Siirry sisältöön
Raakapuujuna talvimaisemassa

Tammikuussa tavaraa kuljetettiin rautateitse 2,1 miljoonaa tonnia

Tammikuussa kotimaan kaukoliikenteessä tehtiin yhteensä noin 1 150 000 matkaa ja tavaraa kuljetettiin rautateitse noin 2,1 miljoonaa tonnia.

VR Transpointin rautatiekuljetuksissa kuljetusvolyymit laskivat tammikuussa 16 % viime vuoteen verrattuna idänliikenteen loppumisesta johtuen ja olivat 2,1 (2,5) miljoonaa tonnia. Kotimaan rautatiekuljetukset kuitenkin jatkavat kasvuaan ja kotimaan volyymit nousivat tammikuussa 33 % viime vuoteen verrattuna.

Tammikuussa tehtiin yhteensä 1 150 000 kaukoliikenteen matkaa

Tammikuussa kotimaan kaukoliikenteessä tehtiin yhteensä noin 1 150 000 matkaa, mikä on lähes kaksi kertaa enemmän kuin vuoden 2022 tammikuussa ja noin 9 % enemmän kuin tammikuussa vuonna 2019.

”Onnistuneen ALV-kampanjan edulliset lippuhinnat siivittivät kysyntää tammikuussa. Tammikuun alku oli vielä vahvasti lomasesonkia ja vapaa-ajan kysyntä oli vilkasta. Lomakauden jälkeen viikonloppujen vapaa-ajan matkustus on pysynyt vauhdikkaana ja myös arjen matkustus on jatkanut hyvää kehitystä. Olen erityisen iloinen tammikuun asiakaskokemuksen tuloksista. Vaikka talviset sääolosuhteet aiheuttivat jonkin verran täsmällisyyteen haasteita, asiakkaamme olivat edelliskuukausia tyytyväisempiä täsmällisyyteen, matkanaikaiseen informaatioon ja kaluston kuntoon. Tammikuun asiakaskokemuksen tulokset olivat mittaushistoriamme korkeimmat”, VR:n toimitusjohtaja Elisa Markula sanoo.

Tammikuun kaukoliikenteen täsmällisyyttä heikensivät talven olosuhteet

Kaukoliikenteen tammikuun täsmällisyys oli 87,2 %. Ensisijaiset myöhästymiskirjautumiset jakautuivat VR-syihin (37 %), radasta johtuviin syihin (37 %) ja muihin syihin (26 %). VR:stä johtuneet täsmällisyyshaasteet liittyivät pääosin talven olosuhteisiin. Jään ja lumen pakkautuminen junakaluston rakenteisiin vaikutti muun muassa siihen, että junilla on pitänyt liikennöidä alennetulla nopeudella.

VR:n lähiliikenteessä tammikuun täsmällisyys oli 96,0 %. Myöhästymisen syyt jakautuivat muihin syihin (47 %), radasta johtuviin syihin (32 %) ja VR-syihin (21 %).

HSL:n lähiliikenteen junat olivat tammikuussa keskimäärin 42 sekuntia myöhässä aikataulusta. Myöhästymisen syyt jakautuvat muihin syihin (58 %), radasta johtuviin syihin (30 %) ja VR-syihin (12 %).