Teksti: Kimmo Kiimalainen
VR laajensi junien radio-ohjausta ratapihojen järjestelytöistä Toijala-Valkeakoski-rataosuudella tapahtuviin linjasiirtoihin tammikuun lopulla. Seuraavien radio-ohjattujen rataosuuksien toteutus voi olla käsillä jo kesäkuussa, minkä jälkeen järjestelmän tuomat joustavuus- ja täsmällisyysedut alkavat näkyä laajemmin VR Transpointin asiakkaille.
Palvelutuotantopäällikkö Tero Kososen mukaan radio-ohjausjärjestelmän innovaatiovaltti on sen mahdollistamissa uusissa mukautumiskykyisissä ja tehokkaissa toimintamalleissa,ei itse teknologiassa, joka on ollut käytössä jo puolen vuosikymmentä ratapihoilla.
”Radio-ohjaus vähentää tehtäviin sitoutuvan henkilöstön määrää ja lisää työn joustavuutta. Saman tehtävän toteutukseen ei tarvita enää eri henkilöstöryhmien työntekijöitä kuten veturinkuljettajia ja vaihtotyönjohtajia, Kosonen kuvailee järjestelmän tuomia etuja.
”Näin henkilöstösuunnittelu ja sen käyttö kokonaisuudessaan sekä reagointi muutoksiin on helpompaa.”
Asiakkaalle näkyvät hyödyt ovat seurausta virtaviivaistamisesta, jota nyt pyritään laajentamaan niin nopeasti kuin Liikenneviraston käsittelyaikataulut mahdollistavat.
”Tavoitteenamme on hyödyntää radio-ohjauksen vahvuudet kuten resurssien käytön tehokkuus ja joustavuus kaikissa mahdollisissa käyttökohteissa. Näin tuotantoa voidaan toteuttaa mahdollisimman fiksulla tavalla”, Kosonen kuvailee.
Toijala-Valkeakoski-väli valittiin ensimmäiseksi radio-ohjausosuudeksi paitsi edellä mainittujen hyötyjen myös sitä koskevan viranomaiskäsittelyn nopeuden vuoksi.
”Perustoimintamalli säilyy muuttumattomana, sillä väliä liikennöitiin aikaisemmin vaihtotyönä veturinkuljettajan toimesta. Nyt sitä liikennöidään vaihtotyönä radio-ohjauksella vaihtotyönjohtajan toimesta – toiminta ei siis muuttunut junaliikenteestä vaihtotyöksi.”
Uusien rataosuuksien ottaminen radio-ohjauksen piiriin ei vaadi enää mitään teknisiä uudistuksia.
”Tekniikka on olemassa ja toimii, joten uusien käyttökohteiden käyttöönotto edellyttää lähinnä toimintamallin muutosten tarkastelua riskienhallinta- ja tehokkuusnäkökulmasta”, Kosonen sanoo.
Tulevia radio-ohjauskohteita ovat Kososen mukaan etenkin sellaiset rataosuudet, joilla on vähän liikennettä, nopeudet ovat alhaisia ja liikenne koostuu käytännössä pelkästään tavarajunista. •
Radio-ohjaus
- Toijala-Valkeakoski-rataosuuden linjasiirroissa sovelletaan samaa radio-ohjausteknologiaa, joka on ollut käytössä jo viitisen vuotta ratapihojen järjestelytöissä.
- Käytännössä radio-ohjattu juna voi siirtyä asemalta toiselle kokonaan ilman veturinkuljettajaa.
- Käyttöönoton vaatimat investoinnit oli toteutettu jo aikaisemmin, kun veturit on varustettu radio-ohjauslaitteilla. Siirtyminen ratapihoilta linjaosuuksille ei edellytä vetureihin teknisiä muutoksia.
- Radio-ohjausjärjestelmä kokonaisuutena perustuu täysin VR:n omaan kehitystyöhön, vaikka itse teknologinen alusta on hankittu muualta.