Kun logistiikka ratkaisee

Stora Enson ja VR Transpointin asiantuntijat kävivät koulutusohjelmaa läpi Imatralla ennen ensimmäistä työpajaa.

Stora Enson ja VR Transpointin asiantuntijat kävivät koulutusohjelmaa läpi Imatralla ennen ensimmäistä työpajaa.

Vaunujen oikeaa käsittelyä opiskellaan työpajoissa – tavoitteena turvallisuuden parantaminen

1.12.2016

VR Transpointin ja Stora Enson yhteisissä tehdaskohtaisissa työpajoissa paneudutaan rautatievaunujen oikeaan käsittelyyn ja kuormaukseen. Tavoitteena on kuljetusten laadun ja turvallisuuden tason nosto.

Vaikka metsäteollisuuden kuljetuksissa käytettävät rautatievaunut ovatkin verraten järeää kuljetuskalustoa, nekin vaurioituvat aika ajoin lastauksen yhteydessä tai itse kuljetuksen aikana.

Oikealla kuormaustavalla sekä vaunujen oikealla käsittelyllä voidaan parantaa turvallisuutta merkittävästi ja samalla minimoida laatupoikkeamat ja kalustovauriot.

Vaunun rikkoontuminen saattaa taas aiheuttaa sen, että koko kuljetuserä myöhästyy laivakuljetuksesta. Joka tapauksessa viallinen vaunu menee korjattavaksi sillä seurauksella, että se on pois vaunukierrosta vähintään kaksi viikkoa.

Pilotti käyntii Imatralla

Stora Enso ja VR Transpoint päättivät ryhtyä ratkomaan rikkoontuneiden vaunujen ongelmaa yhteisvoimin.

Lokakuussa alkoi pilotti, jonka aikana VR Transpointin kuormauksen ja kunnossapidon asiantuntijat opastavat Stora Enson tehtaiden henkilökuntaa vaunujen käsittelyssä ja kuormaamisessa sekä teoriassa että käytännössä.

Pilotti käynnistyi lokakuussa Stora Enson Kaukopään tehtaalla. Koulutukseen osallistuivat Kaukopään vuoromestarit, esimiehet, trukkikuskit ja veturinkuljettajat.

– Henkilöille, jotka työskentelevät kentällä, tällaiset käytännön harjoitukset ovat erittäin tärkeitä, sanoo Stora Enson Imatran tehtaiden kuljetus- ja varastotoimintojen päällikkö Sami Karttunen.

Karttunen uskoo, että koulutus opettaa Stora Enson henkilöstöä katsomaan kuljetusta myös VR Transpointin näkökulmasta.

– Me opimme, mihin kannattaa kiinnittää huomiota turvallisuusmielessä ja millaisista asioista pitää tehdä heti vikailmoitus VR Transpointille.

Elintärkeä toimitusvarmuus

Aloitteen pilotin järjestämisestä teki VR Transpoint, ja Stora Enso päätti nopeasti osallistumisesta.

– Me olimme heti valmiita. Yhteistyötä on tehty aiemminkin, muun muassa nettikoulutuksen pilotoinnissa, sanoo Stora Enson kotimaan logistiikasta vastaava kuljetuspäällikkö Heli Rantala.

– Pilotin tärkeimmät tavoitteet ovat turvallisuuden ja junakuljetusten toimintavarmuuden parantaminen. Toimintavarmuus on meille aivan elintärkeä asia. Meidän pitää päästä oikeaan aikaan satamaan ja varmistaa, että asiakaskuljetukset lähtevät aina ajallaan, Rantala painottaa.

Imatralla alkanutta pilottia jatketaan Kemissä ja Uimaharjulla. Kaikilla tehdaspaikkakunnilla käydään läpi muun muassa vaunun kuormausta, kuorman sidontaa sekä kuormauskaluston ja siirtokatteiden oikeaa käyttöä. Asialistalla ovat myös vikailmoitukset – tarkka tieto vian laadusta valokuvan kera nopeuttaa aina korjausta.

­Koulutukset ovat tehdaskohtaisia työpajoja, joissa vaihdetaan ajatuksia.

­– Koulutuksen sisältöä täsmennetään käytännön kokemusten ja Stora Ensolta saadun palautteen perusteella, kertoo Stora Enson asiakkuudesta vastaava avainasiakaspäällikkö Keijo Petelius VR Transpointista.

­­– Kun saamme lisää kokemuksia vaunujen käyttäjiltä, voimme tarpeen mukaan päivittää kuormausohjeet ja kehittää myös tiedon kulkua. Tätä kautta toiminnan laatua ja turvallisuutta saadaan varmasti parannettua, Petelius uskoo.