Siirry sisältöön
Sr3-sähköveturin keula

Maaliskuussa tavaraa kuljetettiin rautateitse 1,9 miljoonaa tonnia

Maaliskuussa kotimaan kaukoliikenteessä tehtiin yhteensä noin 1 080 000 matkaa ja tavaraa kuljetettiin rautateitse noin 1,9 miljoonaa tonnia. Yhteensä tänä vuonna tammi–maaliskuussa on tehty 3,4 miljoonaa kotimaan kaukoliikenteen matkaa ja tavaraa kuljetettu rautateitse 5,9 miljoonaa tonnia.

VR Transpointin rautatiekuljetuksissa kuljetusvolyymit laskivat maaliskuussa 28 % viime vuoteen verrattuna idänliikenteen päättymisestä johtuen ja olivat 1,9 (2,7) miljoonaa tonnia. Kotimaan kuljetusvolyymit pysyivät viime vuoden tasolla. Vertailussa on huomioitava, että eri toimialojen työmarkkinataistelut vaikuttivat merkittävästi molempina vuosina kuljetusmääriin. Tänä vuonna tammi-maaliskuussa on rautateitse kuljetettu tavaraa 5,9 (7,8) miljoonaa tonnia, joka on noin 24 % vähemmän kuin edellisenä vuonna.

Maaliskuussa tehtiin yhteensä 1 080 000 kaukoliikenteen matkaa

Maaliskuussa kotimaan kaukoliikenteessä tehtiin yhteensä noin 1 080 000 matkaa, mikä on 16 % enemmän kuin vuoden 2022 maaliskuussa ja noin 10 % vähemmän kuin maaliskuussa vuonna 2019.

”Maaliskuun alun matkamäärät olivat hyvässä kasvussa hiihtolomien ja viikonloppumatkustamisen ansiosta. Kuukauden kokonaismatkamäärä painui kuitenkin odotettua matalammaksi neljä päivää kestäneen rautatiealan lakon takia. Maaliskuussa asiakaskokemus säilyi hyvällä tasolla huolimatta perutuista junista vuoronvaihto- ja ylityökiellon aikana”, VR:n toimitusjohtaja Elisa Markula sanoo.

Maaliskuun kaukoliikenteen täsmällisyyttä heikensivät radan kuntoon liittyvät syyt

Kaukoliikenteen maaliskuun täsmällisyys oli 83,8 %. Ensisijaiset myöhästymiskirjautumiset jakautuivat VR-syihin (39 %), radasta johtuviin syihin (37 %) ja muihin syihin (24 %). Maaliskuun kaukoliikenteen täsmällisyyttä heikensivät merkittävästi radan kuntoon liittyvät syyt ja niistä johtuneet tilapäiset nopeusrajoitukset.

VR:n lähiliikenteessä maaliskuun täsmällisyys oli 92,2 %. Myöhästymisen syyt jakautuivat muihin syihin (43 %), radasta johtuviin syihin (40 %) ja VR-syihin (18 %).

HSL:n lähiliikenteessä keskimääräinen myöhästyminen oli maaliskuussa 50 sekuntia. Myöhästymisen syyt jakautuvat radasta johtuviin syihin (49 %), muihin syihin (44 %) ja VR-syihin (7 %).