Kun logistiikka ratkaisee

Kaikkien Ruduksen tehdasalueille saapuvien kuljettajien täytyy käydä läpi perehdytys, jossa kerrotaan miten tehdasalueella pitää toimia.

Kaikkien Ruduksen tehdasalueille saapuvien kuljettajien täytyy käydä läpi perehdytys, jossa kerrotaan miten tehdasalueella pitää toimia.

Rudus tarvitsee joustavaa logistiikkaa

19.6.2019

Ruduksen maisematuotteiden kuljetussesonki käynnistyy joka kevät vauhdilla. VR Transpoint tuo kuljetuksiin lisää kapasiteettia sitä mukaa kun tuotteiden myynti kasvaa. Suuri osa tuotteista menee suoraan rakennustyömaille.

Laattoja, reunakiviä, muurikiviä – Ruduksen maisematuotteiden valikoimaan kuuluu nykyisin kymmenittäin erilaisia betonista valmistettuja tuotteita.

– Lisäksi meillä on luonnonkivestä valmistetut vaihtoehdot useimmille betonista valmistetuille tuotteille, täsmentää Ruduksen maisematuotteiden tuoteryhmäjohtaja Antti Sirén.

Kun maisematuotteiden sesonki keväällä käynnistyy, Ruduksen tehtailla alkaa työntäyteinen kesä.

– Sesonki alkaa heti, kun lumet sulavat. Kiviä asentavat yleisesti pienet ja keskisuuret urakointiliikkeet, jotka pitävät lomansa talvella. Heinäkuussa tehdään töitä.

Nykyisin sesonki jatkuu senkin jälkeen kun ensilumi on satanut maahan.

– Työmaat ovat nykyisin kovassa aikataulupaineessa, ja työtä tehdään pitkälle alkutalveen, Sirén selittää.

Kapasiteettia nostetaan vaiheittain

VR Transpoint kuljettaa Ruduksen maisematuotteita Tuusulan, Orimattilan, Tampereen ja Oulun tehtailta.

– Kuljetusten volyymivaihtelu on tosi suurta. Tammikuusta maaliskuuhun kuljetusmäärät ovat olemattoman pieniä. Ja kun kausi käynnistyy, se alkaa saman tien nopeasti, Sirén sanoo.

"Toimitukset pitää aina saada rullaamaan niin, että tavara liikkuu nopeasti loppuasiakkaille."

VR Transpoint alkaa valmistautua Ruduksen sesonkiin hyvissä ajoin, kertoo VR Transpointin myyntipäällikkö Pasi Marttila.

– Saamme Rudukselta myyntiennusteen, jonka pohjalta kuljetuspäällikkömme alkaa varmistaa riittävää kalustoresurssia. Kapasiteettia nostetaan vaiheittain sitä mukaa kun saamme tietoa myynnin kehittymisestä.

Vaihtelevaan kuljetustarpeeseen reagointi on Rudukselle olennainen asia.

– Joustava logistiikka on meille tärkeää, ja sitä VR Transpoint pystyy meille aika mukavasti tarjoamaan. Toimitukset pitää aina saada rullaamaan niin, että tavara liikkuu nopeasti loppuasiakkaille.

Kahdessa päivässä tilauksesta toimitukseen

Suuri osa lähetyksistä toimitetaan suoraan rakennustyömaille. Sopimukseen kuuluu, että kuljettaja hoitaa lastin purkamisen. Kuljetukset pitää siis hoitaa ajoneuvoilla, joissa on nosturi tai ajoneuvotrukki.

Aikataulut ovat usein tiukkoja, sillä kivet pitää toimittaa rakennuksille juuri oikeaan aikaan.

"Kuljettajan ammattitaito mitataan työmaan päässä."

– Kun puhutaan perusvarastotuotteiden toimituksista Etelä-Suomen alueelle, tilaus pitää nopeimmillaan toimittaa perille kahden päivän kuluessa tilauksesta. Erikoistuotteissa toimitusajat ovat pidemmät. Joka tapauksessa pyrimme reagoimaan mahdollisimman nopeasti, Sirén kertoo.

Työmaat ovat usein ahtaita, ja niillä liikkuu paljon monen yrityksen työntekijöitä ja tavarantoimittajia. Erilaista toimintaa ja tapahtumia on meneillään koko ajan paljon.

– Kuljettajan ammattitaito mitataan työmaan päässä. Haastavinta on kuorman nopea purkaminen ja työskentely ahtaissa työmaaolosuhteissa. Taito käyttää nosturia ja ajoneuvotrukkia on erittäin tärkeä, samoin erilaisten turvallisuusriskien tiedostaminen ja turvallisten työtapojen noudattaminen.

Tehdasalueella kommunikaation täytyy toimia

Myös Ruduksen tehtaiden pihat ovat vilkasliikenteisiä ja vaativia työympäristöjä. Sirénin mielestä suurimpia työturvallisuusriskejä ovat monet trukin- ja autonkuljettajan yhteistoimintaan liittyvät tilanteet.

– Kun autoja lastataan, samat tapahtumat toistuvat monta kertaa päivässä. Keskinäisen kommunikaation täytyy toimia eikä kumpikaan kuljettaja saa olla omissa ajatuksissaan.

Kaikkien Ruduksen tehdasalueille saapuvien kuljettajien täytyy käydä läpi perehdytys, jossa kerrotaan miten tehdasalueella pitää toimia. Kuljettajat kuittaavat allekirjoituksellaan, että tieto on vastaanotettu.

– Olemme ohjeistaneet muun muassa sen, missä kuljettajan pitää olla lastauksen aikana ja miten kommunikaatio trukin kuljettajan kanssa hoidetaan.

Sidonta ei saa pettää

Keskeinen työturvallisuutta parantava tekijä on kuorman huolellinen sidonta. Kuorma pitää sitoa niin, että lasti ei pääse liikkumaan.

Jos lasti liikkuu, seuraukset voivat olla ikäviä. Kuljettajan päälle voi pudota painavaa tavaraa purkupäässä, kun hän avaa laitoja tai irrottaa kuormaliinoja. Kuljetuksen aikana mahdollisesti vahingoittuneesta tuotepakkauksesta saattaa pudota tuotteita, kun niitä nostetaan autosta.

"Keskeinen työturvallisuutta parantava tekijä on kuorman huolellinen sidonta."

Tärkeä työkalu Ruduksen turvallisuustyössä on Rudus Turvapuisto, Euroopan ensimmäinen rakennusalan työturvallisuuden koulutusrata Espoon Ämmässuolla. Turvapuistossa esitellään aitoja ja konkreettisia vaaratilanteita sekä turvallisia toimintatapoja. Turvapuistoon on ihmishahmojen avulla lavastettu useita erilaisia työtapaturmatilanteita.

Rudus Oy

  • Rudus Oy valmistaa kivipohjaisia rakennusmateriaaleja, muun muassa betoneita, betonituotteita ja kiviaineksia.
  • Rudus työllistää eri puolilla Suomea sijaitsevissa toimipaikoissaan noin 900 henkilöä.
  • Rudus on kuulunut vuodesta 1999 lähtien irlantilaiseen CRH-konserniin. CRH toimii 32 maassa ja se työllistää 85 000 työntekijää.
  • Työturvallisuudessa Rudus on sitoutunut nolla tapaturmaa -periaatteeseen.