Kun logistiikka ratkaisee

Jonna Lautala (oikealla) ja Maiju Lehtonen Transpoint Internationalin Kotkan toimipaikassa.

Jonna Lautala (oikealla) ja Maiju Lehtonen Transpoint Internationalin Kotkan toimipaikassa.

VR Transpointin auditoinneissa kuullaan myös asiakasta

16.6.2015

Auditointeja hyödynnetään johtamisen työkaluna ja toiminnan laadun kehittäjänä. DNV GL:n Kimmo Haaralan mielestä VR Transpoint on saanut paljon aikaan erityisesti turvallisuustyössä.

– Sertifiointien ja laatujärjestelmien täytyy olla osa normaalia johtamista. Käytännössä laatujohtaminen on sama asia kuin hyvä, laadukas johtaminen, painottaa DNV GL:n tekninen johtaja Kimmo Haarala, jolla on vuosien kokemus suomalaisten logistiikkayritysten auditoinneista.

Haaralan mielestä sertifikaatti on kivijalka, joka kertoo, että tietyt yleispätevät perusasiat ovat kunnossa. Niiden lisäksi jokaisella organisaatiolla on myös omia tavoitteita.

– Auditoinneissa katsotaan, ovatko myös nämä tavoitteet täyttyneet. Jos eivät ole, yritysjohtoa vähän hiillostetaan.

Keskeiset sertifiointijärjestelmät uudistuvat syksyllä.

– Johtaminen korostuu entisestään, ja management-tyyppinen johtaminen korvautuu leadershipillä. Uutena elementtinä tulevat mukaan riskit ja riskienhallinta, Haarala kuvaa.

Asiakasnäkökulma täydentää tuloksen

Nykyisin auditoinneissa varmistetaan, että asiakaspalaute on käsitelty asianmukaisesti ja palautteesta on otettu opiksi.

DNV-GL ja VR Transpoint ovat lisäksi yhdessä sopineet tavanomaiset rajat ylittävästä menettelystä.

– Arviointien aikana käymme myös rautatielogistiikan asiakkaidensa luona kysymässä ovatko asiat kunnossa ja mitä kehitystarpeita asiakkaat haluavat viedä eteenpäin, Haarala kertoo.

VR Transpointin kehityspäällikkö Ilari Niskanen korostaa, että asiakasnäkökulman huomioon ottaminen on erittäin tärkeä osa auditointityötä.

– Auditoinneissa on aina kyse toiminnan kehittämisestä. Luonnollisesti haluamme, että kuljetukset ovat laadullisesti hyviä ja turvallisia. Lisäksi katsomme asiaa koko ajan enemmän loppukäyttäjän näkökulmasta. Auditoinneissa varmistetaan, että toimimme niin kuin olemme luvanneet.

Ristiin auditointi lisää ymmärrystä

VR Transpointin auditoinneista löytyy toinenkin erikoisuus.

Työmenetelmänä on niin sanottu ristiin auditointi. Oma henkilöstö osallistuu sekä rautatielogistiikan että massatavaralogistiikan ja Transpoint Internationalin auditointeihin.

– Yritämme jatkuvasti etsiä parhaita toimintatapoja ja kehittää prosesseja edelleen. Yhdellä voi olla joku hyvä käytäntö, jonka toiset voivat ottaa käyttöön joko sellaisenaan tai sovellettuna, sanoo Transpoint Internationalin huolintapäällikkö Tiina Porkka, joka on mukana mukana myös massatavara- ja rautatielogistiikan auditoinneissa.

– Lisäksi on tärkeää toimia niin yhtenäisesti kuin mahdollista. Asiakkaat näkevät meidät joka tapauksessa yhtenä kokonaisuutena.

Porkka painottaa, että ulkomaan liikenteessä toimitaan aivan samalla tavalla kuin kotimaassa.

– Idän liikenteessä korostuvat turvallisuus ja sääntöjen noudattaminen. Mennään tarkasti sovittujen ohjeiden mukaan.

Porkan mukaan ulkomaiset ostajat ovat tarkkoja sertifioinneista.

– Joka ikisessä tarjouspyynnössä kysytään, mitä sertifikaatteja meillä on ja mihin saakka ne ovat voimassa. Sertifiointien avulla voimme osoittaa, että täytämme asiakkaan laatuvaatimukset.

Turvallisuutta parannettiin pienillä asioilla

Ristiin auditointien avulla on luotu yhtenäisiä toimintamalleja, joilla on jo parannettu esimerkiksi kuljetusturvallisuutta.

– Meillä kaikilla on esimerkiksi yhteinen turvallisuuden tietojärjestelmä, johon viemme niin meidän omamme kuin alihankkijoidenkin turvallisuusilmoitukset, Porkka kertoo.

DNV GL:n Kimmo Haaralan mielestä VR Transpoint on ottanut suurimmat edistysaskeleensa nimenomaan turvallisuudessa.

– On ollut hienoa nähdä, miten hyvin esimerkiksi tapaturmien määrää on onnistuttu vähentämään. Johto näki turvallisuuden tärkeänä. Se otti auditoinnit työkalukseen ja alkoi panostaa turvallisuuteen. Pieniä asioita tekemällä saatiin aikaan iso muutos.

Minimivaatimukset eivät riitä

Logistiikassa kaikilla asemansa vakiinnuttaneilla isoilla yrityksillä on voimassa olevat laatu-, turvallisuus ja ympäristösertifikaatit, joiden noudattamista valvotaan säännöllisillä auditoinneilla.

Kun kaikilla yrityksillä on sertifioinnit, miten yritys voi erottua kilpailijoista?

– Yrityksen omat tavoitteet voivat mennä reilusti yli minimitasosta. Erot syntyvät tätä kautta. Esimerkiksi logistiikka-alan kilpailutilanne on niin rankka, että pelkästään minimivaatimukset täyttämällä ei menestystarinoita rakenneta, Haarala sanoo.

Haaralan mielestä pieni yritys voi ehkä toimia ilman sertifikaatteja, suuri ei missään tapauksessa.

– Isot, kansalliset tai globaalit toimijat eivät etsi logistiikkakumppaneita puhelinluettelon keltaisilta sivuilta. Ne haluavat kumppaneikseen suuria yrityksiä, jotka pystyvät todentamaan toimivansa laadukkaasti. •