Siirry sisältöön
Tavarajuna

Helmikuussa tavaraa kuljetettiin rautateitse 1,9 miljoonaa tonnia

Helmikuussa kotimaan kaukoliikenteessä tehtiin yhteensä noin 1 190 000 matkaa ja tavaraa kuljetettiin rautateitse noin 1,9 miljoonaa tonnia. Yhteensä tänä vuonna tammi–helmikuussa on tehty 2,3 miljoonaa kotimaan kaukoliikenteen matkaa ja tavaraa kuljetettu rautateitse 3,9 miljoonaa tonnia.

VR Transpointin rautatiekuljetuksissa kuljetusvolyymit laskivat helmikuussa 28 % viime vuoteen verrattuna idänliikenteen päättymisestä johtuen ja olivat 1,9 (2,6) miljoonaa tonnia. Kotimaan rautatiekuljetukset kuitenkin jatkavat kasvuaan ja kotimaan volyymit nousivat helmikuussa 13 % viime vuoden samaan ajankohtaan verrattuna. Etenkin raakapuukuljetuksissa on ollut positiivista virettä. Tänä vuonna tammi-helmikuussa on rautateitse kuljetettu tavaraa 3,9 (5,1) miljoonaa tonnia, joka on noin 22 % vähemmän kuin edellisenä vuonna. 

Helmikuussa tehtiin yhteensä 1 190 000 kaukoliikenteen matkaa

Helmikuussa kotimaan kaukoliikenteessä tehtiin yhteensä noin 1 190 000 matkaa, mikä on lähes kaksi kertaa enemmän kuin vuoden 2022 helmikuussa ja noin 7 % enemmän kuin helmikuussa vuonna 2019. 

”Yöjunissa tehtiin helmikuussa enemmän matkoja kuin koskaan aikaisemmin. Helmikuun matkustaminen painottui päiväjunissa vahvasti vapaa-aikaan. Hiihtolomien lisäksi myös viikonloppuina matkustettiin paljon. Asiakaskokemus jatkoi hyvää kehitystään helmikuussa ja pysyi edelleen korkeana”, VR:n toimitusjohtaja Elisa Markula sanoo. 

Helmikuun kaukoliikenteen täsmällisyyttä heikensivät radalle asetetut tilapäiset nopeusrajoitukset 

Kaukoliikenteen helmikuun täsmällisyys oli 86,4 %. Ensisijaiset myöhästymiskirjautumiset jakautuivat VR-syihin (42 %), radasta johtuviin syihin (32 %) ja muihin syihin (27 %). Helmikuun kaukoliikenteen täsmällisyyttä heikensivät radalle asetetut tilapäiset nopeusrajoitukset sekä ratainfraan liittyvät haasteet.  

VR:n lähiliikenteessä helmikuun täsmällisyys oli 95,5 %. Myöhästymisen syyt jakautuivat muihin syihin (52 %), radasta johtuviin syihin (27 %) ja VR-syihin (21 %). 

HSL:n lähiliikenteen junat olivat helmikuussa keskimäärin 44 sekuntia myöhässä aikataulusta. Myöhästymisen syyt jakautuvat muihin syihin (64 %), radasta johtuviin syihin (27 %) ja VR-syihin (9 %).