Kun logistiikka ratkaisee

VR Transpointin uusi ajoneuvopääte on Panasonicin valmistama FZ-G1-tablettitietokone. Järeä, iskusuojattu laite kestää ulkoilmaa ja ammattikäyttöä.

VR Transpointin uusi ajoneuvopääte on Panasonicin valmistama FZ-G1-tablettitietokone. Järeä, iskusuojattu laite kestää ulkoilmaa ja ammattikäyttöä.

Uusi ajoneuvopääte tehostaa tiedonvälitystä

1.4.2015

Tablettitietokone parantaa kuljetusten reaaliaikaista seurantaa. Yhteys auton CAN-väylään antaa myös mahdollisuuden jopa 300 000 euron kustannussäästöihin polttoainekuluissa.

Uusi, jokaiseen VR Transpointin kotimaan maantielogistiikan autoon asennettava tablettitietokone tehostaa monin tavoin autokuljetusten seurantaa ja tiedonvälitystä.

Vanhat ajoneuvopäätteet oli asennettu autoihin kiinteästi. Nyt yhteydet VR:n tietojärjestelmiin ja internetiin pysyvät yllä silloinkin, kun kuljettaja vie koneen ulos autosta. GPS ja modeemi kuuluvat laitteen perusvarustukseen.

•– Ajatus aidosta liikuteltavuudesta oli perimmäinen syy uusien laitteiden hankkimiselle, kertoo Antti Tonteri, joka on vastannut uuden järjestelmän käyttöönotosta.

Toinen suuri muutos on tabletin ohjelmistojen avoimuus.

– Vanha järjestelmä oli suljettu. Ajoneuvopäätteissä oli vain oma sovelluksemme, jonka avulla kuljettajat kommunikoivat kanssamme.

– Nyt avasimme laitteen myös muuhun käyttöön. Tablettiin voi asentaa mitä tahansa Windows-sovelluksia ja se on koko ajan yhteydessä internetiin. Voimme välittää autoihin kuljetusohjeiden mukana monipuolista lisäinformaatiota lastaus- ja purkupaikoista, muun muassa kuvallisia liitteitä. Se parantaa turvallisuutta ja nopeuttaa lastausta ja purkua, Tonteri kertoo.

Uudet tabletit kytketään asennuksen yhteydessä auton omaa dataa välittävään CAN-väylään.

– Voimme vastaanottaa ja hyödyntää auton ajotietokoneen tuottamaa dataa. Lähinnä haluamme seurata ajotapaa ja verrata sitä polttoaineen kulutukseen. Myös liikennöitsijät pääsevät seuraamaan autojensa polttoaineen kulutusta, sanoo massatavaralogistiikan tuotantopäällikkö Veijo Kuusi.

– Polttoaineen osuus on karkeasti 30 % kokonaiskustannuksista. Jos onnistumme ajotapaseurannan avulla nipistämään litran auton kulutuksesta jokaista ajamaamme sataa kilometriä kohden, kustannussäästö  vuodessa on noin 300 000 euroa.

– Jos kustannukset eivät ole kunnossa, tällä alalla ei voi pärjätä, Kuusi painottaa.

Ehkä merkittävin hyöty uusista laitteista koituu kuitenkin asiakkaille parempana toimitustäsmällisyyden  ja laadun raportointina.

Asiakaskohtaisen raportoinnin kehittäminen tulee koko ajan tärkeämmäksi. Toimitusajalla on merkitystä, sillä tavara on usein arvokkaampaa, kun se on oikeaan aikaan oikeassa paikassa.

Veijo Kuusen mielestä kuljetusten seuranta on nyt VR Transpointissa hyvällä tasolla.

– Emme voi kuitenkaan jäädä lepäämään. Meidän on jatkuvasti kehitettävä omaa toimintaamme asiakkaiden tarpeiden mukaisesti.

Seuraava askel on jo tiedossa. VR Transpointin kontteja kuljettaviin autoihin tulee RFID-lukulaitteet, joiden avulla konttien sijaintitieto ja status siirtyvät nopeasti ajoneuvopäätteeseen ja VR Transpointin kuljetusten ohjausjärjestelmään. •