Kun logistiikka ratkaisee

Ilkka Seppänen iloitsee RALLI-tietojärjestelmän onnistuneesta käyttöönotosta.

Ilkka Seppänen iloitsee RALLI-tietojärjestelmän onnistuneesta käyttöönotosta.

Rautatielogistiikka on saanut lisää tehoa

16.6.2015

Kehitystoimet kantavat nyt hedelmää, arvioi VR Transpointin rautatielogistiikan johtaja Ilkka Seppänen. Kaikki toiminnan tehokkuudesta kertovat tunnusluvut ovat pysyneet alkuvuodesta erittäin hyvällä tasolla.

VR Transpointin rautatielogistiikan alkuvuosi on ollut hyvin kaksijakoinen.

– Yleinen talouskehitys, raaka-aineiden maailmanmarkkinahinnat yhdessä poliittisen tilanteen ja ruplan alkuvuoden alhaisen kurssin kanssa ovat laskeneet kuljetusmääriä idänliikenteessä. Myös kotimaassa liikenne on ollut yllättävän alavireistä, Seppänen kertoo.

– Hyvin positiivista on taas se, että kaikki tehokkuuden ja täsmällisyyden tunnusluvut ovat pysyneet erittäin hyvällä tasolla. Vaikka tietyt isot tavaravirrat ovat tilapäisesti ohentuneet tai kadonneet kokonaan, olemme pystyneet säilyttämään junakoot suurina ja tehostamaan toimintaamme myös ratapihoilla.

Seppäsen arvion mukaan viime vuosien aikana tehtyjen kehitystoimien vaikutukset alkavat nyt näkyä toden teolla.

– Kehitystyössä on menty eteenpäin monella kärjellä. Radio-ohjauksen käytön laajentaminen ja RFID-tekniikan käyttöönotto ovat parantaneet ratapihojen toimintaa. Hyvällä liikenteen suunnittelulla olemme onnistuneet nostamaan sähkövedon osuutta ja tuomaan tehoa liikenteeseen.

­– Erittäin tärkeä asia on ollut myös uusi RALLI-tietojärjestelmä, jonka ensimmäinen vaihe toteutettiin todella nopeasti pienellä, sitoutuneella porukalla. RALLIN laskutusosio otettiin sujuvasti käyttöön ilman minkäänlaisia häiriöitä. Suunnitteluosion käyttöönotolta odotan todella paljon.

RALLI on toiminnanohjausjärjestelmä, jolla hallitaan rautatielogistiikkaa kokonaisuudessaan. Sen avulla asiakkaille pystytään tarjoamaan aiempaa paremman suunnittelun ja kuljetusten ohjauksen ansiosta entistä tehokkaampia kuljetusratkaisuja. Omassa toiminnassa RALLI näkyy entistä tehokkaampana resurssien käyttönä.

Biotuotteet ja kiertotalous antavat uusia mahdollisuuksia

Rautatielogistiikan kilpailukyky on huipussaan, kun kuljetusmäärät ovat suuria ja säännöllisiä.

Viime vuosina kotimaassa tällaisten uusien kuljetusvirtojen löytäminen on ollut haasteellista, mutta nyt biotuotteista ja niiden raaka-aineista saattaisi löytyä uutta kuljetettavaa myös kiskoille.

– Toteutuessaan uudet investoinnit kasvattavat varmasti energiapuun ja muiden bioraaka-aineiden käyttöä. Entistä suurempi osa raaka-aineista on kuitenkin erilaista biomassaa, jota kuljetetaan vain lyhyiden etäisyyksien päähän. Mutta uutta kuljetettavaa tulee varmasti meillekin.

Seppänen toivoo, että Liikenneviraston suunnittelema valtakunnallinen raakapuuterminaalien verkosto toteutettaisiin mahdollisimman nopeasti.

– Terminaaliverkosto olisi meille erittäin tervetullut. Se toisi selkeyttä ja pitkäjänteisyyttä liiketoimintaan. Aina kun virrat keskittyvät, rautateiden kilpailukyky paranee.

Seppänen arvioi, että mahdollisesti kasvava raakapuuliikenne pystytään ottamaan vastaan. Raiteilla liikkuu jo nyt paljon uusia tai uudistettuja raakapuuvaunuja.

Toinen nouseva trendi on kiertotalous, joka on jo poikinut VR Transpointin massatavaralogistiikalle uutta työtä. Soveltuvatko kierrätysmateriaalien kuljetukset myös rautateille?

– Varmasti soveltuvat. Toiminnan laajentaminen nykyisestään edellyttää suunnitelmallisuutta, säännöllistä liikennettä ja riittävää volyymia. Lisäksi tarvitaan innovatiivisia kalustoratkaisuja. Kontteihin ja vaihtokuormatiloihin perustuva järjestelmä on tulevaisuutta ja toimii rautatieliikenteessä yhtä hyvin kuin kumipyöräliikenteessäkin.

VR Transpointin massatavaralogistiikka kuljettaa jo paljon kierrätysmetalleja ja muita uusikäyttöön meneviä raaka-aineita.

– Kokonaisuutena meillä on varmasti paljon mahdollisuuksia yhdessä, arvioi Seppänen

Tulossa kehitysohjelma ja uusia vetureita

Tulevina vuosina rautatielogistiikan kokonaisuus saattaa olla nykyistä monipuolisempi. Kiskoille voi tulla myös uusia toimijoita.

– Kilpailu kuuluu asiaan, Seppänen sanoo ja jatkaa, että kehitystyötä oman toiminnan tehostamiseksi on jatkettava joka tapauksessa.

Uutta tekniikkaakin on luvassa, kun uuden sukupolven Vectron-sähköveturit aloittavat kaupallisessa liikenteessä vuonna 2017.

– Odotukset ovat kovat, sillä uudet veturit tehostavat entisestään toimintaamme. Sähkövedon lisäksi niissä on myös dieselveto. Tietyntyyppisiä kuljetusketjuja voidaan jatkossa hoitaa yhdellä veturilla ilman veturinvaihtoja jakelu- ja keräilyliikenteessä, Seppänen suunnittelee. •