Kun logistiikka ratkaisee

Alkuvuodesta Venäjän rajalla on otettu käyttöön sähköinen tullideklarointi, joka nopeuttaa rajanylitystä. Kuva: Lehtikuva

Alkuvuodesta Venäjän rajalla on otettu käyttöön sähköinen tullideklarointi, joka nopeuttaa rajanylitystä. Kuva: Lehtikuva

Kuljettajien ammattitaitovaatimuksia nostetaan Venäjällä

14.12.2018

Venäläisten kuorma-autojen kuljettajien ammattitaitovaatimukset ovat muuttuneet – ja kaiken lisäksi parempaan suuntaan. Jatkossa ammattipätevyys on voimassa viisi vuotta kerrallaan. Sen jälkeen kuljettajan pitää päivittää tietonsa ja ammattitaitonsa osallistumalla jatkokoulutukseen ja kokeeseen.

VR Transpointin Venäjän liiketoimintojen johtaja Risto Kelloniemi pitää uudistusta erittäin tervetulleena.

 – Venäjällä on nyt siirrytty eurooppalaiseen käytäntöön. Kuljettajien pitää osoittaa, että he hallitsevat liikennesäännöt ja rajanylityskäytännöt. Loppupelissä uudistuksesta hyötyvät asiakkaat.

 VR Transpointin venäläiset kuljettajat ovat päivittäneet ammattitaitoaan jo aiemmin.

 – Meidän kuljettajamme ovat käyneet Venäjän Kuorma-autoliiton kurssit ja suorittaneet tarvittavat tentit, Kelloniemi sanoo.

 Lupien valvonta alkoi Venäjän raja-asemilla joulukuun puolessa välissä.

– Kuljettajan pitää esittää viranomaisten vaatima sertifikaatti. Jos sitä ei ole, ei myöskään pääse rajan yli.

 Kelloniemi arvelee, että kuljettajilta myös löytyvät tarvittavat luvat.

"Meidän kuljettajamme ovat käyneet Venäjän Kuorma-autoliiton kurssit ja suorittaneet tarvittavat tentit."

 – Muutoksesta on kerrottu pitkin vuotta. En usko, että kukaan lähtee ajamaan rajalle ilman lupaa.

Sähköinen asiointi nopeuttaa tullausta

Alkuvuodesta Venäjän rajalla on otettu käyttöön sähköinen tullideklarointi, joka nopeuttaa rajanylitystä.

Kyse on siitä, että lähettäjän pitää toimittaa kuljetusta koskevat asiakirjat Venäjän tullille etukäteen sähköisessä muodossa. Kun auto saapuu rajalle, dokumentit ovat jo valmiina odottamassa eikä asiakirjanippua enää ryhdytä tutkimaan rajalla.

 VR Transpoint hoitaa deklaroinnin asiakkaan puolesta palveluna.

 – Meillä on omat tullideklarantit, jotka hoitavat yhteydet. Tullikoodaamme asiakirjat ja tavaranimikkeet ja lähetämme ne tulliin. Tulli toimittaa meille kyseisen lähetyksen numerokoodin, ja me lähetämme sen kuljettajalle tekstiviestinä. Kun kuljettaja tulee rajalle, hän näyttää koodin tullille ja jatkaa matkaa.

Liikenne tasapainossa

VR Transpointin autot ylittävät Suomen ja Venäjän rajan päivittäin.

 – Kuljetamme Venäjälle, Ukrainaan ja Kazakstaniin suomalaisia teollisuustuotteita. Suurin osa liikenteestä päätyy Pietariin ja lähialueille tai Moskovaan. Suomeen päin tuomme muun muassa rakennustarvikkeita.

Liikenne on saatu erittäin hyvin tasapainoon. Vielä tämän vuoden alussa itään päin suuntautuva liikenne oli vallitsevaa, mutta vuoden lopussa suhde on muuttunut.

 – Muutos johtuu ruplan kurssin heikentymisestä. Näyttää siltä, että jos ruplan kurssi ei kovasti vahvistu, trendi jatkuu ja Venäjältä kuljetetaan pian Suomeen enemmän tavaraa kuin Suomesta Venäjälle.

Venäjän kuljetusmarkkinoiden kilpailutilanne on lyhyesti sanottuna tiukka.

 – Maantieliikenteessä kilpailu on tosi ankaraa. Markkinalla on ylimääräistä kapasiteettia, ja se polkee hintoja. Kaikki löysät otettu pois.

Myynti sekä Suomessa että Venäjällä

Kelloniemen mielestä markkinaan sopeutumista helpottaa se, että VR Transpoint on asemoitunut rajan kummallekin puolelle. Varsinainen tukikohta on Viipurissa, myyntiorganisaatio Pietarissa.

"Tarjoamme tullauspalvelut Suomessa, ja availemme palvelua vähitellen myös Venäjällä."

 – Jos hallitsee molemmat markkinat, toiminta on paljon varmemmalla pohjalla, Kelloniemi painottaa.

 Toinen tärkeä kilpailutekijä on VR Transpointin tarjoama kokonaispalvelu.

 – Tarjoamme tullauspalvelut Suomessa, ja availemme palvelua vähitellen myös Venäjällä. Lisäksi tarjoamme Suomen puolella varastopalveluita.

 Autoja ja kuljettajia VR Transpointilla on riittävästi.

 – Meillä on 60 omaa autoa, ja alihankinnan kautta mahdollisuus saada 200 autoa lisää. Tällä hetkellä kuljettajia on riittävästi, mutta kuljettajakaarti vanhenee valitettavasti koko Venäjällä. On havaittu, että nuoret eivät valitettavasti innostu ammatista.

 Vuoteen 2019 Kelloniemi lähtee luottavaisin mielin.

 – Jos ruplan kurssi pysyy suhteellisen vakaana ja liikenteen tasapaino säilyy, odotamme hyvää tulosta.

 VR Transpoint yhdisti syksyn aikana kotimaan ja kansainvälisen maantielogistiikan toiminnot.

 – Organisaationmuutos ei juurikaan vaikuta meidän päivittäiseen toimintaamme. Sen sijaan maantieliikenteen yhdistäminen vaikuttaa positiivisesti. Mitä lähemmäs pääsemme kotimaan liiketoimintaa, sitä enemmän löydämme synergioita, Kelloniemi arvioi.