Kun logistiikka ratkaisee

JAri Voutilainen on hankkinut vankan kokemuksen metalli- ja elektroniikkateollisuuden logistiikan johtotehtävistä.

JAri Voutilainen on hankkinut vankan kokemuksen metalli- ja elektroniikkateollisuuden logistiikan johtotehtävistä.

Metsä Groupin Jari Voutilainen: avoimuutta ja yhteistyötä vientikuljetuksiin

6.5.2014

Metsä Groupin logistiikkajohtajan Jari Voutilainen kaipaa lisää yhteistyötä vientikuljetusten kehitystyöhön. ”Suomen etu olisi, että yritykset eivät keskittyisi ajamaan pelkästään omia etujaan vaan huolehtisivat siitä, että kuljetusputket Suomesta ulos ovat mahdollisimman tehokkaita.”

Jari Voutilainen on työskennellyt Metsä Groupin logistiikkajohtajana vajaan vuoden. Onko kotimainen metsäteollisuus vanhojen rakenteidensa ja käytäntöjensä vanki?

 ”Näin en sanoisi. Metsä Groupin logistiikka on hyvin modernia ja asiakasvetoista. Myymme tuotteitamme muun muassa kansainvälisten brändien vaativille omistajille. Kuljetettavat erät ovat pieniä ja toimitusvarmuus aivan ratkaisevassa osassa. Meiltä ja kuljettajiltamme vaaditaan hirveästi joustavuutta.”

 Entä jatkossa? Voutilainen uskoo, että kuljetusmäärät kasvavat, mutta niiden sisällä on useita pieniä eriä. Kokonaisuus on monimutkainen, usein vaikeasti hallittava.

 ”Yhtälön ratkaiseminen vaatii meiltä ja kuljettajiltamme uutta ajattelua ja innovatiivisuutta. Esimerkiksi VR Transpointin täytyy löytää mallit, joilla voimme yhdessä varmistaa, että toimitukset ovat mahdollisimman luotettavia, kustannustehokkaita ja joustavia.”

Metsäteollisuus on keskellä suurta muutosta, jonka on aiheuttanut paperin kysynnän väheneminen.

 Voutilaisen mielestä Metsä Group on jo hyvin pitkälti toteuttanut oman rakennemuutoksensa.

 ”Metsä Groupin tuotteista sellu, kartonki, pehmopaperi ja puutuotteet ovat metsäteollisuuden segmenttejä, jota kasvavat. Esimerkiksi pakkauksiin käytettävän kartongin kysyntä kasvaa verkkokaupan kasvun myötä eikä pehmopaperia voi korvata iPadilla tai älypuhelimella.”

 Metsä Groupin tavoite on olla suomalainen, kansainvälisillä markkinoilla toimiva metsäteollisuusyritys.

 ”Merkittävä osuus tuotannostamme on Suomessa. Se nostaa logistiikan hyvin merkittävään asemaan, koska kilpailemme aina vientimarkkinoilla paikallista tai lähempänä markkinoita sijaitsevaa teollisuutta vastaan. Esimerkiksi USA:ssa meidän pitää pystyä kilpailijaa paremmin todistamaan, että me olemme luotettava toimittaja.”

 Voisiko logistiikan osuus teollisuuden kannattavuuden parantamisessa olla nykyistä suurempi?

 ”Ehdottomasti. Logistiikka on erittäin merkittävä kustannustekijä ja myös keskeinen palvelutekijä. Tämä korostuu erityisesti, kun toimitaan kaukana markkinoista.”

 Voutilaisen mielestä suomalaisen teollisuuden kannattaisi tiivistää yhteistyötään logistiikassa niin, että kuljetusputki Suomesta ulos on mahdollisimman tehokas.

 Lisäksi jokaisen vientiyrityksen täytyy hoitaa oma osansa entistä paremmin ja huolehtia, että sen logistiset ratkaisut palvelevat asiakaskunnan tarpeita.

 ”Korostaisin nykyaikaisen toimitusketjun hallinnan tarpeellisuutta. Perinteisesti jokainen toimija on katsonut omaa etuaan. Meidän pitää pystyä suunnittelemaan koko ketjua ja saada aikaan läpinäkyvyys siihen, mitä ketjussa milloinkin tapahtuu.”

 Kenen pitäisi johtaa vetää kehitystä?

 ”Teollisuuden täytyy olla kuljettajan paikalla. Toisaalta myös logistiikkayrityksillä pitää olla valmius tuoda pöytään myös omia tarpeitaan.”