Kun logistiikka ratkaisee

Raakapuun lastausta Vapo Timberin Lieksan sahalla.

Raakapuun lastausta Vapo Timberin Lieksan sahalla.

Vapo Timber valitsi junan ja auton yhdistelmän

27.6.2014

Vapo Timberin Nurmeksen ja Lieksan sahojen satamakuljetukset hoidetaan joustavasti joko junilla tai autoilla. Juna rullaa sahalle, kun kuljetettava erä on kooltaan vähintään 250 kuutiometriä. Sitä pienemmät erät viedään satamaan autoilla.

Teksti: Markku Rimpiläinen Kuva: Vapo

Vapo Timber vie Nurmeksen ja Lieksan sahoiltaan erilaista sahatavaraa muun muassa Keski- Eurooppaan, Englantiin, Kiinaan, Japaniin ja Välimeren maihin. Suurimmat satamakuljetukset jakaantuvat Kotkan, Loviisan ja Kalajoen satamien kesken.

 ”Laivalinjojen sopivuus ratkaisee pitkälti satamavalinnat. Ne ovat usein melko pitkäikäisiä yhteistyöasioita. Näihin satamiin on mennyt tavaraa lähes koko Vapo Timberin olemassaolon ajan”, kertoo Vapo Timberin logistiikkapäällikkö Matti Hyvönen.

 Sahojen kuljetusmäärät vaihtelevat voimakkaasti.

 ”Laivalähdöt keskittyvät loppukuuhun, ja kuukauden loput ovat meille aina kiireistä aikaa. Myös vuodenajoilla on yllättävän iso vaikutus. Pakkaskuukausien aikaan on melko hiljaista. Kiireet alkavat keväällä.”

 Vuositasolla Vapo Timberin sahojen kuljetusvolyymeissa saattaa esiintyä jopa kolminkertaisia vaihteluja. Tämä merkitsee sitä, että myös kuljetuskaluston tarve vaihtelee voimakkaasti.

 Vuosien mittaan kuljetuksia on hoidettu monilla erilaisilla konsepteilla. Toukokuun alussa satamakuljetuksissa otettiin käyttöön uudenlainen ratkaisu, VR Transpointin tarjoama junan ja auton yhdistelmä.

Junaa käytetään, kun kuljetettavaa on kerralla paljon. Pienemmät erät hoidetaan autoilla.

 ”Raja on vedetty 250 kuutioon. Sen suuruiset ja sitä pienemmät erät hoidetaan autoilla, sitä suuremmat junilla.”, Hyvönen kertoo.

VR Transpoint hoitaa kuljetusten lisäksi myös kuljetussuunnittelun.

 ”Me kerromme millaisia eriä on lähdössä. He tekevät kuljetussuunnittelun sen pohjalta. VR Transpoint yhdistelee kuljetettavia eriä aikataulun rajoissa. Laivalinjat ja tilaukset sanelevat toimitusrytmin. Toimitusajat pitää saada mahdollisimman lyhyiksi.”

 Koska kuljetusmäärät vaihtelevat, juniakin tarvitaan erilainen määrä eri vuodenaikoina.

 ”Yritämme yhdessä pitää kuljetusketjun tehokkaana. Vilkkaimpina aikoina meiltä lähtee yhdeltä sahalta 5 000 – 6 000 kuutiota viikossa. Toisaalta emme me tarvitse talvella viittä vaunujen noutopäivää viikossa. Kaksi tai kolme noutopäivää viikossa riittää.”

 Kuljetukset pysyvät taloudellisina, mikäli junia pystytään käyttämään riittävästi.

 ”Junien osuuden täytyy pyöriä 90 prosentin luokassa”, Hyvönen laskee.

 Junien käyttö tuo etua myös lastaukseen.

 ”Jos kaikki tavara vietäisiin autolla, kuormat pitäisi kerätä etukäteen valmiiksi. Vaunuja voi lastata rauhassa pitkin päivää. Yksi käsittelykerta jää kokonaan väliin.”

 Uusi kuljetusjärjestelmä otettiin käyttöön toukokuun alussa.

 ”Uuteen ratkaisuun lähdettiin suurimman sesongin keskellä”, Hyvönen naurahtaa.

 ”Se toi tietysti haasteita alkuun, mutta yhdessä reilusti puhumalla ja tekemällä ne on selvitetty. Ihan hyvä maku on suussa.”

 Hyvösen odotukset jatkolle ovat korkealla.

 ”Tämä ratkaisu takaa hyvän toimitusvarmuuden sekä vaivattoman ja kustannustehokkaan kuljetuksen suurimpiin merisatamiin. Junan ja auton yhdistelmä on meille tällä hetkellä paras kuljetustapa.” •