Kun logistiikka ratkaisee

SSAB:n kuormanvarmistus kuntoon käytännön koulutuksilla

23.6.2016

VR Transpointin kuljettajat ovat opiskelleet kuormanvarmistuksessa tarvittavia taitoja SSAB:n Hämeenlinnan ja Raahen tehtailla. Vuodessa SSAB:n tehtailta lähtee autoliikenteeseen yli 60 000 kuormaa, joiden oikeaoppinen sidonta on elintärkeää sekä turvallisuuden että työn sujuvuuden kannalta.

Toukokuun lopussa SSAB:n Raahen tehtaalla työskenteli yhtä aikaa peräti 15 VR Transpointin kuljettajaa.

Kuljettajat opiskelivat, miten painavien terästuotteiden kuormanvarmistus pitää hoitaa.

Aamupäivän aikana Suomen Ammattiliikenne Akatemian kouluttajat Harry Rantahakala ja Jarkko Rytilahti sekä VR Transpointin kuljetuskoordinaattori Aku Ankelo kävivät läpi lainsäädäntöä ja viranomaisvaatimuksia. Iltapäivällä kuormanvarmistusta opiskeltiin käytännössä.

”Kukin kuljettaja sitoi ensin kuorman omalla tavallaan. Sen jälkeen kouluttajat korjasivat sidonnan puutteet. Erilaisia ratkaisumalleja haettiin yhdessä”, kertoo Ankelo.

Koulutuspäivän jälkeen SSAB, VR Transpoint ja Suomen Ammattiliikenneakatemian asiantuntijat laativat yhdessä tarkat sidontaohjeet, joita noudatetaan jatkossa SSAB:n Raahen kuljetuksissa.

Koulutuksen vaikutukset alkoivat näkyä välittömästi.

”Talon sisältä tullut palaute kertoo, että toiminnan laatu ja joustavuus ovat parantuneet”, kertoo SSAB:n logistiikkajohtaja Seppo Tervonen.

Työn pitää sujua

SSAB ja VR Transpoint ryhtyivät yhdessä uudistamaan kuljettajakoulutusta reilu vuosi sitten.

”Meille on tärkeää, että koulutus on konkreettista ja kuljettajat saadaan mukaan. Kalvosulkeisia ei kaipaa kukaan. Pidämme tärkeänä, että asioita käydään yhdessä läpi”, Tervonen painottaa.

Koulutus parantaa työturvallisuutta ja kuljetusturvallisuutta, mutta on tärkeää myös töiden sujumisen kannalta.

”Tehtaillamme on vuodessa yli 60 000 autoliikenteen lastaustapahtumaa. Jotta tällainen määrä sujuu, pitää homman olla kunnolla hanskassa.”

”Kuljettajien pitää tietää, miten meidän tehtaillamme toimitaan, missä lastataan ja miten pitää olla valmistautunut, kun tullaan lastaamaan. Teräksen sidontatavat on tunnettava ja sidontavälineitä pitää olla riittävä määrä niin että homma sujuu. Ja myös meidän puolellamme pitää olla valmistautunut lastauksiin” 

Koulutus on jatkuvaa

SSAB:n Raahen tehdas on VR Transpointille uusi asiakkuus.

”Tuotteet ovat meille uusia, ja poikkeuksetta kookkaita ja painavia. On tärkeää antaa kuljettajille perusteellinen koulutus, jossa sidontaa harjoitellaan oikeiden tuotteiden avulla”, kertoo VR Transpointin massatavaralogistiikan liikennepäällikkö Juha Haapanen.

Vastaava koulutus toteutettiin aiemmin SSAB:n Hämeenlinnan tehtailla. Loppuvuodesta VR Transpoint järjestää vielä useita kuormanvarmistuksen koulutustilaisuuksia.

”Asiakas- ja tievalvontapalautteen sekä omien auditointiemme perusteella olemme tulleet siihen tulokseen, että kuormanvarmistuksessa on vielä sarkaa kynnettäväksi”, kertoo Aku Ankelo.

”Olemme sitoutuneet kuljettamaan asiakkaan tavarat turvallisesti ja vahingoittumattomana paikasta toiseen. Meidän autojemme kyydistä ei voi pudota mitään. Lisäksi säännöksistä on erilaisia tulkintoja eikä oikea toimintapa ole välttämättä selvä edes ammattikuljettajalle. Kaikki osaavat käyttää laitteita, mutta sidontavälineiden lujuudesta ei tiedetä riittävästi.”

Kuormanvarmistuksen jälkeen koulutusohjelmaan otetaan todennäköisesti vaarallisten aineiden kuljetukset.

”Kouluttaminen on jatkuva prosessi. Koulutuksemme ovat aina asiakas- tai toimialakohtaisia ja niissä käytetään vain aitoja kuormia”, Ankelo painottaa.