Ensimmäinen uusi, Suomen talveen ja pakkasiin varusteltu Vectron-veturi laivattiin Suomeen 7. tammikuuta. Yleisölle sitä esiteltiin ensimmäisen kerran rautatiealan Rata 2016 -tapahtumassa Turussa 19. tammikuuta.
– Ensimmäinen veturi on raiteilla. Nyt täytyy varmistaa, että se toimii halutulla tavalla, sanoo Mihail Lipiäinen, joka on johtanut hankintaprojektia vuodesta 2010 alkaen.
Kaikkiaan Suomeen saadaan tänä vuonna viisi testiveturia.
Suomessa koeajoja tehdään rataverkolla. Lisäksi veturin valmistaja Siemens testaa vetureita tehtaalla Münchenissä, koeajoradalla Tsekissä ja kylmälaboratoriossa Itävallassa.
Kaksi dieselmoottoria
Suomea varten varusteltu Vectron erottuu monella tavalla Keski-Euroopassa käytössä olevasta standardimallista.
Suurin ero on talvikestävyydessä. Veturissa on teknisiä ratkaisuja, joiden ansiosta se toimii lumessa ja jopa -40 asteen pakkasessa.
Sähkömoottoreiden lisäksi Suomeen tulevassa mallissa on kaksi dieselmoottoria. Dieselvedon avulla uusi Vectron voi korvata dieselveturin lyhyillä sähköistämättömillä osuuksilla, kuten ratapihoilla ja teollisuusradoilla.
Koeajoja jatketaan vuoden loppuun saakka. Testien lisäksi VR Group kouluttaa kuljettajia ja valmistautuu uusien vetureiden kunnossapitoon.
– Tulossa on tosi kiireinen, mutta erittäin mielenkiintoinen vuosi. Tänä vuonna tehtävät toimenpiteet tähtäävät siihen, että ensimmäiset veturit voidaan ottaa kaupalliseen käyttöön vuoden 2017 alkupuolella, Lipiäinen sanoo.
Tuotantokäyttöön tulevat veturit saavat tunnuksen Sr3.
Lisää vetokykyä
Testeissä selvitetään käytännössä, miten hyvin uusi veturi pystyy palvelemaan rautatielogistiikan asiakkaita. Odotukset ovat korkealla, sillä uuden veturin pitäisi pystyä toimimaan tehokkaasti sekä linjaliikenteessä että ratapihoilla.
Vetokykyä on luvassa lisää.
– Tavoite on, että pystymme vetämään yhdellä veturilla 2 000 tonnin painoisia tavarajunia, sanoo VR Transpointin tuotantojohtaja Tero Kosonen.
– Varmistamme testeillä, että Vectron vetää sellaiset tonnit kuin on suunniteltu ja toivottavasti vielä yllättää meidät iloisesti.
Veturin vetokyky riippuu siitä, miten hyvin vetovoimaa saadaan välitettyä pyöristä kiskoon.
– Vectronissa on entisiä vetureita suurempi akselipaino, enemmän tehoa ja parempi luistonesto. Uskomme, että pääsemme kasvattamaan junakokoa ainakin pidemmällä aikavälillä. Kymmenen prosentin kasvutavoite lienee realistinen lähtökohta.
Linjalta määräraiteelle
Tämän vuoden aikana selvitetään myös dieselvedon toimivuutta.
– Pääsemme nyt sellaisillekin asiakasraiteille, missä ei ole sähköistystä. Uudella veturilla voidaan siirtää vaunut dieselvedolla tuloratapihalta kuormaukseen tai purkuun.
Lisäksi Vectron on ensimmäinen sähköveturi, jota voi ohjata radio-ohjauksella.
– Jatkossa junan kuljettaja voi hoitaa yksin junarunkojen siirtelyn radio-ohjauksella. Toimintamallimme voi muuttua tietyissä liikenteissä rekkakuskityyppiseksi. Kuljettaja vastaa rungon noudosta ja siirtämisestä perille asti.
Muutoksia luvassa
Kun kaikki uuden veturin ominaisuudet saadaan käyttöön, monia asia muuttuu rautatielogistiikassa.
– Sähkövedon piiriin saadaan uusia kuljetuksia, kuljetusten suunnittelu tulee yksinkertaisemmaksi ja häiriötilanteiden hallinta helpottuu. Entistä useammissa kuljetuksissa päästään suuriin vaunustokokonaisuuksin, joissa rautatien kilpailukyky on parhaimmillaan.
Kososen mielestä toimintamalleja kannattaa nyt tarkastella ennakkoluulottomasti.
– Rautatielogistiikassa avautuu uusia mahdollisuuksia, kun Vectronit tulevat tuotantokäyttöön vuoden 2017 alkupuolella, Kosonen sanoo.