Kun logistiikka ratkaisee

Rajavillen 28-metriset elementit kulkivat renkailla ja raiteilla

5.9.2016

Ensimmäisessä Rail & Road -konseptilla toteutetussa erikoiskuljetuksessa kuljetettiin Oulusta Poriin Tactic Games Oy:n korkeavaraston betonipilareja ja muita betonielementtejä.

Heinäkuussa Oulun Oritkarin ratapihalla siirtokuormattiin autoista junaan erittäin poikkeuksellista lastia, peräti 28-metrisiä ja 37 tonnia painavia betonipilareita.

Rajavillen Oulun Korvenkyläntehtaalla valmistetut elementit olivat matkalla Poriin pystypilareiksi Tactic Games Oy:n uuteen korkeavarastoon, jossa vapaa korkeus on 26 metriä.

Lastin koon lisäksi kuljetuksessa oli poikkeuksellista kuljetustapa.

”Toteutimme ensimmäistä kertaa suuren projektikuljetuksen Rail & Road -konseptilla. Alkumatka kuljetettiin autoilla, 628 kilometrin veto Oulusta Poriin junalla ja loppumatka jälleen autoilla”, kertoo VR Transpointin erikois- ja projektikuljetusten myyntipäällikkö Kimmo Kadenius.

Nopea toimitus lähelle työmaata

Rajaville päätyi junan ja auton yhdistelmään monestakin syystä.

”Tarvitsimme kerralla paljon elementtejä työmaalle. Junan käyttöä puolsivat myös pitkä kuljetusmatka, nopea toimitus lähelle työmaata, toimituserän iso koko ja kuljetettavan rakenteen erikoisuus”, kertoo Rajavillen toimitusjohtaja Juhani Toivonen.

Jännitetyt betonipilarit ovat järeää tavaraa, mutta niidenkin kestävyys on koetuksella kuljetuksissa ja asennuksissa.

Kuljetuksissa pitkä, jännitetty pilari on herkkä tärinälle ja töyssyille. Asennuksissa haasteena on pilarien paino.

”Kookkaan pilarin heikko kohta on, että se ei kestä omaa painoaan, kun sitä lähdetään nostamaan pystyyn. Näin korkeat varastot onkin rakennettu tähän saakka teräsrakenteisina. Meidän käyttämämme jännitetty betonipilaritekniikka parantaa kestävyyttä huomattavasti.”

Kuljetus vaati kaksi junaa

Poriin kuljetettiin betonipilareita kahdella junalla peräkkäisinä viikonloppuina. Samoilla junilla kuljetettiin lisäksi jännepalkkeja ja sokkelielementtejä.

Kuormaus tuotannosta autoihin alkoi Rajavillen tehtaalla torstaiaamuna. Autot veivät elementit Oulun Oritkarin ratapihalle, jossa ne nostettiin neliakselisiin Occ-vaunuihin kahdella mobiilinosturilla.

Vaunut oli kuormattu lähtövalmiiksi perjantaina. Junat lähtivät liikkeelle sunnuntaina illalla.

Varhain maanantaiaamuna junat rullasivat Porin raakapuuterminaaliin. Siellä pilarit siirrettiin uudelleen autoihin yhdellä isolla mobiilinosturilla.

”Toimitus oli erittäin nopea. Palkit tulivat junalla kätevästi lähelle työmaata, ja loppumatkan siirtoon tarvittiin vain muutamia autoja. Kumipyörillä toimitus olisi tullut edullisemmaksi, mutta se olisi kestänyt liian kauan. Asennus olisi häiriintynyt, ja kokonaisuus olisi lopulta tullut kalliimmaksi”, Toivonen arvioi.

Toivonen on tyytyväinen kuljetuksen onnistumiseen.

”Junan ansiosta logistiikka on kerralla kunnossa, mutta se vaatii myös meiltä paljon. Nyt meillä oli pikkuisen tuotantovaikeuksia omalla tehtaalla, ja se vaikutti tavaran lähtöön.”

”Kokonaisuutena junan ja autojen yhdistelmä oli hyvä ratkaisu. VR Transpoint hoiti kuljetuksen juuri niin hyvin kuin oli luvannut. Kuljetus pysyi aikataulussaan. Pilarit saatiin kuormattua ja kuljetettua niin, että yksikään elementti ei vaurioitunut.”

Yhteistoiminta ratkaisee

Projektin autokuljetuksista, siirtokuormauksista ja kuorman sidonnasta vastannut VR Transpointin maantielogistiikan liikennepäällikkö Juha Haapanen pitää vaativan erikoiskuljetuksen onnistumisen tärkeimpinä edellytyksinä ennakkosuunnittelua ja aikataulujen yhteensovittamista.

”Jos junan aikataulu olisi heittänyt, se olisi vaikuttanut koko projektiin. Nyt aikatauluttamisessa onnistuttiin täydellisesti.”

Haapanen korostaa, että onnistuminen vaatii sujuvaa yhteistoimintaa.

“Jokaiseen työvaiheeseen on löydettävä oikeat henkilöt, jotka tietävät, miten pitää toimia. Autokuljetuksissa käytimme sopimusalihankkijoita ja heidän erikoiskuljetuskalustoaan. Pitkä kuljetus vaati lisäksi liikenteenohjausta ja kuljetuksen saattoa, johon käytimme alihankkijoidemme omia saattoautoja. Kuljetuksen alkupäässä hanskasimme lastauksen ja otimme tiettyjä työvaiheita hoitaaksemme.”

Rajavillen Toivonen ja VR Transpointin Kadenius korostavat tiedonkulun merkitystä.

”Jatkuva yhteydenpito kaikkien projektin osapuolten välillä on äärimmäisen tärkeää. Näin toimien saadaan oikeat tavarat oikeaan paikkaan oikeassa järjestyksessä”, Kadenius sanoo.

Myös hän on erittäin tyytyväinen kuljetuksen onnistumiseen.

”Saimme aika paljon lisää uskoa Rail & Road -konseptin toimivuuteen projektikuljetuksissa. Osoitimme, että tällainen projekti kyetään hanskaamaan operatiivisesti. Jatkossa vastaavat kuljetukset ovat eräs osa-alue, jolta kasvua tullaan hakemaan.”