Tavaraliikenteen kuljetuksissa jälleen kasvua
14. lokakuuta 2021 Mediatiedotteet
Eniten matkustus kasvoi syyskuussa elokuuhun verrattuna Helsingin ja Jyväskylän (+47 %), Helsingin ja Oulun (+40 %) sekä Helsingin ja Turun (+37 %) välillä.
VR liikennöi tällä hetkellä erittäin laajalla vuorotarjonnalla. Markkinaehtoisen eli kysyntään perustuvan liikenteen junavuorot ovat vain -11 % verrattuna koronaa edeltäneeseen tasoon eli vuoden 2020 alkuun. Ostoliikenteessä liikennöidään vuoden 2021 sopimuksen mukaisesti.
”Matkustaminen painottui syyskuussa vapaa-aikaan, eikä työmatkustaminen lähtenyt vielä laajamittaisesti käyntiin. Onnistunut sarjalippukampanjamme ennakoi kuitenkin lokakuun loppupuolelle ja marraskuun alkuun työmatkustamisen vilkastumista. Seuraamme tarkasti, miten rajoitusten keventyminen vaikuttaa matkustamiseen ja millaisilla tuotteilla voisimme jatkossa palvella parhaiten usein matkustavia asiakkaitamme. Juuri nyt syyslomaviikkojen myynti näyttää hyvältä sekä päivä- että yöjunien osalta”, kertoo matkustajaliikenteen johtaja Topi Simola.
Tavaraliikenteen kuljetuksissa jälleen kasvua
”Markkinatilanne kotimaassa jatkuu edelleen hyvänä, etenkin metsä- ja metalliteollisuudessa, joka vaikuttaa myös kuljetusten kysyntään. Tilanteen uskotaan säilyvän hyvänä myös loppuvuoden ajan”, VR Transpointin johtaja Martti Koskinen toteaa.
Syyskuun täsmällisyys hyvällä tasolla kaukoliikenteessä, myös lähiliikenteessa parannusta
VR:n lähiliikenteen junista (R, Z, G, M, D, T) täsmällisiä oli 92,8 %. Täsmällisyystavoite ei täyty, jos lähiliikenteen juna on 3 minuuttia tai enemmän myöhässä. Suurin osa (56 %) myöhästymisistä johtui VR:n lähiliikenteessä muista syistä, 25 % radasta ja 19 % VR:stä johtuvista syistä.
HSL:n lähiliikenteen junien keskimääräinen myöhästyminen oli elokuussa 0,83 minuutin verran. Suurin osa myöhästymisistä (59 %) johtui muista syistä, 25 % radasta ja 17 % VR:stä johtuvista syistä.