Kun logistiikka ratkaisee

Vaikka Suomen hallitus kevään kehysriihessä lisäsi Metsähallituksen tulostavoitteita entisestään, ei hakkuiden määrää voida juurikaan kasvattaa. – Hakkuumme pohjautuvat tarkasti määriteltyihin luonnonvarasuunnitelmiin. Sen sijaan kustannustehokkuutta etsitään koko ajan hyvin voimakkaasti logistiikasta, asiakkuusjohtaja Heikki Kääriäinen sanoo.

Vaikka Suomen hallitus kevään kehysriihessä lisäsi Metsähallituksen tulostavoitteita entisestään, ei hakkuiden määrää voida juurikaan kasvattaa. – Hakkuumme pohjautuvat tarkasti määriteltyihin luonnonvarasuunnitelmiin. Sen sijaan kustannustehokkuutta etsitään koko ajan hyvin voimakkaasti logistiikasta, asiakkuusjohtaja Heikki Kääriäinen sanoo.

"Raakapuun uusi kuljetusjärjestelmä lisää kustannustehokkuutta"

15.9.2014

Metsähallituksen asiakkuusjohtaja Heikki Kääriäinen kehuu yhteistyötä VR Transpointin kanssa. Kiskoliikenteessä uusi raakapuun kuljetusjärjestelmä tuo lisää kustannustehokkuutta.

Heikki Kääriäinen vastaa Metsähallituksen aines- ja energiapuun myynnistä sekä niiden kuljetuksesta kannon nokasta asiakkaalle asti. 

Maantiekuljetuksissa Metsähallituksella on kumppanina 50 yrittäjää 200 auton kera. Mutta mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä enemmän Metsähallituksen puutavarasta kulkee kiskoilla VR Transpointin junavaunuissa.

 Kuusi miljoonaa kuutiota vuodessa

 Metsähallitus myy ja toimittaa puuta metsäteollisuudelle vuosittain noin 6 miljoonaa kuutiometriä, mikä on noin 8 prosenttia kotimaisen metsäteollisuuden tarvitsemasta puumäärästä.

Maa- ja metsätalousministeriö asetti alun perin Metsähallituksen tulostavoitteeksi tälle vuodelle 115 miljoonaa euroa. Tuloksen edellytettiin siis säilyvän vuoden 2013 lähes ennätyksellisellä tasolla, jolloin se oli 118,4 miljoonaa euroa.

Hallituksen kevään kehysriihipäätöksellä tulostavoitetta nostettiin kuitenkin vielä 20 miljoonalla eurolla, ja se tulisi saavuttaa kiinteistöjen ja maan myyntiä lisäämällä. Jo viime vuonna se myi ennätysmäärän metsätalousmaata, noin 9000 hehtaaria.

Metsävarat täyskäytössä

Uusi metsälaki sallisi metsän uudistamisen nykyistä ripeämminkin, kun läpimitta- ja ikärajat poistuivat. Merkitseekö tämä Metsähallituksen hakkuiden lisääntymistä?

–Tavoitteisiin päästään, tänäkin vuonna puuta hakataan noin kuusi miljoonaa kuutiota, Kääriäinen sanoo.

­– Metsävarat ovat kuitenkin melko lailla täyskäytössä. Toimintamme perustuu vahvasti luonnonvarasuunnitteluun. Taloudellisesti ei olisi järkevää lyödä kenttään keskenkasvuisia metsiä, jotka ovat parhaassa arvo- ja myös kuutiometrikasvussa, Kääriäinen toppuuttelee.

Vahvasti logistiikkabisnestä

Metsähallituksessa etsitään jatkuvasti uusia logistisia ratkaisuja puun kuljettamiseksi kannolta tehtaalle mahdollisimman edullisesti.

– Logistiikkabisnestähän tämä meidän bisneskin lopuksi on, Kääriäinen kiteyttää.

Hakkuut on jaettu Etelä-Suomen, Pohjanmaa- Kainuun ja Lapin hankinta-alueisiin.

– Melko tasaisesti hakkaamme eri puolilla Suomea. Mutta karttaa katsomalla voi sanoa, että hankintojemme painopiste on Itä- ja Pohjois-Suomessa.

Metsähallituksen kaikki metsät ovat monikäyttömetsiä: jokaisella hehtaarilla otetaan huomioon taloudellisten tavoitteiden lisäksi myös virkistyskäyttö ja luontoarvot.

– Monikäyttömetsien käytön suunnittelu ja toteutuksen ohjaus on Metsähallituksen päätehtävä. Esimerkiksi syksyllä maillamme liikkuu kymmeniätuhansia metsästäjiä ja se pitää huomioida hakkuiden suunnittelussa, Kääriäinen sanoo.

 Yhteistyö VR Transpointin kanssa toimii

 Metsähallituksen vuosittain toimittamasta kuudesta miljoonasta kuutiosta puutavaraa noin neljännes kulkee VR Transpointin junavaunuissa.

– Kumipyöräliikenteessä kuorma-autojen kokonaispainorajojen nousu 60 tonnista peräti 76 tonniin tietysti kiristää kilpailutilannetta. Mutta samalla VR Transpointin kilpailukykyä ovat kasvattaneet uudet ja entistä tilavammat vaunut, Kääriäinen sanoo.

Kun puutavara aikaisemmin esimerkiksi Rovaniemeltä lähti Kemin, Oulun ja Pietarsaaren tehtaille 25 vaunun letkassa, riittää saman tavaramäärän kuljettamiseen nyt 22 vaunua.

– Koska meillä kuitenkin on vaunukohtainen hinnoittelu, tämä tuo merkittäviä säästöjä. Rautatien tärkeä kilpailuetu on myös sen ekologisuus.

Raakapuun kuljetusjärjestelmän uudistuksen myötä kustannustehokkuutta lisää myös pienempien kuormauspaikkojen vähentäminen ja lastauksen keskittyminen suurempiin terminaaleihin.

VR Transpoint ja Metsähallitus tekevät tiivistä yhteistyötä jo kuljetusten suunnitteluvaiheessa myös Metsähallituksen asiakkaiden kanssa.

– Tämä myös näkyy meillä asiakastyytyväisyytenä. Koska Metsähallituksella itsellään ei ole yhtään tehdasta, järjestelmän pitää olla sellainen, että se vastaa asiakkaiden tarpeisiin. Tavaran pitää olla perillä silloin, kun on sovittu.•