Kun logistiikka ratkaisee

Nordpelin raskaskaidetta Tampereella Technopoliksen uuden kampuksen työmaalla.

Nordpelin raskaskaidetta Tampereella Technopoliksen uuden kampuksen työmaalla.

Turvaa työmaille nopeilla toimituksilla

1.2.2019

Tamperelainen Nordpel tuo Suomeen rakennustyömaiden ja liikenteen turvallisuutta lisääviä tarvikkeita. Logistiikassa pitää olla nopea, sillä usein asiakkaat tarvitsevat tuotteensa jo tilausta seuraavana päivänä.

Tänä päivänä suuri osa rakennustyömaista ja katutyöalueista suojataan jo lujilla teräksestä valmistetuilla työmaa-aidoilla. Vielä 2000-luvun alussa työmaat olivat kovin erinäköisiä.

– Jopa katualueilla oli syviä kaivantoja, joiden suojaukseen käytettiin vain lippusiimaa tai puupukkeja, muistelee tamperelaisen Nordpelin toimitusjohtaja Jan Sointu.

Nordpel on yksi Suomen suurimmista työmaa-aitojen toimittajista. Tamperelaisen perheyrityksen tuotevalikoimaan kuuluu myös laaja valikoima muita tarvikkeita, joiden avulla parannetaan rakennustyömaiden ja liikenteen turvallisuutta.

– Määräykset ovat tiukentuneet, ja niiden noudattamista on alettu valvoa. Rakennusteollisuus on jo pidempään panostanut työturvallisuuteen, mutta myös yleisön turvallisuuteen rajaamalla työmaat asianmukaisesti työmaa-aidoilla. Myös kuntien ja kaupunkien työmaat ovat pääsääntöisesti ohjeistuksien mukaisia.

Täysillä rekoilla Puolasta Via Balticaa pitkin

Nordpel hankkii tuotteensa useista Euroopan maista kuten Saksasta, Ranskasta, Iso-Britanniasta, Hollannista ja Italiasta.

– Useilla tavarantoimittajillamme on tuotantolaitoksia Puolassa. Joissain tapauksissa on luontevaa, että tuotteet toimitetaan meille suoraan Puolan tehtailta, Sointu kertoo.

Nordpelin Puolan-kuljetuksista on keväästä 2017 saakka vastannut VR Transpoint. Kaikki Nordpelin kuljetukset hoidetaan täyskuormina. Rekat ajavat Via Balticaa pitkin Tallinnaan, ja saman tien laivalla Suomeen.

"VR Transpointilla ymmärretään meidän erityistarpeemme ja olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön."

– Jos rekka pääsee liikkeelle maanantaina aamupäivällä, se on yleensä aamulautalla keskiviikkoaamuna. Tavarat saadaan perille keskiviikon aikana, kertoo VR Transpointin kansainvälisen maantielogistiikan myyntijohtaja Kirsi Lifländer.

Nopeus onkin tarpeen Nordpelin kuljetuksissa, sillä yhtiön asiakkaat tekevät usein tilauksensa erittäin lyhyellä toimitusajalla.

– Nykyään asiakkaidemme suuremmatkin tarpeet tulevat niin nopeasti, että tuotteiden pitäisi olla asiakkaan käytössä jo tilausta seuraavana päivänä. Nopeiden toimitusten varmistamiseksi meillä on varastot Tampereella, Helsingissä ja Oulussa. Kiireellisissä tapauksissa asiakas voi noutaa itse tuotteet varastoistamme, Jan Sointu kertoo.

Ensimmäiset kuormat Puolasta Suomeen ajettiin maaliskuussa 2017.

– Aloitimme pienillä määrillä. Kuljetukset ovat tärkeä osa meidän palveluketjuamme, ja halusimme aluksi viilata kokonaisuuden yhdessä kuntoon. Sen jälkeen määriä on pikkuhiljaa lisätty.

"Autot pitää aina saada lähtemään ajallaan, koska aikataulut ovat erittäin kriittisiä vastaanottopäässä."

– VR Transpointilla ymmärretään meidän erityistarpeemme ja olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön. Nyt on päästy tietynlaisiin volyymeihin, ja volyymia on varaa kasvattaakin, Sointu sanoo.

VR Transpointin vastuulla yhteistyössä on kuljettaminen.

– Meille tämä on perusliikennettä. Toki nopeat aikataulut tuovat työhön oman mausteensa. Autot pitää aina saada lähtemään ajallaan, koska aikataulut ovat erittäin kriittisiä vastaanottopäässä. Jatkossakin kehitystyömme painottuu kapasiteetin, kustannuskilpailukyvyn ja toimitusvarmuuden turvaamiseen, Kirsi Lifländer sanoo.

Nopeuden vaatimus korostuu jatkossa entisestään, arvioi Sointu.

– Usein tulee tilanteita, joissa meiltä vaadittaisiin nykyistä nopeampaa reagointia kiireellisten noutojen toteuttamiseen.

Kasvua työmaatarvikkeilla

Vuonna 1986 perustettu Nordpel aloitti liikenneturvallisuustuotteiden ja työmaatarvikkeiden maahantuonnin 2000-luvun alussa.

– Huomasin rakennusalan messuilla yksinkertaisen muoviverkkoaidan, joita olin nähnyt käytettävän maailmalla hyvin yleisesti. Ajattelin, että tuossa olisi helppo tuote, jota voisi kokeilla. Lanseerasimme aidan Suomessa työmaiden ja katutöiden rajaamiseen. Tällä tuotteella saimme pään auki. Eräässä vaiheessa näitä aitoja myytiin todella paljon.

Nyt määräykset ja käytännöt ovat muuttuneet. Aidat ovat paikoin hyvinkin järeitä.

– Niin sanottu raskaskaide NordCombiWall kootaan muovielementeistä, jotka valetaan työmaalla täyteen betonia. Sen jälkeen kukin elementti painaa 2,5 tonnia. Elementit liitetään yhteen metallitangoilla. Valmis kaide suojaa työmaan tehokkaasti ajoneuvojen aiheuttamilta tapaturmilta.

Aktiivista myyntiä ja verkkokauppaa

2000-luvun alussa Nordpelissä toteutettiin sukupolvenvaihdos, jonka yhteydessä Jan Soinnusta tuli yhtiön toimitusjohtaja.

2000-luku on ollut kasvun aikaa. Nordpelin resepti kasvun luomiselle perustuu aktiivisuuteen ja asiakaslähtöiseen toimintaan.

– Tuotteemme vastaavat asiakkaiden tarpeeseen. Lisäksi meillä on mahdollisuus kustomoida tuotteita asiakasyrityksen imagoon sopiviksi ja suunnitella asiakkaan erikoistarpeisiin soveltuvia tuotteita. Helpolla ei kauppoja silti saa. Moni odottelee, että Google-haut hoitavat myynnin. Me haluamme olla aktiivisia myös ulospäin.

Nordpelin uusin aluevaltaus on verkkokauppa, joka avattiin marraskuun alussa.

– Ajattelimme mennä verkkoon etujoukoissa, sillä verkkokaupan merkitys alkaa joka tapauksessa kasvaa. Maailmalla meidänkin valikoimissamme olevaa pienempää tavaraa myydään jo ihan hyvin verkkokaupan kautta. Vielä ei tiedetä millainen menestys siitä tulee, sillä verkkokaupassa menee aina oma aikansa ennen kuin tuotteiden löydettävyys ja näkyvyys alkavat parantua.

Verkkokaupan logistiikka on Soinnun mielestä periaatteessa yksinkertainen asia.

– Haasteita tuottaa eniten se, että meillä myytävien tuotteiden koko vaihtelee kirjekuoren ja rekkarahdin välillä. Tilauksen yhteydessä asiakkaan pitää silti saada tieto siitä, mitä rahti maksaa. Parhaan mahdollisen kokonaisuuden saavuttaminen vaati kovasti töitä, sillä tämänlaiselle kokonaisuudelle ei ole helposti saatavilla valmista integraatiota.

Puolan liikenne kasvaa

Puolan talous kasvaa, ja sen myötä on kasvanut myös Suomen ja Puolan välinen kauppa.

– Alkuvuodesta Puolan liikenne on tullut vahvasti takaisin kartalle. Meillä on uusia kumppaneita, joiden kanssa liikennettä on kehitetty, sanoo VR Transpointin maantielogistiikan myyntijohtaja Kirsi Lifländer.

Kuljetukset ajetaan pääsääntöisesti Via Baltciaa pitkin.

– Via Baltica on nykyisin nopea ja hyväkuntoinen väylä, ja sen liikennemäärä kasvaa koko ajan. Suomesta Puolaan kuljetetaan erityisesti metsä- ja metalliteollisuuden tuotteita sekä kemikaaleja. Suomeen päin tuodaan muun muassa rakennusmateriaaleja.