Kun logistiikka ratkaisee

Veijo Kuusi on massatavaralogistiikan uusi tuotantopäällikkö.

Veijo Kuusi on massatavaralogistiikan uusi tuotantopäällikkö.

Veijo Kuusi luottaa junan ja auton yhdistelmään

4.12.2014

Veijo Kuusi palasi VR Transpointin palvelukseen kahden vuoden tauon jälkeen. Hän luottaa siihen, että auto- ja junakuljetuksista sekä niiden saumattomasta yhdistämisestä löytyy kustannustehokkaita kuljetusratkaisuja asiakkaiden muuttuviin kuljetustarpeisiin.

Veijo Kuusi työskenteli VR Transpointissa vuoteen 2012 saakka. Kappaletavaraliiketoiminnan myymisen myötä hän siirtyi Itellalle vastaamaan tuotantopäällikkönä kappaletavaraliikenteen runkoliikenteestä. Nyt Kuusi on palannut VR Transpointiin. Hän aloitti massatavaralogistiikan tuotantopäällikkönä 13. lokakuuta.

Miten ensimmäinen kuukausi uudessa työssä on sujunut?

Alku on käytännössä ollut perehtymistä tekemiseen ja tutustumista ihmisiin: henkilöstöön, asiakkaisiin ja sidosryhmiin. Täällä on paljon tuttua, mutta myös uutta asiaa, kuten kierrätyslogistiikka, joka on meillä vahvassa kasvussa.

Mikä sai sinut tulemaan takaisin?

Tunnen organisaation ennestään. Tiedän, että täällä on osaavia tekijöitä ja asiakaslähtöinen tekemisen meininki.

Mikä VR Transpointissa on muuttunut?

Ennen lähtöäni vuoden 2012 syksyllä toteutettiin tehostamisohjelman ensimmäisiä toimenpiteitä. Ilokseni voin todeta, että tässä työssä on onnistuttu. Ilmassa on uskoa tulevaan ja onnistumisen riemua. Se on todella positiivinen asia.

Mitä kaikkea tehtäviisi kuuluu?

Vastuualuettani on tuotannon operatiivinen johtaminen ja organisointi. Työhön kuuluvat muun muassa kumppanien kanssa tehtävä yhteistyösopimukset, kustannuslaskenta, asiakkaiden tuotannollisten palveluiden organisointi ja resursointi. Organisaatiossani on neljä kuljetuspäällikköä, heillä taas 23 kuljetussuunnittelijaa, jotka käytännössä toteuttavat asiakaslupaustamme.

Massatavaralogistiikan tuotanto on laaja ja monimutkainen kokonaisuus. Mitkä ovat suurimpia haasteita juuri nyt?

Tällä hetkellä talouden tila heijastuu asiakkaisiimme, heidän liiketoimintaansa ja sitä kautta myös meidän tekemiseemme. Suurin haasteemme tällä hetkellä on volyymin lasku ja suuriin volyymin vaihteluihin reagoiminen niin, että samalla säilytetään kustannustehokas tekeminen. Meidän on huolehdittava myös kumppanuusverkostostamme niin, että yhteistyökumppanimme pärjäävät. Heidän avullaan voimme säilyttää toimitamme joustavana.

Massatavaran tuotanto ja logistiikka ovat melkoisessa murroksessa Suomessa. Miltä tulevaisuus näyttää?

Volyymien pieneneminen tuo aina haasteita. Ison volyymin kanssa on helpompi toimia kannattavasti. Nyt pienistä volyymeista täytyy tehdä suurempia yhdistämällä kuljetuseriä. Meitä helpottaa se, että voimme tarjota asiakkaille autokuljetuksia, junakuljetuksia ja näiden joustavan, saumattoman yhdistämisen. Voimme reagoida suuntaan tai toiseen meneviin volyymin muutoksiin ja tarjota asiakkaalle parhaan mahdollisen ratkaisun. Kasvuakin on tiedossa muun muassa kierrätyslogistiikasta. Siinä meillä on hyvää osaamista ja sieltä suunnalta on tullut hyviä uutisia.

Miten pidät asiakkaat tyytyväisinä?

Asiakkaille on luotava ratkaisuja, jotka palvelevat heidän liiketoimintaansa ja helpottavat sitä. VR Transpointilla on hyvä laatu ja asiakkaat arvostavat sitä. Lisäksi toiminnan on oltava kustannustehokasta. Mutta tärkeintä on, että pidetään se mitä luvataan.

Kuinka usein pidät itse yhteyttä asiakkaisiin?

Meillä on todella paljon tuotannollisia tapaamisia asiakkaiden kanssa, lisäksi asioita käydään läpi tarvittaessa puhelimitse. Käytännössä olen yhteydessä asiakkaisiin päivittäin.

Miten VR Transpoint voi menestyä tulevina vuosina?

Me menestymme luomalla asiakkaalle lisäarvoa ja tuottamalla laadukasta, kustannustehokasta logistiikkaa. Kilpailu lisääntyy, mutta meidän tilanteemme on hyvä. Kone on hyvin rasvattu, ja kun viimeinen hienosäätö tehdään, voimme vastata myös tuleviin haasteisiin.•