Liikennepäällikkö Janne Törrösellä on kaksitahoinen tehtävä VR Transpointin maantielogistiikassa. Ensinnäkin hän vastaa liikennöitsijäverkostosta, ja toiseksi kiertotalouden asiakassegmentistä kokonaisuudessaan.
Jaettu työnkuva toimii Törrösen mielestä hyvin.
– Minulla on apuna, tukena ja rinnalla osaavia ammattilaisia. Kiertotalouden asioita junailen yhdessä myyntipäällikön kanssa. Ja liikennöitsijäthän tuottavat lopulta myös kiertotalouden palvelut.
Voisi myös sanoa, että työnkuva on kuin tehty Törröselle – hänellä on nimittäin vankka kokemus sekä kiertotaloudesta että yhteistyöstä liikennöitsijöiden kanssa.
Ennen VR Transpointille tuloaan Törrönen työskenteli 24 vuotta materiaalinkäsittely- ja kierrätysyhtiö Kuusakosken palveluksessa.
– Toimin muun muassa Suomen, Ruotsin ja Baltian alueen kuljetuspäällikkönä. Vedin maantie- ja rautatiekuljetuksia ja tein sopimukset kuljetusliikkeiden kanssa.
Kuljetuspäällikön työn jälkeen Törrösestä tehtiin Suomen, Ruotsin ja Baltian kalustopäällikkö.
– Kalustopäällikön työssä huomasin, että logistiikan vetäminen kiinnostaa sittenkin eniten. Olen erittäin tyytyväinen, että palasin takaisin logistiikan pariin, Törrönen sanoo.
Kattavaa ja jatkuvaa yhteistyötä
VR Transpointilla on sopimukset reilun sadan yksityisen liikennöitsijän kanssa. Yhteistyö heidän kanssaan on kattavaa ja jatkuvaa.
Auditoinnit ja yhteistyökatselmukset tehdään säännöllisin välein. Liikennöitsijäpäivillä kerrotaan VR Transpointin ja asiakkaiden kuulumiset ja käydään läpi turvallisuus- ja toimintaohjeita. Lisäksi Törrönen keskustelee liikennöitsijöiden kanssa kausitapaamisissa.
"Pidämme asiakkaan aina toiminnan keskiössä"
Törrönen kertoo korostavansa yhteistyössä ennen kaikkea kumppanuutta.
– Kumppanuus tarkoittaa sitä, että emme jätä toisiamme koskaan pulaan ja pidämme asiakkaan aina toiminnan keskiössä.
Ajat ovat epävarmat, ja teollisuuden luvut antavat aihetta huoleen. Mitä haluaisit sanoa liikennöitsijöille tässä tilanteessa?
– Tilanne on vielä hyvä. Silti suhdanteiden mahdolliseen heikkenemiseen kannattaa varautua ja luoda etukäteen mekanismit, joilla voi ajaa kuluja alas.
Tarkat ja ajantasaiset ohjeet
Liikennöitsijät hoitavat kuljetukset erittäin itsenäisesti. Tämä vaatii sitä, että ohjeistuksen täytyy olla kaikin puolin kunnossa ja aina ajan tasalla. Ohjeita onkin viety suurelta osin verkkoon.
Kun asiakaskohtaiset toimintaohjeet ovat verkossa, kuljettajat pääsevät koska tahansa tarkistamaan ohjeet. Ohjeiden ajantasaisuudesta pidetään huolta yhdessä asiakkaiden kanssa.
– Pyrimme saamaan aina asiakkaalta mahdollisimman tarkat ohjeet. Näin voidaan turvata se, että vaikka kuljettaja on jossain tehtävässä kokematon, hän on yhtä lailla perillä asioista kuin kokenut tekijäkin.
VR Transpointin, asiakkaiden ja liikennöitsijöiden välisen yhteistyön keskiössä on aina turvallisuus.
– Harvassa ovat nykyisin ne asiakkaat, joilla turvallisuusajattelu ei mene läpi koko toiminnan. Kuljettajat on velvoitettu ilmoittamaan kaikista kuljetuksen aikana tapahtuneista vaaratilanteista ja vahingoista. Ne kirjataan, ja kirjaukset tallentuvat lokitiedostoon. Omaa toimintaamme kehitetään tietojen pohjalta. Haluamme myös kehittää koko alan turvallisuutta.
Kiertotalous kasvaa
Koronakriisi on näkynyt myös kiertotalouden logistiikassa.
– Kotimaan terästeollisuus ei käytä yhtä paljon kierrätysraaka-aineita kuin aikaisemmin. Raaka-ainemarkkina onkin kääntynyt vientivoittoiseksi. Käytännössä me ajamme usein tehtaiden sijaan satamaan. Teräsromua laivataan etenkin Turkkiin, Saksaan ja Espanjaan.
Hieman pidemmässä katsannossa kiertotalouden näkymät ovat Törrösen mielestä joka tapauksessa hyvät. Kiertotalous tulee olemaan kasvava trendi.
"Avainasemassa on reittisuunnittelu ja aikataulutus"
– Lainsäädäntö ohjaa koko yhteiskuntaa jätteen synnyn vähentämiseen. Lähes kaikille materiaaleille löytyy jo uusia käyttökohteita, ja uuden tuotteen reseptiin tulee aina jotain elementtejä kiertotaloudesta. Emme vielä arvaakaan, millaisissa määrissä kiertotalouden logistiikassa ollaan viiden tai kymmenen vuoden kuluttua.
VR Transpoint hoitaa sekä kierrätystuotteiden keräilyä että runkoliikennettä. Erilaisten liikenteiden yhteensovittaminen on tehtävä huolella.
– Avainasemassa on reittisuunnittelu ja aikataulutus. Voimme parantaa keräilykuljetusten kustannustehokkuutta hakemalla kuormat asiakkaittemme asiakkailta täyskuormina.
Uusia teknisiä ja palveluratkaisuja on tulossa, lupaa Törrönen.
– Tulemme menemään jollain aikataululla vaihtoehtoisiin polttoaineisiin ja tarjoamaan asiakkaille vähäpäästöisiä ja ympäristöystävällisiä kuljetuksia. Näin voimme auttaa asiakkaita heidän ympäristötavoitteidensa saavuttamisessa. Korvausinvestoinneissa pyrimme aina siihen, että asiakkaiden käytössä on uusinta tekniikkaa.
Myös turvallisuuden parantamiseen panostetaan.
– Kiertotalouden kuljetusten hankala turvallisuusriski on perinteisesti ollut kaluston peittäminen. Olemme kehittäneet kuormatilojen peittelyyn ratkaisuja, joilla työturvallisuus paranee merkittävästi.