Kun logistiikka ratkaisee

Radio-ohjauslaitteiden käyttö on parantanut ratapihoilla sekä turvallisuutta että tehokkuutta.

Radio-ohjauslaitteiden käyttö on parantanut ratapihoilla sekä turvallisuutta että tehokkuutta.

Turvallisuuden parantaminen lisää myös tehokkuutta

3.3.2015

Logistiikan maailmassa turvallisuuden parantamisella on laajat vaikutukset. – Käytäntö on osoittanut, että turvallisuuden myötä paranevat myös tehokkuus ja kilpailukyky, sanoo logistiikkadivisioonan johtaja Rolf Jansson. Tulevan vuoden kehityskohteita ovat muun muassa ratapihojen työolosuhteiden parantaminen ja sopimusliikennöitsijöiden vetäminen entistä tiiviimmin osaksi VR Transpointin turvallisuustyötä.

Rolf Jansson arvioi, että turvallisuuden merkitys kilpailutekijänä kasvaa jatkuvasti.

− Asiakkaillamme on luonnollisesti monta kriteeriä, joiden perusteella yhteistyökumppani valitaan. Nykyisessä taloustilanteessa hinta on merkittävä kriteeri, mutta ei suinkaan ainoa.

− Teemmekin tiivistä yhteistyötä asiakkaidemme kanssa. Näin molemmilla on mahdollisuus oppia yli rajojen, tunnistaa uusia riskejä ja kehittää turvallisuutta yhdessä.

Erityinen turvallisuushaaste syntyy aina kuljettajan ja asiakkaan vastuualueiden rajapinnassa esimerkiksi silloin, kun autot ja junat ajavat asiakkaan teollisuuslaitoksen alueelle. Miten tätä osa-aluetta voisi parantaa?

− Ainoa lääke on molemminpuolinen tietojen vaihto ja koulutus. Asiakas kertoo meille mitä sääntöjä ja toimintatapoja heidän alueella noudatetaan meitä. Me voimme auttaa heitä esimerkiksi junaturvallisuuteen liittyvissä asioissa.

− Riskit pitää tunnistaa ja priorisoida yhdessä. Sen jälkeen voidaan luoda yhteinen toimenpideohjelma turvallisuuden parantamiseksi.

Parantunut turvallisuus merkitsee myös laskevia kustannuksia. Kokonaisuutena puhutaan erittäin suurista summista.

− Nyrkkisääntö on, että jokainen tapaturma tai vaihtotyöpoikkeama maksaa keskimäärin 10 000 euroa. Vakavat onnettomuudet maksavat helposti satoja tuhansia euroja. Olemme laskeneet, että viimeisen kahden vuoden aikana tehdyt toimet ovat säästäneet miljoonia euroja.

Vaikka eteenpäin on menty, matka jatkuu.

− Vaikka olemme saaneet aikaan positiivista kehitystä, turvallisuuden mittarit eivät ole riittävän hyvällä tasolla. Parannettavaa on vielä paljon.

− Eri yksiköt ovat vielä eri vaiheissa kehitysradalla. Jossain on päästy pidemmälle, jossain ei vielä mielletä turvallisuuden merkitystä. Tähän meidän täytyy panostaa.

− Toinen konkreettinen kehityskohde on työympäristö. Esimerkiksi ratapihojen olosuhteita täytyy parantaa yhteistyössä raiteet omistavan Liikenneviraston kanssa. Investoimme myös kalustoon. Vaunuista tehdään turvallisempia esimerkiksi uusien kaiteiden ja astinlautojen avulla.

Maantielogistiikassa huomio keskittyy sopimusliikennöitsijöiden työturvallisuuteen.

− Pian pystymme seuraamaan liikennöitsijöiden työturvallisuutta yhtä tarkasti kuin oman henkilöstömme. Kun saamme lisää dataa, voimme kohdistaa toimenpiteitä oikein.

Logistiikassa on välttämätöntä kehittää jatkuvasti työn tuottavuutta. Miten tuottavuuden ja turvallisuuden kehittäminen onnistuu yhtä aikaa?

− Käytäntö on osoittanut, että jos yksikkö on hyvä jossain asiassa kuten esimerkiksi turvallisuudessa, kaikki muutkin mittarit ovat hyvällä tasolla. Asiat kulkevat ja kehittyvät käsi kädessä. Jos turvallisuus paranee, paranevat myös tehokkuus ja asiakastyytyväisyys.