Kun logistiikka ratkaisee

Pankaboardin kartonkia kuljetetaan Kouvolan CET-terminaaliin sekä autoilla että junilla.

Pankaboardin kartonkia kuljetetaan Kouvolan CET-terminaaliin sekä autoilla että junilla.

Pankaboardin vientikuljetukset kootaan Cargo East Terminalissa

27.6.2014

Kartonkivalmistaja Pankaboard käyttää Kouvolan Cargo East Terminalia joustavana palveluvarastona. Terminaalissa erilaisia asiakastilauksia ja tuotteita yhdistellään asiakkaan toimituspyynnön mukaisiksi täyskuormiksi tai osakuormiksi, jotka toimitetaan asiakkaille yksiköityinä trailerkuljetuksina.

Teksti: Markku Rimpiläinen Kuva: Junnu Lusa

”Meillä oli tavoitteena löytää palvelumalli, jolla pystymme toimittamaan asiakkaille täysiä kuormia suoraan Suomesta nopeasti ja täsmällisesti. Samalla halusimme varmistaa, että meillä on käytössämme tarpeeksi kuljetuskalustoa ja joustavaa varastokapasiteettia”, kertoo Pankaboardin asiakaspalvelusta ja toimitusketjusta vastaava johtaja Arto Pekkarinen.

Pankaboard valmistaa Lieksan Pankakoskella taivekartonkeja ja päällystämättömiä erikoiskartonkeja. Asiakkaat ovat pääasiassa ruoka- tai alkoholipakkausten valmistajia.

Monet asiakkaat tarvitsevat useita laatuja, jotka yleensä vielä räätälöidään heidän tarpeensa mukaisesti.

Lisäksi asiakkaat ottavat mielellään vastaan toimituseriä täsmätoimituksina, joissa on useita heidän tarvitsemiaan kartonkilaatuja.

Pankaboard päätyi ratkaisuun, jossa tuotteet kuljetetaan ensin junilla tai autoilla VR Transpointin Cargo East Terminaliin Kouvolassa. Siellä ne siirretään välivarastoon ja kootaan lopulta asiakkaan tilausten mukaisiksi yksikkökuljetuksiksi, koko- tai osakuormiksi.

”Tehdasvarastomme tilat ovat rajalliset,  ja Kouvola toimii meille periaatteessa palveluvarastona, tehdasvaraston jatkona”, Pekkarinen selventää.

”Varaston kiertonopeus pyritään pitämään mahdollisimman nopeana. Käytännössä puhutaan muutamista viikoista.”

Toinen keskeinen peruste uudenlaisen toimintamallin valinnalle oli kuljetuskaluston saatavuuden varmistaminen.

”Kuljetuskalustoa ei välttämättä ole aina saatavilla riittävästi tai riittävän nopeasti täällä Lieksassa. Sen sijaan Kymenlaaksossa trailerikalustoa on paremmin tarjolla.”

Pankaboard valmistaa vuodessa noin 100 000 tonnia kartonkia, josta 95 % menee vientiin. Kouvolan kautta kulkee vuodessa noin viidesosa kokonaistuotannosta, kaikkiaan vajaat 20 000 tonnia.

Pankakosken ja Kouvolan välisissä kuljetuksissa käytetään sekä junaa että autoja. Junakuljetusten osuus on noin viidennes.

Autokuljetuksissa käytetään lukuisia eri toimijoita. Sama pätee Kouvolasta lähteviin trailer-kuljetuksiin.

Kuljetusten ohjauksesta vastaa Pankaboard. Työnjako menee näin:

”Pankaboard on kuskin penkillä. Me teemme kuljetussuunnittelun, buukkaamme Kouvolassa lastattavat autot ja annamme ohjeet terminaalille. Kuljetusyhtiö ilmoittaa saapuvien autojen tiedot ja aikataulun Kouvolaan, jossa niille luodaan viitteet lastausjärjestelmään sekä kulunvalvontaan. Terminaali ottaa tavarat vastaan, varastoi ne ja toteuttaa lastauksen ohjeidemme mukaisesti, raportoiden varastotasot sekä toteutuneet lastaukset tarpeidemme mukaisesti.”

Pekkarisen mielestä nyt kehitetty toimintatapa vaatii joustavuutta ja hyvää tiedonkulkua.

”Tietyt volyymit ovat jo vakioituneet, mutta asiakastilausten määrät ja laatu vaihtelevat. Annamme Kouvolaan aina etukäteisinformaation siitä, mitä tilauksia on tulossa ja milloin ne ovat perillä Kouvolassa. Kun kuorma on lastattu Pankakoskella, Kouvola saa siitä tiedon välittömästi.”

 Pankaboard on käyttänyt Kouvolan terminaalia pienemmässä mitassa yli kymmenen vuoden ajan.

”Varsinaisesti uutta palvelumallia ryhdyttiin hakemaan viime vuosikymmenen lopulla. Viidessä vuodessa volyymit ovat kolminkertaistuneet.”

Pekkarisen mielestä välivarastointiin ja yksikköliikenteeseen perustuva toimintamalli tarjoaa selkeitä etuja sekä Pankaboardille että sen asiakkaille.

”Tässä puhutaan erittäin merkittävistä hyödyistä. Logistiikka Kouvolaan ja edelleen asiakkaille on sujuvaa. Palvelumalli vähentää tuotteiden käsittelykertoja ja yksinkertaistaa kuljetuksia. Tätä kautta saamme tehokkuutta koko toimitusketjuun.

”Sijaintimme vaikuttaa sekä toimitusaikoihimme että –kustannuksiimme merkittävästi, ja tätä takamatkaa meidän on pyrittävä lyhentämään käytettävissä olevin keinoin.”

Onko toimintamallissa vielä varaa parantaa?

”Aina on parantamisen varaa. Eniten on puskettu töitä toimitusten ja lastauksen täsmällisyyden kanssa. Kommunikaatiossa on otettu askelia automatisoinnin suuntaan. Ja tulossa olevat haasteet, muun muassa rikkidirektiivin muodossa, pakottavat hakemaan uusia ratkaisuja kilpailukyvyn kehittämiseksi.”•