Kun logistiikka ratkaisee

VR Transpointin auto noutaa kierrätyskontit viimeistään kahden vuorokauden kuluttua tilauksesta.

VR Transpointin auto noutaa kierrätyskontit viimeistään kahden vuorokauden kuluttua tilauksesta.

Stena Recyclingin kierrätysmetalli kulkee jatkuvana virtana

15.1.2015

Stena Recyclingin alueellisten palveluyksiköiden, Porin Tahkoluodon murskauslaitoksen ja asiakkaiden välille on luotu jatkuvasti rullaava kierrätysmetallin kuljetusjärjestelmä. Stena Recycling tilaa tarvitsemansa kuljetukset suoraan VR Transpointin järjestelmästä niin, että liikenteessä on päivittäin juuri oikea määrä autoja.

Aamu ei vielä kunnolla valjennut, kun ensimmäisistä kuorma-autoista jo puretaan pääkaupunkiseudulta koottuja kierrätysmetalleja Stena Recyclingin Vantaan palveluyksikössä.

Erilaiset metallit esilajitellaan omiin kasoihinsa, paloitellaan ja lastataan lopulta kentällä odottaviin VR Transpointin vihreisiin kierrätyskontteihin. Lastauksessa metallin tilavuus tiivistyy noin viidesosaan noutotilavuudesta.

Täydet kontit kuljetetaan Porin Tahkoluodon murskalaitokselle, jossa metallit erotellaan lopullisesti toisistaan.

– On tärkeää, että varastoalueella pystytään käsittelemään tavaraa järkevästi. Tavaran pitää kiertää, eikä alue saa tulla liian täyteen. Käytännössä täältä lähtee joka päivä useita autoja, kertoo Stena Recyclingin aluejohtaja Eeva Vaajasalmi.

Kuljetustilaus joka torstai

Kuljetusten sujuminen edellyttää tarkkaa suunnittelua ja oikea-aikaisuutta. Kontteja ja kuljetuskalustoa pitää olla käytössä oikea määrä viikon jokaisena päivänä.

Stenan palveluyksiköt arvioivat tulevan kuljetustarpeen mahdollisimman tarkasti etukäteen.
Ne tilaavat joka torstai tulevan viikon kuljetukset suoraan VR Transpointin sähköisestä tilausjärjestelmästä. Täydentäviä tilauksia voidaan lisäksi tehdä päivittäin.

– Pystymme melko hyvin arvioimaan, kuinka paljon meille tulee tavaraa. Tilanne tarkentuu päivittäin. Usein teen ensimmäiset jatkotilaukset jo perjantaina, kertoo palveluesimies Jyrki Mäkinen, joka hoitaa Vantaan palveluyksikön kuljetustilauksia.

VR Transpointin kuljetussuunnittelu ottaa tilauksen vastaan, hyväksyy sen ja kertoo noutoauton rekisterinumeron. Kuljetus hoidetaan kahden vuorokauden kuluessa tilaushetkestä.

Mäkisen mukaan VR Transpoint on pystynyt pitämään kiinni kahden vuorokauden toimitusajasta.

Tiedonsiirto on kokonaan sähköistä tilauksesta toimitukseen.

– Puhelimeen tartutaan vain silloin, jos on ongelmia, Eeva Vaajasalmi kertoo.

VR Transpoint hoitaa kuljetussuunnittelun itsenäisesti ja vastaa siitä, että Stena Recycling saa tarvitsemansa autot sovitussa ajassa ja jokaisessa toimipisteessä on lastauksessa riittävä määrä kontteja.

– Meille ei ole väliä sillä, lähtevätkö kontit aamulla vai illalla. VR Transpoint saa aikatauluttaa noudot aika vapaasti. Sen sijaan on erittäin tärkeää, että tavaraa lähtee aina liikkeelle tilausten mukainen määrä, Eeva Vaajasalmi sanoo.

Noutoaikaa on pidennetty monin paikoin erikoisjärjestelyin. VR Transpointin kuljettajilla on yksikkökohtaiset nouto-ohjeet perustuen toiminta-aikoihin ja lupaehtoihin.

Kahden vuorokauden toimitusaika

Stena Recycling ja VR Transpointin yhteistyö laajeni kierrätysmetallin runkokuljetuksiin lokakuussa 2014. Kolmivuotisen sopimuksen mukaan VR Transpoint hoitaa pääosin Stena Recyclingin palveluyksiköiden runkokuljetukset.

Metallien kierrätyslogistiikassa volyymin vaihtelut ovat suuria, ja näin ollen myös kuljetuskaluston tarve vaihtelee voimakkaasti.

Jotta kuljetukset ja lastaukset hoituvat joustavasti, tarvitaan riittävä määrä vaihtokontteja ja toimiva vaihtojärjestelmä. VR Transpointin kuljetuksissa liikkuu noin 400 konttia, jotka on osaksi räätälöity kierrätysmetallien kuljetuksia varten.

– Meille on tärkeää, että saamme tarvitsemamme palvelun yhdeltä luukulta ja pelisäännöt kaikkien meille tulevien autojen kanssa ovat samat. Kun kuljetukset on keskitetty, meidän ei tarvitse miettiä kuinka monta autoa mistäkin tilataan, Eeva Vaajasalmi painottaa.

Eeva Vaajasalmen mielestä malli toimii hyvin.

– Parantamisen varaa on lähinnä kuljetustarpeen ennakoinnissa. Voisimme ennustaa paremmin ja pidemmälle. Se ei ole kuitenkaan helppoa. Lisäksi suoraan loppuasiakkaille menevien kuljetusten ohjeistukseen pitää kiinnittää enemmän huomiota. Kuljettajien tarvitsemat ohjeet ovat usein hyvin tarkkoja.

Metallia sopimusasiakkailta

Stena Recyclingin Vantaan toimipiste saa kierrätysmetallinsa pääkaupunkiseudulla toimivilta sopimusasiakkailta. Näitä ovat metalliteollisuuden yritykset ja kunnalliset jätehuoltoyhtiöt kuten HSY. Noutologistiikan hoitavat paikalliset autoilijat.

Eeva Vaajasalmi arvioi, että kierrätysmetallin määrä pysyy jatkossa suunnilleen nykytasolla.

– Teollisuus ottaa jo nyt tarkasti talteen tuotannosta yli jäävän raaka-aineen. Uutta kierrätyspotentiaalia on lähinnä siinä metallissa, joka menee kotitalouksista sekajätteeseen. •

Stena Recycling: 

  • Osa Stena Metall –konsernia.
  • 200 laitosta Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Puolassa.
  • Kierrättää muun muassa metalleja, muovia, paperia ja vaarallista jätettä.