Kun logistiikka ratkaisee

Terminaalin rakennustyöt olivat käynnissä helmikuun alussa.

Terminaalin rakennustyöt olivat käynnissä helmikuun alussa.

VR Transpoint rakentaa Riihimäelle massatavaraterminaalin

17.2.2016

Uuden terminaalin ensimmäinen asiakas on energiatehokkaiden eristysratkaisujen valmistaja Paroc. Uusi massatavaraterminaali rakennetaan Riihimäen keskustan tuntumaan, vanhan tavara-aseman alueelle. Terminaalin toiminta käynnistyy toukokuussa 2016.

– Hyödynnämme vanhan tavara-aseman tonttia, jonka sijainti on erinomainen. Tontti kunnostetaan, varaston lämmitetty osa restauroidaan, kylmät rakennukset puretaan pois ja tilalle rakennetaan uudet, kertoo VR Transpointin massatavaralogistiikan johtaja Harri Keihänen.

Terminaalialueelle rakennetaan kaksi niin sanottua telttahallia, joihin tulee yhtensä noin 7 000 neliömetriä hyllytettyä varastotilaa. 10 metriä korkeiden hallien pohja on kooltaan 38 x 90 metriä.

Maantieyhteyksien lisäksi terminaaliin tulee purku- ja lastausraide.

Tontin kunnostus- ja purkutyöt aloitettiin elokuussa. Uuden terminaalin on määrä olla käyttövalmiina 1. toukokuuta 2016.

Varastointi ja jakelu tehtailta tuleville eristeille

Terminaalin ensimmäinen asiakas on eristevalmistaja Paroc.

Paroc valmistaa satoja erilaisia teknisiä eristeitä, joita käytetään lämpö-, palo- ja äänieristeinä talotekniikassa, prosessiteollisuuden putkistoissa ja laitteissa, laitevalmistuksessa ja laivoissa. Tuotteiden arvo on usein suurempi kuin tavallisten rakennuseristeiden.

Uudenlaista varastointi- ja kuljetusratkaisua tarvitaan, koska Paroc lopettaa Lappeenrannan tehtaansa toiminnan. Rakennuseristeiden tuotanto siirtyy Paraisten ja Oulun tehtaille. Teknisten eristeiden koneet ja tuotanto siirretään kokonaisuudessaan yhtiön ulkomaisille tuotantolaitoksille Ruotsiin, Puolaan ja Venäjälle.

Suomen tarpeisiin tulevat tekniset eristeet tuodaan Riihimäelle autoilla, mahdollisesti myös junalla, sillä Parocin Venäjän tehtaalla on raideyhteys.

– Me varastoimme tuotteet, yhdistelemme ne tilausten mukaan kotimaan asiakkaille sovituiksi toimituseriksi ja hoidamme kotimaan jakelun sekä kuljetusten suunnittelun, Keihänen kertoo.

Kuljetusten suunnittelua nopeuttaa tietojärjestelmien integrointi. VR Transpointin kuljetussuunnittelijat käyttävät työssään myös Parocin järjestelmää.

Kotimaan kuljetusten lisäksi he tilaavat tarvittavan kuljetuskapasiteetin myös tuontiliikennettä hoitavilta liikennöitsijöiltä.

Lähelle asiakkaita

Uusi terminaali sijaitsee välittömästi niin sanotun neloskehän pohjoispuolella ja Helsinki–Tampere-moottoritien kupeessa. Se palvelee Keihäsen mukaan erinomaisesti Parocin tarpeita.

– Parocin suurimmat tukkuasiakkaat ovat puolen tunnin ajomatkan sisällä. Ajamme lisäksi paljon kuormia suoraan rakennustyömaille ja jälleenmyyjien varastoihin. Niistäkin suurin osa on Etelä-Suomessa tunnin ajomatkan päässä.

Keihänen laskee, että uuteen terminaaliin tulee joka päivä noin kymmenen autoa ulkomailta.

Riihimäen terminaalin toiminnallinen esikuva on VR Transpointin Cargo East terminaali, jossa varastoidaan ja kootaan yhteen vientiteollisuuden tuotteita.

– Asiakas saa lisäarvoa siitä, että varastointi, kuljetusten suunnittelu ja kotimaan jakelu hoidetaan yhtenä kokonaisuutena, Keihänen muistuttaa.

Parocin lisäksi terminaaliin haetaan myös muita asiakkaita.

– Uusi terminaali soveltuu monenlaiselle massatavaralle, joka ei yleensä tarvitse lämmitystä talvipakkasilla. Vastaavia telttahalleja on käytössä muun muassa monissa satamissa.