Kun logistiikka ratkaisee

Vaunujen vaihtotyöt selaimella Vaihto-sovelluksesta

30.1.2017

Vaunujen vaihtotyöt voi nyt tilata lähes kaikissa satamissa verkkoselaimella uuden Vaihto-sovelluksen kautta. Sovellus kertoo myös vaunujen sijainnin ja tilan reaaliajassa.

Selainpohjaisen Vaihto-sovelluksen tärkein tehtävä on helpottaa ja nopeuttaa vaunujen vaihtotöiden tilausta.

Asiakas kirjautuu sovellukseen omilla tunnuksillaan ja tilaa vaihtotyöt haluamilleen vaunuille. VR Transpoint kuittaa tilauksen ja tekee vaihtotyöt sovitulla tavalla.

Lisäksi Vaihto tarjoaa reaaliaikaiset tiedot ratapihan ja vaunujen tilanteesta.

– Asiakas näkee, mitä ratapihalla tällä hetkellä on, mitkä vaunut heille ovat tulossa ja missä vaunut sijaitsevat, tiivistää VR Transpointin uusista asiakkuuksista ja ratkaisuista vastaava johtaja Tero Kosonen.

Vaihdot ja vaunujen liikkeet kirjataan järjestelmään RFID-lukijoiden avulla.

– Pyrimme siihen, että meillä on jatkossa aukoton loki vaunujen liikkeistä ratapihoilla. Järjestelmä kertoo tarkasti, mitä on milloinkin tehty, koska jokaisesta viestistä ja tehdystä toimenpiteestä jää järjestelmään aikaleima.

Yli kahden vuoden kehitystyö

VR Transpoint on kehittänyt Vaihto-sovellusta yhteistyössä asiakkaiden ja satamaoperaattoreiden kanssa yli kahden vuoden ajan.

– Ensimmäinen versio otettiin Rauman satamassa tuotantokäyttöön vuoden 2015 alusta. Ohjelmistoa on kehitetty sitä mukaa kun uusia paikkakuntia on otettu järjestelmän piiriin.

Nyt Vaihto on valmis täysimittaisiin käyttöönottoon.

– Tavoitteemme on ottaa Vaihto täyteen tuotantokäyttöön kaikissa tärkeimmissä vaunujen toimituskohteissa tammi- ja helmikuun aikana.

Järjestelmän käyttöönotto on yksinkertainen toimenpide.

­– Asiakas tarvitsee vain verkkoyhteyden ja asiakaskohtaisen käyttäjätunnuksen. Tarvittaessa hoidamme myös käyttäjäkoulutuksen. Sen jälkeen vaihtotöiden tilauksia voi tehdä vaikka kesämökiltä laiturin nokasta.

Läpinäkyvyys lisääntyy, seuranta tarkentuu

Kokemukset tähän saakka ovat olleet rohkaisevia.

– Vaihto nopeuttaa toimitusketjuja ja tekee niiden seurannasta tarkempaa. Lisäksi läpinäkyvyys eri osapuolien toiminnassa lisääntyy huomattavasti, Kosonen tiivistää.

Vaihdosta koituu sekin etu, että virhetilanteiden analysointi on huomattavasti tarkempaa kuin aiemmin ja virheistä voi myös oppia aikaisempaa helpommin.

– Asioiden selvittely jälkikäteen on helpottunut huomattavasti. Aikaleimojen ansiosta pystymme näkemään kuinka kauan vaunu on ollut kunkin osapuolen hallinnassa ja mitä sille on milloinkin tehty. Järjestelmän kautta määritetään jatkossa myös vaunuviipymät.

Vaihto on täysin integroitu VR Transpointin tuotantojärjestelmään. Myös laskutus hoidetaan saman järjestelmän kautta.

Entä jatkossa?

­– Järjestelmän kehitystyötä jatketaan. Pilottivaiheen käyttökokemuksista on noussut esiin paljon hyviä ideoita, joita viedään nyt eteenpäin, Kosonen sanoo.

Vaihto-sovelluksen etuja:

  • Sovellusta käytetään verkkoselaimella
  • Ratapihan toiminta on läpinäkyvää
  • Vakiomuotoinen viestintä vähentää virheitä
  • Tietoja vaunuista voi hakea reaaliaikaisesti
  • Vaunujen liikkeistä saadaan aukotonta dataa
  • Eri osapuolet voivat oppia häiriötilanteista