VR lähtee HSL-kilpailutukseen hyvistä lähtökohdista

VR aikoo osallistua tänä keväänä alkavaan HSL-alueen lähijunaliikenteen kilpailutukseen. Helsingin Seudun Liikenne-kuntayhtymän (HSL) hallitus on päättänyt tänään käynnistää lähijunaliikenteen kilpailutuksen. HSL:n nykyinen suorahankintasopimus VR:n kanssa on voimassa kilpailutetun liikenteen alkuun, kesäkuuhun 2021 saakka.

Lähijunaliikenne on toiminut kansainvälisestikin arvioiden laadukkaasti.

- Lähijunien täsmällisyys on ollut korkealla, esimerkiksi viime vuonna junat kulkivat aikataulussaan 96-prosenttisesti, sanoo VR:n lähiliikennejohtaja Teemu Sipilä.

Liikenteen täsmällisyyden kehittämiseksi VR on tehnyt vahvaa yhteistyötä niin liikenteen tilaavan HSL:n kuin rataverkosta vastaavan Liikenneviraston kanssa. Joka päivä VR operoi noin 700 HSL-alueen lähijunaa, joilla kulkee päivittäin 200 000 matkustajaa. Rataverkolla on iso rooli tiheäsyklisen lähiliikenteen sujumisessa hyvin.
 
HSL:n tekemässä asiakastyytyväisyystutkimuksessa syksyllä 2017 84,5 % lähijunamatkustajista oli tyytyväisiä liikenteeseen ja palveluun. VR on kehittänyt sekä palvelua että sitä tukevaa teknologiaa. Esimerkkinä konduktöörityöhön itse kehitetty paikannustekniikkaa hyödyntävä sovellus, jonka avulla liput tarkastetaan ja hoidetaan erilaiset asiakaspalvelutilanteet aiempaa nopeammin ja tehokkaammin.

HSL ja VR:n teettämien turvallisuustutkimusten mukaan matkustajat kokevat lähijunaliikenteen turvalliseksi, 97 prosenttia matkoista sujuu ilman järjestyshäiriöitä. Myös matkustajien kokemus turvallisuudesta on hyvä. Vastaajista 90 prosenttia koki olonsa turvalliseksi lähijunaliikenteessä ja 92 prosenttia pysäkeillä ja asemilla. Vastaajien mukaan turvallisuuden tunnetta parantaa etenkin läsnä oleva ja aktiivinen henkilökunta. Viime kesänä voimaan tulleen uuden toimintatavan myötä asiakkaat tapaavat konduktöörin aiempaa useammin, mikä parantaa henkilökunnan tavoitettavuutta ja lisää asiakkaiden turvallisuuden tunnetta, sekä vähentää liputta matkustamista. Liputta matkustavien määrä onkin selvästi vähentynyt uudistuksen myötä.

VR on viime vuosina parantanut kilpailukykyään ja tehokkuuttaan myös HSL-alueen liikenteessä. Menossa oleva viisivuotinen suorahankintakausi merkitsi HSL:lle yli 30 miljoonan euron säästöjä lähijunaliikenteessä. HSL-alueen kilpailutukseen osallistunee joukko kansainvälisiä yrityksiä, joilla on kokemusta lähijunaliikenteestä muualta.

– Uskomme, että pitkä kokemuksemme paikallisista olosuhteista ja pitkäjänteinen kehitystyömme antaa VR:lle hyvät edellytykset menestyä kilpailutuksessa, Teemu Sipilä toteaa.


VR-etusivu VR Transpoint -etusivu VR FleetCare -etusivu VR Group -etusivu