Kun logistiikka ratkaisee

Lieksan ja Nurmeksen sahojen vientilogistiikkaan kehitettiin uusi kokonaiskonsepti

17.6.2016

Lieksan ja Nurmeksen sahojen uusi omistaja, itävaltalainen Binderholz-konserni keskittää sahojen vientikuljetukset kiskoille. Säännölliset kokojunat alkavat liikennöidä 3–4 kertaa viikossa Pohjois-Karjalasta Kotkan ja Haminan satamiin. VR Transpointin kokonaispalvelupaketti kattaa myös satamaoperoinnin. Satamaoperaattorina toimii Steveco.

Lieksan ja Nurmeksen sahojen rautatiekuljetusten operointimalli uudistuu elokuussa perusteellisesti.

Nyt sahoilta lähtee rinnakkain Keski-Euroopan trailereita, kotimaan maantiekuljetuksia ja rautateitse vaunuryhmäkuljetuksia Kotkan ja Haminan satamiin. Elokuusta alkaen molempien sahojen vientikuljetukset yhdistetään 40 vaunun kokojuniin, jotka ajetaan Lieksasta ja Nurmeksesta suoraan joko Kotkan tai Haminan satamaan.

”Kumpikin saha tuottaa vuodessa suunnilleen saman verran tavaraa, yhteensä noin 400 000 kuutiometriä vuodessa. Kun sahojen vientikuljetukset yhdistetään, saadaan koottua niin paljon volyymia, että se riittää säännölliseen kokonaiseen junayhteyteen”, kertoo VR Transpointin rautatielogistiikan tuotantojohtaja Tero Kosonen.

Vientivarasto pyörillä ja satamassa

VR Transpointin kokoama palvelukokonaisuus yhdistää kuljetukset, vientivarastoinnin ja satamaoperoinnin uudella tavalla.

VR Transpoint hoitaa maakuljetukset. Kokonaiskonsepti sisältää myös Stevecon tarjoaman satamaoperoinnin. Sahojen tuotteet kontitetaan, lastataan irtotavarana laivaan tai kuormataan trailereihin, jotka lähtevät laivalla Keski-Eurooppaan. Tarvittaessa Steveco hoitaa myös lyhytaikaisen välivarastoinnin satamassa.

”Sahat siirtävät tuotteensa tuotantolinjalta mahdollisimman suoraan rautatievaunuihin, jolloin juna toimii myös pyörien päällä liikkuvana varastona. Tuotteet ajetaan erikoisvaunuilla mahdollisimman tehokkaasti satamaan. Satamassa osa tuotteista jää lyhyeksi aikaa välivarastoon”, Kosonen kuvailee.

Optimointi yhtenä kokonaisuutena

Uusi maakuljetuskonsepti suunniteltiin ja optimoitiin alusta lähtien yhtenä kokonaisuutena saumattomaksi paketiksi.

”Lasteja ei tarvitse joka kerta sovitella uudelleen satamaoperoinnissa. Vientivaraston sijainti lähellä laivaa helpottaa kokonaisuuden hallintaa. Keskittäminen tuo volyymietuja maa- ja merikuljetuksissa.”

Sahat ohjaavat tuotantoaan niin, että ne pystyvät ilmoittamaan karkeat kuljetustarpeensa kuljetusta edeltävällä viikolla. Kuljetusten suunnittelussa otetaan huomioon myös laivayhteydet ja trailerikuljetukset kohdesatamasta eteenpäin.

Uuden konseptin myötä sahojen rautatieliikenteen volyymi kasvaa merkittävästi.

”Nykyisin kuljetamme suunnilleen 100 000 kuutiota vuodessa. Jatkossa tavoitteena on vähintään 250 000 kuution vuosivolyymi”, Kosonen sanoo.

Luotettavuutta, säännöllisyyttä

Kuljetusten keskittämisestä seuraa selkeitä etuja.

”Sahat sijaitsevat logistisesti hankalassa paikassa Pohjois-Karjalassa. Uusi konsepti tuo kummankin sahan kuljetukset tehokkaiden logististen palvelujen piiriin. Logistiikkaan saadaan selkeiden volyymietujen lisäksi luotettavuutta ja säännöllisyyttä.”

Kosonen arvioi, että vastaavalle kokonaispalvelulle on olemassa kysyntää muuallakin.

”Uskomme, että tämäntyyppinen malli on käyttökelpoinen myös moneen muuhun tapaukseen. Tiivis yhteistyö satamaoperaattorin kanssa avaa meille aivan uusia mahdollisuuksia tarjota palvelua kokonaisuutena. Käsittelemällä kuljetusta kokonaisuutena jo suunnittelu- ja tarjousvaiheessa voidaan saada aikaan operoinnissa ja luotettavuudessa merkittäviä etuja ja tietenkin myös tärkeitä kustannushyötyjä.”