Siirry sisältöön

Raidehankkeet myötätuulessa

VR Transpointin asiakkaille suomalaisessa teollisuudessa on tärkeää kuljetusten häiriöttömyys ja toimintavarmuus. Raaka-aineet kuljetetaan usein suoraan tuotantoon ja valmiit tuotteet kulkevat tehtailta satamien kautta välittömästi markkinoille. Toimintavarmuuden keskeinen tae on riittävä perusväylänpidon rahoitus. Kuten Liikenne- ja viestintäministeriö tiedotti, hallitus päätti 19. kesäkuuta lisätalousarviosta ja liikenteen kehityshankkeille esitetään tälle vuodelle 71 miljoonan euron lisämäärärahaa. Perusväylänpitoon hallitus esittää 40 miljoonan euron korotusta korjausvelan hillitsemiseksi.

– Hankelista näyttää erittäin positiiviselta tavaraliikenteen näkökulmasta katsottuna, ja olemme esitykseen tyytyväisiä. Kaikki päätetyt hankkeet ovat tavaraliikenteen kannalta oikean suuntaisia ja tukevat hyvin strategiaamme tuoden hyötyjä kuljetusjärjestelmällemme ja sitä kautta edelleen asiakkaillemme. Jatkossa voimme tarjota heille nykyistä enemmän sähkövetoa sekä tarjota laadukkaampaa palvelua raakapuuliikenteen ja ratapihatoimintojen toimintojen edellytyksiä parantamalla, kertoo VR Transpointin johtaja Martti Koskinen.

Tavaraliikenteen kannalta erityisen tärkeitä kärkihankkeita ovat Iisalmi–Ylivieska- ja Hyvinkää–Hanko-osuuksien sähköistykset sekä Kotkan suunnan kehitystoimenpiteet.

– Sähköistyksien kautta pääsemme lähemmäksi täysin hiilineutraaleja kuljetuksia, ja pystymme tarjoamaan asiakkaillemme pienempää hiilijalanjälkeä heidän kuljetuksiinsa. Hankkeiden toteutuessa sähkövedon osuus rautateiden tavarakuljetuksissa tulee entisestään kasvamaan. Lisäksi kuljetusjärjestelmämme kannalta erittäin tärkeän sataman, Kotkan Mussalon, toimintaedellytykset paranevat akselipainoja korottamisen ja ratapihan laajentamisen myötä. Sekä asiakkaat että koko suurteollisuus hyötyy tulevista parannuksista selkeästi, Martti sanoo.

Lisätietoja raidehankkeista LVM:n tiedotteesta.