Siirry sisältöön
Sr3-veturi

VR Transpointin kuljetusmäärissä laskua kesäkuussa

VR Transpointin rautatiekuljetusten volyymit olivat kesäkuussa 25 % pienemmät vuodentakaiseen verrattuna ja tavaraa kuljetettiin rautateitse noin 2,3 miljoonaa tonnia. Kesäkuussa kotimaan kaukoliikenteessä tehtiin yhteensä noin 1 226 000 matkaa, noin 70 % enemmän kuin vuoden 2021 kesäkuussa, ja 3 % enemmän kuin vuonna 2019. Yhteensä tänä vuonna tammi–kesäkuussa on tehty 5,64 miljoonaa kotimaan kaukoliikenteen matkaa ja tavaraa kuljetettu rautateitse 14,9 miljoonaa tonnia.

VR Transpointin rautatiekuljetuksissa kuljetusvolyymit laskivat kesäkuussa 25 % viime vuoteen verrattuna ja olivat 2,3 (3,1) miljoonaa tonnia. Kotimaan rautatiekuljetusten volyymit laskivat kesäkuussa 5 % ja kansainvälinen liikenne 64 % viime vuoteen verrattuna. Tänä vuonna tammi-kesäkuussa on rautateitse kuljetettu tavaraa 14,9 (18,5) miljoonaa tonnia, joka on noin 20 % vähemmän kuin edellisenä vuonna. Idänliikenne loppuu asteittain vuoden loppuun mennessä.  

Kesäkuussa 1 226 000 kaukoliikenteen matkustajaa

Eniten matkustus kasvoi kesäkuussa toukokuuhun verrattuna Helsingin ja Tampereen (+95 %), Helsingin ja Vaasan välillä (+94 %) ja Helsingin ja Seinäjoen välillä (+94 %).

"Muuten erinomainen kesäkuu päättyi valitettavasti ratatöiden aikataulujen venymisestä johtuneisiin junien myöhästymiseen. Olemme todella pahoillamme matkustajillemme aiheutuneesta vaivasta. Vaikka ratatyöt eivät ole meidän käsissämme, matkustajien viihtyvyys ja matkanteko on ja meille asiakkaan tyytyväisyys on aina tärkeintä", toteaa VR Groupin talousjohtaja Erkka Repo.

Kesäkuun täsmällisyyteen vaikuttivat eniten radasta johtuvat syyt

Kesäkuussa myöhästymiset johtuivat pitkälti radasta johtuvista syistä, erityisesti Väyläviraston ratatöistä johtuneista ongelmista.

Kaukoliikenteen kesäkuun täsmällisyys oli 79,0 %. Täsmällisyystavoite ei täyty, jos kaukoliikenteen juna on 5 minuuttia tai enemmän myöhässä. Ensisijaiset myöhästymiskirjautumiset jakautuivat VR-syihin (18 %), radasta johtuviin syihin (65 %) ja muihin syihin (17 %).

VR:n lähiliikenteessä kesäkuun täsmällisyys oli 94,8 %. Täsmällisyystavoite ei täyty, jos lähiliikenteen juna on 3 minuuttia tai enemmän myöhässä. Myöhästymisen syyt jakautuivat VR-syihin (11 %), radasta johtuviin syihin (61 %) ja muihin syihin (28 %).

HSL:n lähiliikenteen junien keskimääräinen myöhästyminen jatkoi erinomaista kehitystään ja oli kesäkuussa 0,58 minuutin verran. Myöhästymisen syyt jakautuvat VR-syihin (8%), radasta johtuviin syihin (66 %) ja muihin syihin (26 %).