjälle.

Junakuljetusten mahdollisesta jatkosta päätetään myöhemmin.

– Joka tapauksessa on hyvä, että meillä on nyt vaihtoehtoinen kuljetusreitti, Vestman sanoo.

Varasto täyteen loppusyksyllä

Meri-Pori on varavoimala, joka tuottaa pelkkää sähköä. Se käynnistetään, kun sähkön kulutus kasvaa kovilla pakkasilla tai sähkömarkkinoilta ostetun sähkön hinta nousee.

Aikaisempina talvina Meri-Pori on käyttänyt enimmillään 700 000 tonnia kivihiiltä. Syksyllä kukaan ei vielä tiedä, kuinka usein voimalaa käytetään ja kuinka paljon hiiltä tarvitaan.

– Ennustettavuus on aivan olematonta. Varaudumme loppusyksystä talven tuloon ja täytämme varastot niin, että hiili riittää varmasti jäiden lähtöön saakka, Vestman sanoo.

Kuljetusten ajoittaminen loppusyksyyn on järkevää, koska hiili ei makaa turhaan varastokentällä. Liian myöhäänkään hiiltä ei kannata kuljettaa. Hiili jäätyy pakkasilla, ja jäinen hiili nousee ilmaan hienojakoisena pölynä.

– Viisi vuotta sitten päätimme, että pyrimme poistamaan pölyongelmat, Vestman sanoo.

Fortum käyttää kivihiiltä Meri-Porin lisäksi Naantalin, Suomenojan ja Tukholman voimaloissa. Vuosikulutus vaihtelee välillä 1–1,5 miljoonaa tonnia.

Suurin osa kivihiilestä tulee Venäjältä, mutta Vestman on hankkinut hiiltä myös Puolasta, Kolumbiasta, Etelä-Afrikasta ja Yhdysvalloista.

Venäjä on yksi maailman suurimmista hiilen tuottajista – tuotannon volyymi on 350–400 miljoonaa tonnia vuodessa.

­– Kivihiilen tuotantoalueet ovat jokseenkin keskellä Venäjää. Vaikka hiili lähtisi Venäjältä laivalla, tuhansien kilometrien rautatiekuljetus on joka tapauksessa edessä, Vestman sanoo.