Siirry sisältöön

Heinäkuussa tavaraa kuljetettiin rautateitse noin 1,7 miljoonaa tonnia

Kaukoliikenteessä tehtiin heinäkuussa yhteensä noin 1,4 miljoonaa matkaa ja tavaraa kuljetettiin rautateitse noin 1,7 miljoonaa tonnia. Yhteensä tänä vuonna tammi–heinäkuussa on tehty noin 8,6 miljoonaa kaukoliikenteen matkaa ja tavaraa kuljetettu rautateitse 13,6 miljoonaa tonnia.

VR Transpointin rautatiekuljetuksissa kuljetusvolyymit olivat heinäkuussa 1,7 miljoonaa tonnia. Volyymit laskivat 30 % viime vuoteen verrattuna idänliikenteen päättymisen ja metsäteollisuuden heikentyneen kysynnän vuoksi.

Kotimaan kuljetusvolyymit laskivat heinäkuussa 15 % johtuen pääosin metsäteollisuuden heikentyneestä kysynnästä ja tuotantorajoituksista. Tänä vuonna tammi-heinäkuussa on rautateitse kuljetettu tavaraa 13,6 (17,4) miljoonaa tonnia, mikä on noin 22 % vähemmän kuin edellisenä vuonna.

VR:n kaukoliikenteessä tehtiin heinäkuussa noin 1,4 miljoonaa matkaa – yöjunien suosio kasvoi

Kaukoliikenteessä tehtiin heinäkuussa noin 2 % vähemmän matkoja kuin vuoden 2022 heinäkuussa, jolloin kaukoliikenteen matkoja tehtiin historiallisen paljon.

”Junalla tehdään kesäisin pidempiä matkoja esimerkiksi Ouluun, Joensuuhun, Vaasaan ja Kuopioon. Myös kesäkaudeksi avattu Repoveden kansallispuistossa sijaitseva Hillosensalmen pysäkki on vetänyt kesä-heinäkuussa viime vuotta enemmän matkustajia. Viime vuoteen verrattuna yöjunamatkustamisen suosio kasvoi noin 6 prosentilla. Tarjosimme tänä kesänä satoja tuhansia alle kympin hintaisia kaukoliikenteen lippuja, joista saimme paljon hyvää palautetta asiakkailtamme”, VR:n kaukoliikennejohtaja Piia Tyynilä kertoo.

Heinäkuun täsmällisyys oli hyvällä tasolla

Kaukoliikenteen täsmällisyys oli heinäkuussa 91,3 %. Ensisijaiset myöhästymiskirjautumiset jakautuivat radasta johtuviin syihin (53 %), muihin syihin (26 %) ja VR-syihin (22 %). Kaukoliikenteen täsmällisyyttä heikensivät nopeusrajoitukset sekä sääilmiöistä johtuneet ratainfran häiriöt.

VR:n lähiliikenteessä heinäkuun täsmällisyys oli 98 %. Myöhästymisen syyt jakautuivat radasta johtuviin syihin (60 %), muihin syihin (31 %) ja VR-syihin (9 %).